Duchowy wymiar myśli i życia Stefana Kunowskiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2025.004Słowa kluczowe
duchowość, rozwój duchowy, atrybuty duchowości, funkcje wychowania, Stefan KunowskiAbstrakt
Celem artykułu jest eksploracja pojęcia duchowości w myśli i życiu Stefana Kunowskiego. Cel ten realizowany jest poprzez krótkie nakreślenie duchowości w warstwicowej teorii rozwoju człowieka, z wyeksponowaniem rozwoju warstwy duchowej i atrybutów duchowości, co ma związek z poziomem transpersonalnym rozwoju duchowego (Wilber, 1980) i funkcjami wychowawczymi, ukazanymi w optyce funkcji initiare-christianisare (Kunowski, 2000a, s. 251). Pomimo że Wilber i Kunowski prezentują inną perspektywę ontologiczno-aksjologiczną, to rozumienie rozwoju duchowości może korespondować ze sobą, przyjmując odpowiednią adekwatność interpretacyjną. Zastosowana hermeneutyczna analiza treści (Vieira i de Queiroz, 2017), sięgająca do wtórnej analizy danych (Wickham, 2019), pozwoliła wydobyć wagę kształtowania się tożsamości duchowej (Kiesling i in., 2006) warunkującej osiągnięcie dojrzałości ludzkiej i twórczości wybitnej (Nęcka, 2003, s. 216–218) Kunowskiego, wyrażającej się nie tylko w jego myśli, wkładzie w rozwój pedagogiki chrześcijańskiej, katolickiej i pastoralnej, ale także w życiu, w wypełnieniu jego powołania zgodnie z wolą Boga.
Bibliografia
Borowski, E. (1981). Wspomnienia o Stefanie Kunowskim. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 481–482). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Byzdra-Kusz, P. (2018). Stefan Kunowski (1909–1977). Ośrodek Badań nad Dziejami KUL/znani absolwenci. Pobrano 6 maja 2024 z: https://www.kul.pl/stefan-kunowski-1909-1977,art_89759.html.
Chałas, K. (2016). Introcepcja wartości. W: K. Chałas i A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 460–464). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.
Karczewska, J. (2003). Wychowanie do pracy według Stefana Kunowskiego. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 14, 309–323.
Karczewska, J. (2012). Integralne wychowanie: chrześcijańska koncepcja Stefana Kunowskiego. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Karczewska, J. (2015). Stefan Kunowski – droga do Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W: R. Skrzyniarz, M. Łobacz i B. Borowska (red.), W służbie nauki, wychowania i wartości. Szkice biograficzne o lubelskim środowisku naukowym (s. 345–362). Lublin: Wydawnictwo EPISTEME.
Kieling, M. (2022). Nauczanie Jana Chryzostoma o charyzmatach na podstawie Homilii do Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian. Biblica et Patristica Thoruniensia, 15(3), 9–24. http://dx.doi.org/10.12775/BPTh.2022.012.
Kiesling, C., Sorell, G., Montgomery, M. J. i Colwell, R. K. (2006). Identity and Spirituality: A Psychosocial Exploration of the Sense of Spiritual Self. Developmental Psychology, 42(6), 1269–1277.
Kiesling, C. i Sorell, G. (2009). Joining Erikson and Identity Specialists in the Quest to Characterize Adult Spiritual Identity. Identity: An International Journal of Theory and Research, 9(3), 252–271. https://doi.org/10.1080/15283480903344554.
Kitówna, Z., Kunowska-Porębna, M. i Pomianowski, R. (1981). Profesor Stefan Kunowski (1909–1977) – przeszedł przez życie dobrze czyniąc. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 445–524). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Kulpaczyński, S. (1979). Samowychowanie. Seminare. Poszukiwania naukowe, 4, 195–213.
Kunowski, S. (1962a). Założenia i aktualne potrzeby wychowania katolickiego. Ateneum Kapłańskie, 54, 222–233.
Kunowski, S. (1962b). Podstawy wychowania duszpastersko-katechetycznego. Katecheta, 4, 204–215.
Kunowski, S. (1962c). Potrzeby wychowania duszpastersko-katechetycznego. Katecheta, 5, 263–272.
Kunowski, S. (1964). O wychowaniu parafialnym. Katecheta, 4, 151–154.
Kunowski, S. (1968). Potrzeby programowe pedagogicznego kształcenia alumnów. Ateneum Kapłańskie, 71, 65–76.
Kunowski, S. (1972). Podstawy pedagogiczne rozwijania życia wewnętrznego. W: T. Bielski (red.), Ku odnowie życia wewnętrznego. Powołanie człowieka (s. 67–100). Poznań: Pallottinum.
Kunowski, S. (2000a). Problematyka współczesnych systemów wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kunowski, S. (2000b). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie. Duchowy wymiar myśli i życia Stefana Kunowskiego 69
Kunowski, S. (2003). Wartości w procesie wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Lewandowska, B. (2012). Stefan Kunowski (1909–1977). Bibliografia podmiotowo-przedmiotowa w wyborze. Kielce: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka. Pobrano 6 maja 2024 z: https://www.pbw.kielce.pl/userfiles/file/nowe_zestawienia/dokument362.pdf.
Majewski, M. (1981). Wspomnienia o Stefanie Kunowskim. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 468–470). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Mazur, P. (2011). Podstawy pedagogiki pastoralnej. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”.
Młotkowski, J. (1981). Wspomnienia o Stefanie Kunowskim. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 464–466). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Niewęgłowski, J. (2000). Problematyka współczesnych systemów wychowania. Stefan Kunowski. Seminare. Poszukiwania naukowe, 17, 547–549.
Sękowska, Z. (1981). Wspomnienia o Stefanie Kunowskim. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 477–479). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Skrzyniarz, R. (red.). (2018). Wspomnienia Marii Kunowskiej-Porębnej. Lublin: Wydawnictwo EPISTEME.
Szymańska, M. (2017). Introcepcja wartości w kształtowaniu dojrzałości podmiotów edukacyjnych. Perspektywa pedagogiczna. W: M. Gogolewska-Tośka i M. Szymańska (red.), Człowiek – edukacja – społeczeństwo (s. 51–63). Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora.
Szymańska, M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Vieira, K. A. L. i de Queiroz, G. M. (2017). Hermeneutic Content Analysis: A Method of Textual Analysis. International Journal of Business Marketing and Management (IJBMM), 2(8), 8–15.
Wickham, R. J. (2019). Secondary Analysis Research. Journal of the Advanced Practitioner in Oncology, 10(4), 395–400. https://doi.org/10.6004/jadpro.2019.10.4.7.
Wilber, K. (1980). The Atman Project: A Transpersonal View of Human Development. Michigan: Theosophical Publishing House.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 107
Liczba cytowań: 0