Badania metateoretyczne jako źródło świadomości metodologicznej pedagogów
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2022.015Słowa kluczowe
metateoria, badania metateoretyczne, świadomość metodologiczna pedagogówAbstrakt
Treść artykułu odnosi się do szeroko rozumianych filozoficznych i teoretycznych podstaw współczesnej myśli pedagogicznej, a dokładniej znaczenia badań metateoretycznych dla uprawiania współczesnej pedagogiki. W artykule przywołano argumenty dotyczące znaczenia badań metateoretycznych dla formowania świadomości metodologicznej pedagogów oraz przykłady projektów badawczych urzeczywistniających powyższą zależność.
Bibliografia
Barbier, J.-M. (2016).Leksykon analizy aktywności.Konceptualizacje zwyczajowych pojęć. Tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bronk, A. (2003). Czy pedagogika jest nauką autonomiczną? W: M. Nowak, T. Ożóg i A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie (s. 47–76). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Bronk, A. i Majdański, S. (2010). Metodologia nauk: jej zadania i potrzeby wczoraj i dziś. W: M. Walczak (red.), Metodologia: tradycja i perspektywy (s. 9–20). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Brzeziński, J. (1979). O poznaniu naukowym w pedagogice (refleksje metodologiczne). Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 51–65.
Domańska, E. (2010). Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?
Teksty Drugie, 1–2, 45–55.
Kamińska-Jatczak, I. (2021). Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kemmis, S. (2010). Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu. W: H. Cervinkova i B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 45–88). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Magier, P. (2015). Autorytety religijne. Uwagi metateoretyczne. Paedagogia Christiana, 35/1, 161–179.
Magier, P. (2019). Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II.
Malewski, M. (2019). Badania jakościowe wobec postulatu teoretyczności wiedzy. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając i S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy (s. 91–98). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Najder-Stefaniak, K. (2017). Znaczenie nauk humanistycznych dla rozwoju nauki i uniwersytetów. W: J. Wyleżałek (red.), Społeczne funkcje uniwersytetu w czasach dynamicznych zmian (s. 62–74). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Nowak, M. (2012). Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Piekarski, J. (2017). Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny. Przegląd Badań Edukacyjnych, 25(2), 267–298.
Piekarski, J., Urbaniak-Zając, D. i Pasikowski, S. (red.) (2019).Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Piotrowski, P. (2010). Idea rozwoju moralnego w badaniach teorii wychowania. Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej.
Piotrowski, P. (2019). Sytuacja wychowawcza w ujęciu metapedagogicznym. Zarys ontologii wychowania. Toruń–Olsztyn: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Rembierz, M. (2020). O uczeniu się pluralizmu w/dzięki pedagogice. Pluralistyczne perspektywy pedagogiki i różnorodne oblicza pluralizmów w krytycznym rozpoznaniu refleksji metapedagogicznej. W: B. Śliwerski i M. Walancik (red.), Bogdan Nawroczyński – inspiracje dla współczesności (s. 92–139). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB.
Spendel, Z. (2005). Metodologia badań psychologicznych jako forma świadomości historycznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski, B. (2010). Myśleć jak pedagog. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Śliwerski, B. (2014). Czas na rozwój metapedagogiki. W: K. Denek, A. Kamińska i P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra (s. 49–73). Sosnowiec: Wyższa Szkoła Humanitas.
Śliwerski, B. (2020). Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Śliwerski, B. (2021).Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa. Krytyka naukowa (nie tylko w pedagogice). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Urbaniak-Zając, D. i Piekarski, J. (2022). Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy. Wybrane zagadnienia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 383
Liczba cytowań: 0