Ogrodnicy i demiurdzy. O dwóch rodzajach relacji ze światem
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2021.016Słowa kluczowe
totalitaryzmy; transhumanizm; nadczłowiek; postczłowiek; edukacjaAbstrakt
Artykuł zawiera analizę dwóch podstawowych rodzajów relacji między człowiekiem i światem. Porównano ze sobą nastawienie charakteryzujące ogrodnika i demiurga. Pokazano historyczne przykłady relacji ogrodniczych i demiurgicznych, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy filozofii polityki i wychowania. Zanalizowano wybrane implikacje przedstawionych typów relacji człowiek–świat.
Bibliografia
Augustyn (2001). O wolnej woli. Tłum. A. Trombala. W: Augustyn, Dialogi filozoficzne (s. 493–649). Kraków: Znak.
Arendt, H. (1993). Korzenie totalitaryzmu, t. 1. Tłum. M. Szawiel i D. Grinberg. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.
Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Tłum. M. Godyń i W. Madej. Warszawa: Aletheia.
Courtois, S. i in. (1999). Czarna księga komunizmu. Zbrodnie, terror, prześladowania. Tłum. K. Wakar i in. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Delsol, Ch. (2017). Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność. Tłum. M. Chojnacki. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Delsol, Ch. (2020). Czas wyrzeczenia. Tłum. G. Majcher. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Klichowski, M. (2014). Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Lipowicz, M. (2015). Od transcendencji człowieka do transgresji człowieczeństwa. Próba filozoficzno-socjologicznej konceptualizacji transhumanizmu. Ethos, 28(3), 57–80.
Machiavelli, N. (1993). Książę. Tłum. C. Nanke. Warszawa: Alfa.
Machiavelli, N. (2009). Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza. Tłum. K. Żaboklicki, wstęp P. Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
More, M. (2021). The Philosophy of Transhumanism. Pobrano 27 marca 2021 z: https://humanityplus.org/transhumanism/philosophy-of-transhumanism/.
Nietzsche, F. (b.r.w.). Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo. Tłum. W. Berent. Gdynia: Tenet.
Pernoud, R. (2004). Inaczej o średniowieczu. Tłum. K. Husarska. Gdańsk–Warszawa: Wydawnictwo Marabut, Oficyna Wydawnicza Volumen.
Strauss, L. (2005). Czym jest edukacja liberalna?. Tłum. W. Dąbrowski. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 1(53), 217–223.
Strauss, L. (2007). Trzy fale nowożytności. Tłum. W. Madej. Przegląd Polityczny, 84, I–XII.
Taylor, Ch. (1999). Immanentne kontroświecenie. Tłum. A. Pawelec. W: K. Michalski (red.), Oświecenie dzisiaj (s. 45–64). Kraków–Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak – Fundacja im. Stefana Batorego.
Voegelin, E. (1992). Nowa nauka polityki. Tłum. P. Śpiewak. Warszawa: Aletheia.
Voegelin, E. (1998). Gnostyckie ruchy masowe naszych czasów. Tłum. D. Leszczyński i L. Rasiński. Odra, 11, 35–43.
Voegelin, E. (2011). Od Oświecenia do rewolucji. Tłum. Ł. Pawłowski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1745
Liczba cytowań: 0