Wytyczne dla autorów
Instrukcje dla autorów
Odsyłacze oraz wykaz bibliografii powinny zostać sformatowane w stylu APA. Poniżej przedstawione zostały podstawowe zasady przygotowania tekstu. W nieopisanych poniżej przypadkach należy stosować się do zasad przedstawionych na stronie: https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines
1. Struktura i formatowanie tekstu
- długość tekstu: 35-40 tys. znaków;
- język artykułu: polski lub angielski;
- czcionka: Times New Roman 12; odstęp: 1,5 wiersza; marginesy: 3 cm (lewy), 2,5 cm (pozostałe);
- abstrakt oraz słowa kluczowe w językach polskim i angielskim (maksymalnie pięć) na początku;
- tekst główny podzielony na ponumerowane części: 1. Wprowadzenie; 2. … (ewentualnie 2.1. …; 2.2. …); 3. …; 4. …; 5. Wnioski;
- wykaz bibliograficzny na końcu (uporządkowany alfabetycznie);
- uwagi poboczne w przypisach dolnych;
- krótkie cytaty (mniej niż 4 linijki) włączone do tekstu (wyróżnione podwójnym cudzysłowem); cytaty na 4 lub więcej linijek wyróżnione w bloczku (bez cudzysłowów, czcionka: 10 pkt);
- wielokropek w nawiasie kwadratowym na oznaczenie pominięcia fragmentu cytowanego tekstu.
2. Odsyłacze
- jeden autor: Bagrowicz (2000) lub (Bagrowicz, 2000) lub (Bagrowicz, 2000, s. 12); (Chałas, 2018, 2019); (Śliwerski, 2004a, 2004b);
- dwóch autorów: Ciechowska i Walulik (2018) lub (Ciechowska i Walulik, 2018, s. 87-88);
- trzech lub więcej autorów: Biernat i in. (2018, s. 225) lub (Biernat i in., 2018, s. 225-226);
- większa liczba przywoływanych źródeł uporządkowana alfabetycznie (Biernat, 2016; Nowak, 2010; Stępkowski, 2019);
- autor grupowy ze skrótem: (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego [MNiSW], 2020) i w następnym cytacie (MNiSW, 2020);
- teksty biblijne: (Mk 9,7; 1Tm 4,12-16);
- dokumenty Kościoła: (Katechizm Kościoła katolickiego, 2012 [KKK], nr 369) i w następnym cytacie (KKK, nr 370);
- cytowanie za innym autorem: (MacIntyre, 1998, s. 105 – cyt. za Kaźmierczak, 2019, s. 96);
- jeżeli ta sama praca jest cytowana w kolejnym przypisie: (tamże, s. 107).
3. Bibliografia
- książka: Ferguson, G. A. i Takane, Y. (2002). Statistical Analysis in Psychology and Education. New York: McGraw-Hill.
- rozdział w książce: Opiela, M. L. (2017). Developing religious and patriotic feelings in pre-school aged children in Sisters Servants’ nurseries. W: F. W. Wawro i A. Lendzion (red.), Educational and Psychosocial Dimension of Experience (s. 235-279). Lublin: Wydawnictwo KUL.
- artykuł z czasopisma: Horowski, J. (2018). What conditions education for forgiveness in terms of the neo-Thomistic philosophy of education. Journal of Religious Education, 66(1), 23-36. https://doi.org/10.1007/s40839-018-0054-z
- praca redagowana: McCosker, P. i Turner, D. (red.). (2016). The Cambridge Companion to The Summa Theologiae. Cambridge: Cambridge University Press.
- niepublikowana praca magisterska lub doktorska: Waga, L. (2016). Rola doświadczenia w tworzeniu wiedzy pedagogicznej [niepublikowana praca doktorska]. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.
- strona internestowa: Hughes, P. M. i Warmke, B. (2017). Forgiveness. W: Stanford Encyclopedia of Philosophy. Pobrano 5 maja 2020 z: https://plato.stanford.edu/entries/forgiveness/
- akty prawne: Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2011 Nr 149, poz. 887).
Jeżeli książce lub artykułowi nadano numer DOI, należy podać go na końcu przypisu.
4. Tabele i wykresy
- numer tabeli/wykresu oraz tytuł powyżej tabeli/wykresu;
- w tekście nie należy powtarzać danych zawartych w tabelach;
- źródło danych pod tabelą jeśli dane pochodzą z badań własnych, zapis: Źródło: badania własne.
- informacje nt. zmiennych niezależnych w główce tabeli: L=…
- zmienne zależne zaprezentowane poprzez wartości procentowe (bez podawania liczby L w poszczególnych kategoriach) w boczku tabeli.
Przykład:
Tab. 1. Respondenci według deklarowanej podstawy wiary
Podstawa wiary | Ogółem (L=864) | Płeć respondenta |
Kobieta (L=493) | Mężczyzna (L=371) |
W procentach |
Ogółem | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Osobiste przemyślenia i przekonania | 23,3 | 21,9 | 25,1 |
Uczęszczanie do Kościoła | 12,7 | 14,8 | 10,0 |
Wpływ lektur | 1,0 | 1,0 | 1,1 |
Tradycja i wychowanie w rodzinie | 32,4 | 34,1 | 30,2 |
Przeżycia i doświadczenia życiowe | 7,5 | 8,9 | 5,7 |
Tradycja sąsiedzka i środowiskowa | 0,6 | 0,6 | 0,5 |
Inne | 0,8 | 0,2 | 1,6 |
Brak danych | 21,6 | 18,5 | 25,9 |
Źródło: Badania własne.