Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Sens życia w doświadczeniach wojennych dzieci
  • Strona domowa
  • /
  • Sens życia w doświadczeniach wojennych dzieci
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 50 Nr 2 (2022): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Sens życia w doświadczeniach wojennych dzieci

Autor

  • Hanna Kostyło Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-1214-0935

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.019

Słowa kluczowe

logoterapia, sens życia, dzieci, doświadczenie wojny, Ludwik Bandura, Józef Tischner, religia

Abstrakt

W artykule została podjęta kwestia pytania o sens życia w kontekście doświadczeń wojennych dzieci i młodzieży. Punktem wyjścia jest koncepcja logoterapii opracowana przez Viktora Frankla i obecne w niej pozytywne przesłanie, że nawet w najbardziej tragicznych okolicznościach człowiek jest w stanie zachować sens życia i patrzeć z nadzieją w przyszłość. Odniesienie tej koncepcji do doświadczania wojny przez dzieci wskazuje, że żadne dziecko nie potrafi samodzielnie nadać tego rodzaju sensu własnym traumatycznym przeżyciom. Niemniej dzieci znajdują inne źródła sensu, przede wszystkim we własnej rodzinie lub wierze religijnej. Potwierdza to treść wypowiedzi dzieci analizowanych w artykule – z jednej strony wypracowań uczestników badań empirycznych podjętych bezpośrednio po drugiej wojnie światowej przez Ludwika Bandurę, z drugiej strony zapisków w dzienniku prowadzonym w 1944 i na początku 1945 roku przez Józefa Tischnera.

Bibliografia

Bandura, L. (2004). Wpływ wojny na psychikę dzieci i młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Bonowicz, W. (2014). „Niewielkie pomieszanie klepek”. Dziennik Tischnera i jego tło. W: J. Tischner, Dziennik 1944–1949. Niewielkie pomieszanie klepek (s. 9–25). Kraków: Znak.

Frankl, V. (1967).Psychotherapy and Existentialism. Selected Papers on Logotherapy. New York: Simon and Schuster.

Frankl, V. E. (2022). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holokaustu. Tłum. A. Wolnicka. Warszawa: Czarna Owca.

Kimble, M. A. i Ellor, J. W. (2000). Logotherapy: An Overview.Journal of Religious Gerontology, 11(3–4), 9–24.

Michalski, J. (2011). Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Viktora E. Frankla. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Michalski, J. (2012). Religijność osoby a kształtowanie poczucia sensu życia. W: J. Bagrowicz i J. Horowski (red.), Edukacyjny potencjał religii (s. 79–104). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Nowak, M. (2019). Pedagogika personalistyczna. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 487–508). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tarnowski, J. (2019). Pedagogika egzystencjalna. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 509–520). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Thabet, A. M. i Vostanis, P. (1999). Post-traumatic Stress Reactions in Children of War. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40(3), 385–391.

Tischner, J. (2014). Dziennik 1944–1949. Niewielkie pomieszanie klepek. Kraków: Znak.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Kostyło.pdf

Opublikowane

2023-04-12

Jak cytować

1.
KOSTYŁO, Hanna. Sens życia w doświadczeniach wojennych dzieci. Paedagogia Christiana [online]. 12 kwiecień 2023, T. 50, nr 2, s. 165–181. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 50 Nr 2 (2022): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1093
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

logoterapia, sens życia, dzieci, doświadczenie wojny, Ludwik Bandura, Józef Tischner, religia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa