Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Badania metateoretyczne jako źródło świadomości metodologicznej pedagogów
  • Strona domowa
  • /
  • Badania metateoretyczne jako źródło świadomości metodologicznej pedagogów
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 50 Nr 2 (2022): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Badania metateoretyczne jako źródło świadomości metodologicznej pedagogów

Autor

  • Alina Wróbel Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0002-8675-035X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.015

Słowa kluczowe

metateoria, badania metateoretyczne, świadomość metodologiczna pedagogów

Abstrakt

Treść artykułu odnosi się do szeroko rozumianych filozoficznych i teoretycznych podstaw współczesnej myśli pedagogicznej, a dokładniej znaczenia badań metateoretycznych dla uprawiania współczesnej pedagogiki. W artykule przywołano argumenty dotyczące znaczenia badań metateoretycznych dla formowania świadomości metodologicznej pedagogów oraz przykłady projektów badawczych urzeczywistniających powyższą zależność.

Bibliografia

Barbier, J.-M. (2016).Leksykon analizy aktywności.Konceptualizacje zwyczajowych pojęć. Tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Bronk, A. (2003). Czy pedagogika jest nauką autonomiczną? W: M. Nowak, T. Ożóg i A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie (s. 47–76). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Bronk, A. i Majdański, S. (2010). Metodologia nauk: jej zadania i potrzeby wczoraj i dziś. W: M. Walczak (red.), Metodologia: tradycja i perspektywy (s. 9–20). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Brzeziński, J. (1979). O poznaniu naukowym w pedagogice (refleksje metodologiczne). Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 51–65.

Domańska, E. (2010). Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?

Teksty Drugie, 1–2, 45–55.

Kamińska-Jatczak, I. (2021). Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kemmis, S. (2010). Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu. W: H. Cervinkova i B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 45–88). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Magier, P. (2015). Autorytety religijne. Uwagi metateoretyczne. Paedagogia Christiana, 35/1, 161–179.

Magier, P. (2019). Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II.

Malewski, M. (2019). Badania jakościowe wobec postulatu teoretyczności wiedzy. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając i S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy (s. 91–98). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Najder-Stefaniak, K. (2017). Znaczenie nauk humanistycznych dla rozwoju nauki i uniwersytetów. W: J. Wyleżałek (red.), Społeczne funkcje uniwersytetu w czasach dynamicznych zmian (s. 62–74). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Nowak, M. (2012). Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Piekarski, J. (2017). Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny. Przegląd Badań Edukacyjnych, 25(2), 267–298.

Piekarski, J., Urbaniak-Zając, D. i Pasikowski, S. (red.) (2019).Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Piotrowski, P. (2010). Idea rozwoju moralnego w badaniach teorii wychowania. Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej.

Piotrowski, P. (2019). Sytuacja wychowawcza w ujęciu metapedagogicznym. Zarys ontologii wychowania. Toruń–Olsztyn: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Rembierz, M. (2020). O uczeniu się pluralizmu w/dzięki pedagogice. Pluralistyczne perspektywy pedagogiki i różnorodne oblicza pluralizmów w krytycznym rozpoznaniu refleksji metapedagogicznej. W: B. Śliwerski i M. Walancik (red.), Bogdan Nawroczyński – inspiracje dla współczesności (s. 92–139). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB.

Spendel, Z. (2005). Metodologia badań psychologicznych jako forma świadomości historycznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śliwerski, B. (2010). Myśleć jak pedagog. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Śliwerski, B. (2014). Czas na rozwój metapedagogiki. W: K. Denek, A. Kamińska i P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra (s. 49–73). Sosnowiec: Wyższa Szkoła Humanitas.

Śliwerski, B. (2020). Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Śliwerski, B. (2021).Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa. Krytyka naukowa (nie tylko w pedagogice). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Urbaniak-Zając, D. i Piekarski, J. (2022). Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy. Wybrane zagadnienia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Wróbel.pdf

Opublikowane

2023-04-12

Jak cytować

1.
WRÓBEL, Alina. Badania metateoretyczne jako źródło świadomości metodologicznej pedagogów. Paedagogia Christiana [online]. 12 kwiecień 2023, T. 50, nr 2, s. 69–81. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 50 Nr 2 (2022): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 537
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

metateoria, badania metateoretyczne, świadomość metodologiczna pedagogów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa