Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Duchowość w Józefa Wilka programie pedagogiki rodziny. Zarys
  • Strona domowa
  • /
  • Duchowość w Józefa Wilka programie pedagogiki rodziny. Zarys
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 55 Nr 1 (2025): Duchowość - Biografia - Wychowanie /
  4. Duchowość - Biografia - Wychowanie

Duchowość w Józefa Wilka programie pedagogiki rodziny. Zarys

Autor

  • Danuta Opozda Katolicki Uniwersytet Lubelski https://orcid.org/0000-0002-4715-9241

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2025.003

Słowa kluczowe

rodzina, wychowanie, duchowość, pedagogika rodziny

Abstrakt

W artykule przedstawiono elementy duchowości w programie pedagogiki rodziny Józefa Wilka. W treści znajduje się problematyka duchowości, krótki biogram i zarys programu pedagogiki rodziny. Celem artykułu jest wstępna refleksja nad duchowością w programie pedagogiki rodziny J. Wilka. Przedmiotem poznania jest wychowanie w rodzinie w ujęciu autora z uwzględnieniem duchowego wymiaru życia człowieka. Problem podjętej refleksji wyraża się w pytaniu: w jakich elementach programu pedagogiki rodziny Józef Wilk nawiązuje do życia duchowego człowieka?

Bibliografia

Bieleń, R. (2000). Życie i działalność dydaktyczno-naukowa ks. prof. dr. hab. Józefa Wilka SDB. W: R. Bieleń (red.), W służbie rodziny (s. 13–21). Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Dąbrowski, K. (1984). Osobowość i jej kształtowanie poprzez dezintegrację pozytywną. Lublin: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Frankl, V. E. (1978). Nieuświadomiony Bóg. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Frankl, V. E. (1998). Homo patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Hessen, S. (1997). Podstawy pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Kawula, S., Brągiel, J. i Janke, A. (1997). Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kiereś, B., Nowak, M. i Opozda, D. (red.). (2006). Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003). Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.

Kunowski, S. (2011). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Lewowicki, T. (2006). O Księdzu Profesorze Józefie Wilku – Przyjacielu i pedagogu – oraz Jego pedagogicznych przesłaniach. W: B. Kiereś, M. Nowak i D. Opozda (red.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003) (s. 35–39). Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.

Maryniarczyk, A. (2006). Antropologiczne źródła pedagogiki rodziny w ujęciu Księdza Józefa Wilka. W: B. Kiereś, M. Nowak i D. Opozda (red.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003) (s. 65–79). Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.

Miller, L. (2016). Czy dzieci powinny wierzyć w Boga? Jak wiara może zbudować tożsamość dziecka, pewność siebie i stworzyć trwały fundament dorosłego życia. Białystok: Wydawnictwo Samsara.

Nowak, M., Ożóg, T. i Rynio, A. (red.). (2003). W trosce o integralne wychowanie. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Opozda, D. (2006). Praca naukowo-wychowawcza Księdza Profesora Józefa Wilka w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych. W: B. Kiereś, M. Nowak i D. Opozda (red.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003) (s. 57–65). Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.

Opozda, D. (2015). Subdyscyplinarny charakter pedagogiki rodziny – uwagi metodologiczne. W: M. Marczewski (red.), Pedagogika rodziny. Podejście interdyscyplinarne (s. 15–41). Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku.

Opozda, D. (2017). The Outline of Family Upbringing Theory in Pedagogical Reflection of Teresa Kukołowicz and Józef Wilk. Paedagogia Christiana, 40(2), 231–246.

Opozda, D. (2022). Pedagogiczna refleksja nad rodziną w dorobku dwudziestu pięciu lat funkcjonowania Katedry Pedagogiki Rodziny w Instytucie Pedagogiki KUL. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 107–122.

Posacki, A. (2001). Duch. W: A. Winiarczyk i in. (red.), Encyklopedia Białych Plam, t. 5 (s. 135–144). Radom: Polskie Towarzystwo Encyklopedyczne.

Rynio, A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Szymczak, M. (red.). (1996). Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN [hasło: Duchowy].

Wilk, J. (2002). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.

Wilk, J. (2003a). Wobec pytania: „Kim jest dziecko?”. W: J. Wilk (red.), W służbie dziecku. Stulecie dziecka – blaski i cienie, t. 1 (s. 25–43). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Wilk, J. (2003b). Wychowanie w rodzinie w kontekście pluralizmu. Roczniki Pedagogiki Rodziny, 6, 9–19.

Wilk, J. (2003c). Jakie wychowanie w Polsce XXI wieku? Cywilizacja, 7, 12–30.

Woroniecki, J. (1999). Katolicka etyka wychowawcza, t. II/1, II/2. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Wulff, D. M. (1999). Psychologia religii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Zieliński, K. (1997). Teoria dezintegracji pozytywnej a zdrowie psychiczne, moralne i duchowe. W: C. Cekiera i I. Niewiadomska (red.), Rozwój osoby w Kazimierza Dąbrowskiego teorii dezintegracji pozytywnej (s. 47–69). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Opozda.pdf

Opublikowane

2025-06-02

Jak cytować

1.
OPOZDA, Danuta. Duchowość w Józefa Wilka programie pedagogiki rodziny. Zarys. Paedagogia Christiana [online]. 2 czerwiec 2025, T. 55, nr 1, s. 33–50. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2025.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 55 Nr 1 (2025): Duchowość - Biografia - Wychowanie

Dział

Duchowość - Biografia - Wychowanie

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 118
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

rodzina, wychowanie, duchowość, pedagogika rodziny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa