Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Zaufanie jako filar społecznej podmiotowości. Przyczynek do debaty o uczeniu się i edukacji obywatelskiej
  • Strona domowa
  • /
  • Zaufanie jako filar społecznej podmiotowości. Przyczynek do debaty o uczeniu się i edukacji obywatelskiej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 53 Nr 1 (2024): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Zaufanie jako filar społecznej podmiotowości. Przyczynek do debaty o uczeniu się i edukacji obywatelskiej

Autor

  • Ewa Małgorzata Przybylska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0001-8338-5484
  • Danuta Wajsprych Uniwersytet WSB Merito, Gdańsk https://orcid.org/0000-0001-7555-1032

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.007

Słowa kluczowe

kapitał społeczny, zaufanie, uczenie się, edukacja obywatelska, sieci społeczne

Abstrakt

W artykule poruszono problematykę dotyczącą kapitału społecznego, w szczególności jego kluczowego komponentu, jakim jest zaufanie. Celem artykułu jest wyeksponowanie roli zaufania w procesach społecznego uczenia się w aspekcie jednostkowym i zbiorowym. Wgląd w badania nad zaufaniem społecznym w Unii Europejskiej oraz RFN, jako jednym z jej krajów członkowskich, uwypukla znaczenie zaufania społecznego, które może zadać kłam nieufności, konformizmowi, dystansowi społecznemu, alienacji, dezintegracji społecznej i wielu innym jeszcze negatywnym trendom współczesności, zagrażającym demokracji. Wnioski wieńczące tekst podkreślają znaczenie dobrej diagnozy kontekstu społecznego, lokalnych uwarunkowań oraz indywidualnych i zbiorowych interesów, bez której budowanie kapitału społecznego w jego różnych wymiarach nie zaowocuje wzrostem podmiotowości społecznej, a wręcz przeciwnie, zaogni wzajemną nieufność, pasywizm, manipulacje i inne dysfunkcje społeczne.

Bibliografia

Becker, H. i Krüger, Th. (2018). Weiterbildung und Politik. W: R. Tippelt i A. von Hippel (red.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung (t. 2, s. 913–930). Wiesbaden: Springer VS.

Beierlein, C., Kemper, C. J., Kovaleva, A. i Rammstedt, B. (2012). Kurzskala zur Messung des zwischenmenschlichen Vertrauens. Die Kurzskala Interpersonales Vertrauen (KUSIV3). Working Papers 2012I22 Gesis. Pobrano 16 listopada 2023 z: https://www.gesis.org/fileadmin/kurzskalen/working_papers/KUSIV3_Workingpaper.pdf.

Bertelsmann Stiftung (red.). (2014). Gesellschaftlicher Zusammenhalt in Deutschland. Radar gesellschaftlicher Zusammenhalt – messen was verbindet. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.

Bertelsmann Stiftung (red.). (2018). Vom Unbehagen an der Vielfalt. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.

Bertelsmann Stiftung (red.). (2019). Schwindendes Vertrauen in Politik und Parteien: Eine Gefahr für den gesellschaftlichen Zusammenhalt? Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.

Bertelsmann Stiftung (red.). (2020). Gesellschaftlicher Zusammenhalt in Deutschland 2020. Eine Herausforderung für uns alle. Ergebnisse einer repräsentativen Bevölkerungsstudie. Güthersloh: Bertelsmann Stiftung.

Besnard, P. (1988). Problematyka animacji społeczno-kulturalnej. W: M. Debesse i G. Mialaret (red.), Rozprawy o wychowaniu, przeł. Z. Zakrzewska (t. 2, s. 341–376). Warszawa: PWN.

Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. W: J. Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (s. 241–258). New York: Greenwood Press.

Coleman, J. S. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge: Harvard University Press.

Cremer, H. (2024). Je länger wir schweigen, desto mehr Mut werden wir brauchen. Wie gefährlich die ARD wirklich ist. Berlin: Berlin Verlag.

Denz, H. F., Polak, R., Zuba, R. i Zulehner, P. M. (2000). Die Konfliktgesellschaft. Wertewandel in Österreich 1990–2000. Wien: Czernin Verlag.

EU. (2014). Report on the Public Arts and Cultural Institutions in the Promotion of Cultural Diversity and Intercultural Dialogue. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

EU. (2017). How Culture and the Arts Can Promote Intercultural Dialogue in the Context of the Migratory and Refugee Crisis. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

EU. (2019). From Social Inclusion to Social Cohesion. The Role of Culture Policy. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Glatz, C. i Eder, A. (2020). Patterns of Trust and Subjective Well-Being Across Europe: New Insights from Repeated Cross-Sectional Analyses Based on the European Social Survey 2002–2016. Social Indicators Research, 148, 417–439.

Gudmundsson, G. i Mikiewicz, P. (2011). Koncepcja kapitału społecznego i jej możliwe użycie w badaniach porównawczych zmierzających do wsparcia reform edukacyjnych. W: P. Mikiewicz (red.), Kapitał społeczny i edukacja. Badanie porównawcze pomiędzy Polską i Islandią. Raport podsumowujący (s. 12–31). Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Hafeneger, B. (2019). Politische Bildung. W: R. Tippelt i B. Schmidt-Hertha (red.), Handbuch Bildungsforschung (t. 2, s. 1111–1132). Wiesbaden: Springer VS.

Ipsos. (2022). Interpersonal Trust across the World. A 30-Country Global Advisor Survey. Pobrano 22 stycznia 2024 z: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2022-03/Global%20Advisor%20-%20Interpersonal%20

Trust%202022%20-%20Graphic%20Report_1.pdf.

Jütte, W. (2002). Soziales Netzwerk Weiterbildung. Analyse lokaler Institutionenlandschaften. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

KE. (2022). Eurobarometer-Umfrage: Vertrauen der EU-Bürgerinnen und Bürger in die EU wächst, nachdrückliche Unterstützung für Ukraine-Kurs. Pobrano 14 lutego 2023 z: https://germany.representation.ec.europa.eu/news/ eurobarometer-umfrage-vertrauen-der-eu-burgerinnen-und-burger-die-euwachst-nachdruckliche-2022-09-06_de.

Kurantowicz, E. (2007). O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP.

Kurantowicz, E. i Nizińska, A. (2012). Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Kymlicka, W. (2001). Politics in the Vernacular: Nationalism, Multiculturalism and Citizenship. London: Oxford University Press.

Lehmann, T. (2019). Zusammen sind wir schwach. Pobrano 14 stycznia 2024 z: https://www.spiegel.de/politik/deutschland/thueringen-sachsen-und-brandenburg-was-die-landtagswahlen-gebracht-haben-a-1296301.html.

Lippl, B. (2007). Sozialkapital und politische Partizipation in Europa. W: A. Franzen i M. Freitag (red.), Sozialkapital. Grundlagen und Anwendungen. Sonderheft 47 der Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie (s. 420–459). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Martin, I. i Shaw, M. (2006). Developing the Community Dimension of Learning. W: A. Fragoso, E. Lucio-Villegas i E. Kurantowicz (red.), Human Development and Adult Learning. Faro: Universidade do Algarve.

McLaughlin, T. H. (1992). Citizenship, Diversity and Education: A Philosophical Perspective. Journal of Moral Education, 21(3), 229–242.

Mikiewicz, P. (2005). Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elit. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Mikiewicz, P. (2011). Edukacja i kapitał społeczny – przyczynek do badań związków funkcjonowania miasta i szkoły. Forum Socjologiczne, 2, 73–88.

Mikiewicz, P. (2014). Kapitał społeczny i edukacja. Perspektywy teoretyczne i aplikacje empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mikiewicz, P. (2021). Social Capital and Education – An Attempt to Synthesize Conceptualization Arising from Various Theoretical Origins. Cogent Education, 8(1), 1–15. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1907956.

Moosbrugger, R., Bacher, J., Kupfer, A. i Prandner, D. (2019). Bildungsarmut und politische Teilhabe. W: G. Quenzel i K. Hurrelmann (red.), Handbuch Bildungsarmut (s. 555–582). Wiesbaden: Springer VS.

Morrone, A., Tontoranelli, N. i Ranuzzi, G. (2009). How Good is Trust. Measuring Trust and its Role for the Progress of Societies. OECD Statistic Working Papers 2009/3. Pobrano 27 czerwca 2024 z: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/220633873086.pdf?expires=1719508733&id=id&accname=guest&checksum=732EBBA1D2A977C124906F98F87CB8A2.

Negt, O. (2010). Der politische Mensch. Demokratie als Lebensform. Göttingen:

Steidl Verlag.

Payer, H. (2008). Die Kunst des Netzwerkens. W: S. Bauer-Wolf, H. Payer i G. Scheer (red.), Erfolgreich durch Netzwerkkompetenz. Handbuch für Regionalentwicklung (s. 23–46). Wien: Springer Verlag.

Przybylska, E. i Wajsprych, D. (2019). Współczesne dyskursy o edukacji kulturowej w Polsce i w Niemczech. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Przybylska, E. i Wajsprych, D. (2020). Identification of Cultural Practices among Young Adults: A Context-Sensitive Analysis. Studia Warmińskie, 57, 57–73.

Putnam, R. D. (1993). Making Democracy Work. Princeton: Princeton University Press.

Putnam, R. D. (2008). Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, przeł. P. Sadura i S. Szymański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Rosenberg, M. (1956). Misanthropy and Political Ideology. American Sociological Review, 21(6), 690–695.

Rosenberg, M. (1957). Misanthropy and Attitudes toward International Affairs. Journal of Conflict Resolution, 1(4), 340–345.

Rotter, J. B. (1967). A New Scale for the Measurement of Interpersonal Trust. Journal of Personality, 35, 651–665.

Sander, W. (2004). Politik in der Schule. Kleine Geschichte der politischen Bildung in Deutschland. Marburg: Schüren.

Sander, W. (2009). Was ist politische Bildung? Pobrano 14 lutego 2024 z: https://

www.bpb.de/lernen/kulturelle-bildung/59935/was-ist-politische-bildung/.

Schaller, F. (2020). Die Politik der Bildungsarmut. Schul- und Bildungspolitik in Deutschland seit PISA. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft.

Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tippelt, R. (2005). Pädagogische Netzwerkarbeit und interorganisationales Kompetenzmanagement – Anmerkungen zur innovativen Praxis am Beispiel lernender Regionen und Metropolen. W: M. Göhlich, C. Hopf i I. Sausele (red.), Pädagogische Organisationsforschung (s. 233–245). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Przybylska, Wajsprych.pdf

Opublikowane

2024-09-15

Jak cytować

1.
PRZYBYLSKA, Ewa Małgorzata & WAJSPRYCH, Danuta. Zaufanie jako filar społecznej podmiotowości. Przyczynek do debaty o uczeniu się i edukacji obywatelskiej. Paedagogia Christiana [online]. 15 wrzesień 2024, T. 53, nr 1, s. 155–172. [udostępniono 20.5.2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 53 Nr 1 (2024): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 174
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kapitał społeczny, zaufanie, uczenie się, edukacja obywatelska, sieci społeczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa