O czasopiśmie
Zakres i zasięg czasopisma
Paedagogia Christiana (ISSN: 1505-6872; ISSN online: 2451-1951) jest pedagogicznym, międzynarodowym, recenzowanym półrocznikiem, ukazującym się w otwartym dostępie, którego celem jest rozwijanie filozofii i teorii edukacji inspirowanych teorią i praktyką edukacji chrześcijańskiej. Z tego powodu do publikacji przyjmowane są artykuły, które dotyczą filozoficznych, teologicznych, psychologicznych i socjologicznych podstaw filozofii i teorii edukacji, a także badań empirycznych związanych z edukacją chrześcijańską prowadzoną przez kościoły, szkoły oraz ruchy i stowarzyszenia religijne (zarówno w historii wychowania, jak i współcześnie). PCh stawia sobie za cel poszerzanie rozumienia człowieka w jego wymiarze humanistycznym, moralnym i personalistycznym, z uwzględnieniem dynamicznego, rozwojowego i edukacyjnego aspektu ludzkiej egzystencji, a także różnych kontekstów społeczno-kulturowych, w których edukacja jest realizowana (przyjmowane są artykuły o zasięgu krajowym, międzynarodowym i ponadnarodowym). Czasopismo jest objęte patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Proces recenzji
1. Wszystkie teksty przesłane do redakcji podlegają procedurze recenzowania; fakt ich przesłania jest równoznaczny ze zgodą autora na przyjęte przez redakcję zasady recenzowania.
2. Wstępnej recenzji obejmującej ocenę formalną i tematyczną dokonują członkowie redakcji.
3. Po wstępnej akceptacji ze strony redakcji do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki, w której pracuje autor tekstu.
4. Proces recenzowania przeprowadzany jest według modelu double-blind review – autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości; w przypadku braku możliwości zastosowania zasady recenzent podpisuje deklarację o niewystępowaniu konfliktu interesów (zachodzi wówczas, gdy istnieją: bezpośrednie relacje osobiste między autorem i recenzentem [pokrewieństwo, związki prawne, konflikt], relacje podległości zawodowej, bezpośrednia współpraca naukowa w ciągu ostatnich dwóch lat).
5. Recenzja ma formę pisemną i kończy się jednoznacznym wnioskiem odnośnie do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
6. Autor tekstu jest informowany o wynikach recenzji – bez podawania nazwiska recenzenta.
7. Ostateczną decyzję o kwalifikacji tekstu do druku podejmuje redaktor naczelny czasopisma.
8. Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji nie są ujawniane; raz w roku czasopismo podaje do publicznej wiadomości listę recenzentów współpracujących.
Polityka otwartego dostępu
Periodyk oferuje dostęp do zawartości w systemie Open Access na zasadach licencji niewyłącznej Creative Commons (CC BY-ND 3.0).
Rada Naukowa
prof. dr Joaquim Azevedo - Universidade Católica Portuguesa de Porto
ks. prof. zw. dr hab. Jerzy Bagrowicz – Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
prof. dr Britt-Mari Barth - Catholic University of Paris
prof. dr. Bob Bowie - Canterbury Christ Church University
prof. dr. Italo Fiorin - LUMSA Università (Libera Università degli Studi Maria SS. Assunta di Roma)
prof. dr. Pádraig Hogan - The National University of Ireland, Maynooth
prof. dr. Stephen McKinney - University of Glasgow
ks. prof. dr hab. Jarosław Michalski – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
prof. dr. Giuseppe Milan - Università degli Studi di Trento
ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof ChAT, prof. APS - Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
prof. dr Uto Meier - Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt
prof. dr. Marisa Musaio - Catholic University of the Sacred Heart of Milan
ks. prof. dr hab. Marian Nowak – Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
prof. dr hab. Katarzyna Olbrycht – Uniwersytet Śląski w Cieszynie
prof. dr Araceli del Pozo Armentia - The Complutense University of Madrid
prof. dr Juan Carlos Torre Puente - Universidad Pontificia Comillas, Madrid
prof. dr. Julian Stern - Bishop Grosseteste University
prof. dr John Swinton - University of Aberdeen
prof. dr. hab.Vaiva Zuzevičiūtė - Mykolas Romeris University, Vilnius
Recenzenci
Recenzenci artykułów zgłoszonych w 2023 roku:
dr hab. Anna Błasiak, prof. UI (Jesuit University Ignatianum in Kraków, Poland); dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW (Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw, Poland); dr Mariusz Chrostowski (The Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt, Germany); dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); dr hab. Piotr Domeracki, prof. UMK (Nicolaus Copernicus University, Toruń, Poland); dr hab. Jarosław Gara, prof. APS (The Maria Grzegorzewska University, Warsaw, Poland); dr hab. Rafał Godoń, prof. UW (University of Warsaw, Poland); dr hab. Grzegorz Grzybek, prof. UR (University of Rzeszów, Poland); dr hab. Miłosz Hołda (The Pontifical University of John Paul II, Kraków, Poland); dr hab. Marcin Jewdokimow, prof. UKSW (Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw, Poland); dr hab. Paweł Kaźmierczak, prof. UI (Jesuit University Ignatianum in Kraków, Poland); dr hab. Danuta Kopeć, prof. UAM (The Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland); prof. dr hab. Piotr Kostyło (WSB Merito University in Toruń, Poland); dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (University of Zielona Góra, Poland); prof. dr. Kristján Kristjánsson (University of Birmingham, GB); dr hab. Joanna Król, prof. US (University of Szczecin, Poland); prof. dr. Blanka Kudláčová (University of Trnava, Slovakia); prof. dr hab. Roman Leppert (Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz, Poland); dr Tomasz Leś (Jagiellonian University, Kraków, Poland); dr hab. Piotr Magier (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); dr hab. Krzysztof Maliszewski, prof. UŚ (University of Silesia, Katowice, Poland); prof. dr hab. Zbigniew Marek (Jesuit University Ignatianum in Kraków, Poland); prof. dr hab. Paweł Mąkosa (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); dr hab. Jacek Moroz (University of Szczecin, Poland); dr hab. Edward Nycz, prof. UO (University of Opole, Poland); dr hab. Monika Oliwa-Ciesielska, prof. UAM (The Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland); prof. dr hab. Elżbieta Osewska (University of Applied Sciences in Tarnow, Poland); prof. dr hab. Mirosław Patalon (Pomeranian University of Słupsk, Poland); dr hab. Kazimierz Pierzchała, prof. KUL (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); prof. dr. Ivana Pirohová (University of Presov, Slovakia); prof. dr. Karine Porpino Viana (University of Oslo, Norway); dr Tomasz Raburski (The Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland); dr hab. Krzysztof Ratajczak, prof. UAM (The Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland); dr hab. Agnieszka Regulska, prof. UKSW (Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw, Poland); dr hab. Jan Rutkowski (University of Warsaw, Poland); doc. dr. David Rybák (Charles University, Prague, Czechia); dr hab. Leon Siwecki (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); dr hab. Małgorzata Stawiak-Ososińska, prof. UJK (Jan Kochanowski University of Kielce, Poland); dr Zuzanna Sury (Jagiellonian University, Kraków, Poland); prof. dr. Zuzana Svobodová (Charles University, Prague, Czechia); prof. dr hab. Andrzej Szahaj (Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland); dr hab. Aleksandra Tłuściak-Deliowska, prof. APS (The Maria Grzegorzewska University, Warsaw, Poland); dr hab. Danuta Wajsprych, prof. UWSB (WSB Merito University in Gdańsk, Poland); dr hab. Anna Walulik, prof. UI (Jesuit University Ignatianum in Kraków, Poland); prof. dr hab. Andrew Wierciński (University of Warsaw, Poland); dr hab. Rafał Włodarczyk, prof. UWr (University of Wrocław, Poland); dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ (University of Łódź, Poland); prof. dr hab. Anna Zellma (University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Poland); prof. dr. Hans-Georg Ziebertz (University of Wuerzburg, Germany); dr hab. Alicja Żywczok, prof. UŚ (University of Silesia, Katowice, Poland)
Recenzenci artykułów w 2022 roku:
dr hab. Anna Błasiak, prof. AIK (Jesuit University Ignatianum in Kraków, Poland); prof. dr. Sandra Bosacki (Brock University, St. Catharines, Ontario, Canada); dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW (Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw, Poland); prof. dr. Folco Cimagalli (LUMSA University, Roma, Italy); dr hab. Piotr Domeracki, prof. UMK (Nicolaus Copernicus University, Toruń, Poland); dr hab. Lucyna Dziaczkowska, prof. USz (University of Szczecin, Poland); dr hab. Jarosław Gara, prof. APS (The Maria Grzegorzewska University, Warszawa, Poland); prof. dr hab. Stanisłw Głaz (Jesuit University Ignatianum in Kraków, Poland); prof. dr hab. Romuald Grzybowski (University of Gdańsk, Poland); dr hab. Miłosz Hołda (The Pontifical University of John Paul II, Kraków, Poland); dr hab. Iwona Jazukiewicz, prof. US (University of Szczecin, Poland); dr hab. Marek Jeziorański (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); dr hab. Janina Kamińska, prof. UW (University of Warsaw, Poland); dr hab. Jerzy Kochanowicz, prof. WSB (WSB University, Poland); prof. dr hab. Janina Kostkiewicz (Jagiellonian University, Kraków, Poland); dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (University of Zielona Góra, Poland); prof. dr. Sheryl A Kujawa-Holbrook (Willamette University, USA); dr Anna Lendzion (Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, Biała Podlaska, Poland); dr hab. Piotr Magier (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); dr hab. Adam Maj, prof. KUL (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); dr hab. Krzysztof Maliszewski, prof. UŚ (University of Silesia, Katowice, Poland); prof. dr hab. Zbigniew Marek (Jesuit University Ignatianum in Kraków, Poland); dr hab. Małgorzata Michel, prof. UJ (Jagiellonian University, Kraków, Poland); prof. dr Marisa Musaio (Catholic University of Sacred Heart of Milan, Włochy); prof. dr. Thseen Nazir (İbn Haldun Üniversitesi, Istambul, Turkey); dr hab. Piotr Nowakowski, prof. UR (University of Rzeszów, Poland); dr hab. Danuta Opozda, prof. KUL (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); prof. dr hab. Urszula Ostrowska (The Jacob of Paradies University, Gorzów Wielkopolski, Poland); prof. dr hab. Ewa Przybylska (Warsaw University of Life Sciences, Poland); dr hab. Krzysztof Ratajczak, prof. UAM (The Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland); dr hab. Aniela Różańska, prof. UŚ (University of Silesia, Cieszyn, Poland); dr hab. Elżbieta Rydz, prof. KUL (John Paul II Catholic University of Lublin, Poland); dr hab. Witold Starnawski, prof. UKSW (Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw, Poland); dr hab. Dariusz Stępkowski, prof. UKSW (Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw, Poland); prof. dr. Zuzana Svobodová (Charles University, Prague, Czechy); prof. dr. Zenon Szabłowiński (Catholic Theological Institute, Port Moresby, Papua New Guinea); dr. Sonja Mei Tin Huang (Fu Jen Catholic University, New Taipei City, Taiwan); prof. dr. Katarína Valčová (Comenius University Bratislava, Słowacja); dr hab. Anna Walulik, prof. AIK (Jesuit University Ignatianum in Kraków, Poland); dr Małgorzata Wałejko (University of Szczecin, Poland); dr hab. Rafał Włodarczyk, prof. UWr (University of Wrocław, Poland); dr hab. Katarzyna Wrońska, prof. UJ (Jagiellonian University, Kraków, Poland); dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ (University of Łódź, Poland); dr Aldona Zakrzewska (University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Poland); prof. dr. Vaiva Zuzevičiūtė (Mykolo Romerio University, Kowno, Lithuania); prof. dr. Leehu Zysberg (Gordon College of Education, Haifa, Israel).
Recenzenci artykułów w 2021 roku:
prof. dr Bernhard Callebaut (Istituto Universitario Sophia, Loppiano, Włochy); dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW (Polska); prof. dr. Folco Cimagalli (LUMSA, Roma, Włochy); prof. dr. Dries Deweer (Tilburg University, Holandia); dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL (Polska); dr hab. Lucyna Dziaczkowska, prof. US (Polska); prof. dr. Eileen FitzGerald (Universidad Católica Boliviana “San Pablo” Unidad Académica Cochabamba, Boliwia); prof. dr Juan García Gutiérrez (Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madryt, Hiszpania); dr hab. Anna Gaweł, prof. UJ (Polska); dr hab. Piotr Górecki, prof. UO (Polska); dr hab. Grzegorz Grzybek, prof. UR (Polska); dr hab. Marcin Hintz, prof. ChAT (Polska); dr hab. Miłosz Hołda (UP JP2, Kraków, Polska); dr hab. Iwona Jazukiewicz, prof. US (Polska); dr hab. Paweł Kaźmierczak, prof. AI (Kraków, Poland); prof. dr. Mary Keator (Westfield State University, Westfield, USA); prof. dr hab. Jan Kochel (UP, Polska); dr hab. Piotr Kostyło, prof. UKW (Polska); dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (Polska); prof. dr. Ståle Kristiansen (University of Bergen, Norwegia); prof. dr. Sheryl A Kujawa-Holbrook (Willamette University, USA); prof. dr hab. Roman Leppert (UKW, Polska); dr hab. Piotr Magier (KUL, Polska); dr hab. Krzysztof Maliszewski, prof. UŚ (Polska); prof. dr hab. Zbigniew Marek (AI, Polska); dr. hab. Lidia Marszałek, prof. MUP (Płock, Polska); prof. dr. François Moog (Institut Catholique de Paris, Francja); prof. dr Marisa Musaio (Catholic University of Sacred Heart of Milan, Włochy); dr hab. Monika Oliwa-Ciesielska, prof. UAM (Polska); prof. dr hab. Urszula Ostrowska (Akademia im. Jana Paradyża, Gorzów Wielkopolski); dr hab. Jan Rutkowski (UW, Polska); prof. dr. Richard Rymarz (The Australian Institute of Theological Education, Australia); prof. dr. Jove Jim Sanchez Aguas (University of Santo Tomas, Manila, Filipiny); prof. dr. Thomas Spiegler (Friedensau Adventist University, Möckern, Niemcy); dr hab. Witold Starnawski, prof. UKSW (Polska); dr hab. Małgorzata Stawiak-Ososińska, prof. UJK (Polska); dr hab. Dariusz Stępkowski, prof. UKSW (Polska); prof. dr. Zuzana Svobodová (Charles University, Prague, Czechy); dr Jacek Tandej (Catholic Theological Institute, Port Moresby, Papua New Guinea); prof. dr. Katarína Valčová (Comenius University Bratislava, Słowacja); dr hab. Danuta Wajsprych, prof. DSW (Gdańsk, Polska); prof. dr hab. Edward Walewander (KUL, Polska); dr hab. Anna Walulik, prof. AIK (Polska); prof. dr hab. Krzysztof T. Wieczorek (UŚ, Polska); dr hab. Rafał Włodarczyk, prof. UWr (Polska); prof. dr Terrence C. Wright (St. John Vianney Theological Seminary, Denver, USA); dr hab. Katarzyna Wrońska, prof. UJ (Polska).
Recenzenci artykułów w 2020 roku:
prof. dr. Eva Alerby (Lulea University of Technology, Lulea, Sweden); prof. dr. Pablo Alzola Cerero (Rey Juan Carlos University, Madrid, Spain); prof. dr Isabel Baptista (Portuguese Catholic University, Portugal); prof. dr. Charlie Barnao (The Magna Græcia University of Catanzaro, Italy); prof. dr William Bartley (University of Saskatchewan, Canada); dr hab. Tomasz Biernat, prof. WSB (Gdańsk, Poland); prof. dr. Sandra Bosacki (Brock University, St. Catharines, Ontario, Canada); prof. dr Costica Bradatan (Texas Tech University, USA); prof. dr. Bernhard Callebaut (Istituto Universitario Sophia, Loppiano, Italy); dr hab. Sławomir Chrost, prof. UJK (Kielce, Poland); prof. dr. Folco Cimagalli (LUMSA, Roma, Italy); prof. dr. Richard E. Cleveland (Georgia Southern University, Statesboro, USA); prof. dr. Pierluigi Consorti (The University of Pisa, Italy); prof. dr. Michele De Beni (The University of Verona, Włochy); dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL (Lublin, Poland); prof. dr. Dalibor Dolezal (University of Zagreb, Croatia); prof. dr. Eileen FitzGerald (Catholic University of Bolivia, Cochabamba, Bolivia); prof. dr. Leslie Francis (University of Warwick, Coventry, UK); dr hab. Piotr Górecki, prof. UO (Oople, Poland); dr hab. Justyna Gulczyńska, prof. UAM (Poznań, Poland); prof. dr. Maria James (St Mary’s University, Twickenham, London, UK); dr. Sarah James (University of Hull, Hull, UK); dr hab. Marcin Jewdokimow, prof. UKSW (Warszawa, Poland); dr hab. Paweł Kaźmierczak, prof. AI (Kraków, Poland); dr hab. Piotr Kostyło, prof. UKW (Bydgoszcz, Poland); prof. dr. Sheryl A Kujawa-Holbrook (Willamette University, USA); prof. dr. Alberto Lo Presti (Istituto Universitario Sophia, Loppiano, Włochy); prof. dr. David Luque (Rey Juan Carlos University, Madrid, Spain); dr hab. Anna Murawska, prof. US (Szczecin, Poland); prof. dr. Thseen Nazir (İbn Haldun Üniversitesi, Istambul, Turkey); prof. dr. Colin O’Connor (Leeds City College, Leeds, UK); dr hab. Danuta Opozda, prof. KUL (Lublin, Poland); prof. dr. Ivana Pirohová (University of Presov, Slovakia); dr. Anne Pirrie (University of the West of Scotland, Edinburgh, UK); prof. dr. Karine Porpino Viana (University of Oslo, Norway); prof. dr. Andrej Rajský (University of Trnava; Slovakia); prof. dr. Roberta Ricucci (University of Turin, Italy); prof. dr. Richard Rymarz (The Australian Institute of Theological Education, Australia); prof. dr. Rosemary Sheehan (Monash University, Caulfield East, Australia); dr. Gary Shepherd (York St John University, UK); dr hab. Ryszard Skrzyniarz, prof. KUL (Lublin, Poland); prof. dr. Flavia Stara (University of Macerata, Italy); dr hab. Dariusz Stępkowski, prof. UKSW (Warszawa, Poland); prof. dr. Zenon Szabłowiński (Catholic Theological Institute, Port Moresby, Papua New Guinea); dr hab. Jacek Szczepkowski, prof. UMK (Toruń, Poland); prof. dr. Claire Thomson (University College London, UK); dr Katarzyna Uzar-Szcześniak (Wrocław, Poland); prof. dr. Susana Viegas (NOVA University Lisbon, Portugal); dr hab. Anna Walulik, prof. AIK (Kraków, Poland); dr hab. Katarzyna Wrońska, prof. UJ (Kraków, Poland); dr. Samuel Zinner (Ecole de langues, Casablanca, Morocco); prof. dr. Vaiva Zuzevičiūtė (Mykolo Romerio University, Kowno, Lithuania); prof. dr. Leehu Zysberg (Gordon College of Education, Haifa, Israel)
Recenzenci artykułów w 2019 roku:
prof. dr. Philippe Oliveira de Almeida (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazylia); prof. dr William Bartley (University of Saskatchewan, Kanada); dr hab. Tomasz Biernat, prof. WSB (Gdańsk, Polska); prof. dr Bernhard Callebaut (Istituto Universitario Sophia, Loppiano, Włochy); prof. dr Silvia Cataldi (Sapienza Universita di Roma, Włochy); dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW (Polska); dr hab. Sławomir Chrost, prof. UJK (Polska); prof. dr. Michele De Beni (Università di Verona, Włochy); dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL (Polska); dr hab. Lucyna Dziaczkowska, prof. KUL (Polska); prof. dr. Eileen FitzGerald (Universidad Católica Boliviana “San Pablo”, Unidad Académica Cochabamba, Boliwia); prof. dr. Kees de Groot (Tilburg University, Holandia); dr hab. Grzegorz Grzybek, prof. UR (Polska); prof. dr Juan García Gutiérrez (Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madryt, Hiszpania); prof. dr. Michael Hainz (Universität Leipzig, Niemcy); prof. dr. Gennaro Iorio (University of Salerno, Włochy); dr hab. Iwona Jazukiewicz, prof. US (Polska); prof. dr hab. Łukasz Kamykowski (UP JPII, Kraków, Polska); prof. dr. Mary Keator (Westfield State University, Westfield, USA); dr hab. Piotr Kostyło, prof. UKW (Polska); prof. dr hab. Roman Leppert (UKW, Polska); dr Tomasz Leszniewski (UMK, Polska); prof. dr. Alberto Lo Presti (Istituto Universitario Sophia, Loppiano, Włochy); prof. dr. David Luque (Universidad Rey Juan Carlos, Hiszpania); prof. dr hab. Zbigniew Marek (AI, Polska); dr hab. Danuta Opozda, prof. KUL (Polska); prof. dr. Roberta Ricucci (University of Turin, Włochy); prof. dr. José Luis Rodríguez Sáez (Universidad de Valladolid, Hiszpania); dr hab. Piotr Roszak, prof. UMK (Polska); prof. dr. Martin Rothgangel (Universität Wien, Austria); dr hab. Dorota Siemieniecka, prof. UMK (Polska); dr hab. Dariusz Stępkowski, prof. UKSW (Polska); prof. dr Jan Strassheim (Keio University, Japonia); prof. dr. Ondřej Stulík (University of West Bohemia, Czechy); prof. dr. Zenon Szabłowiński (Catholic Theological Institute, Port Moresby, Papua New Guinea); dr Jacek Tandej (Catholic Theological Institute, Port Moresby, Papua New Guinea); prof. dr. Stefan Tobler (Universitatea “Lucian Blaga” Sibiu, Rumunia); prof. dr. Pál Tóth (Istituto Universitario Sophia, Loppiano, Włochy); dr hab. Anna Walulik, prof. AIK (Polska); dr hab. Agnieszka Wałęga, prof. UMK (Polska); prof. dr hab. Krzysztof T. Wieczorek (UŚ, Polska); prof. dr. Andrzej Wodka (Akademia Alfonsjańska w Rzymie, Włochy); dr hab. Katarzyna Wrońska, prof. UJ (Polska)
Recenzenci artykułów w 2018 roku:
prof. dr Isabel Baptista (Portuguese Catholic University, Portugalia); dr hab. Tomasz Biernat, prof. WSB (Gdańsk, Polska); dr hab. Beata Borowska-Beszta, prof. UMK (Polska); prof. dr Bernhard Callebaut (Istituto Universitario Sophia, Loppiano, Włochy); dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW (Polska); prof. dr Folco Cimagalli (LUMSA, Rzym, Włochy); dr Joanna Cukras-Stelągowska (UMK, Polska); dr Andrea Dessardo (Università Europea di Roma, Włochy); dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL (Polska); prof. dr. hab. Ágnes Engler (University of Debrecen, Węgry); dr hab. Anna Gaweł (UJ, Polska); dr hab. Justyna Gulczyńska, prof. UAM (Polska); dr hab. Marcin Hintz, prof. ChAT (Polska); prof. dr. Gennaro Iorio (University of Salerno, Włochy); dr hab. Jerzy Kochanowicz, prof. DSW (Polska); dr hab. Danuta Kopeć, prof. UAM (Polska); dr hab. Hanna Kostyło, prof. UMK (CM UMK, Polska); dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (Polska); dr hab. Dariusz Kurzydło (UKSW, Polska); prof. dr hab. Roman Leppert (UKW, Polska); dr hab. Krzysztof Maliszewski (UŚ, Polska); prof. dr hab. Zbigniew Marek (AI, Polska); dr hab. Anna Murawska, prof. US (Polska); dr hab. Danuta Opozda, prof. KUL (Polska); prof. dr hab. Urszula Ostrowska (Akademia im. Jana Paradyża, Gorzów Wielkopolski, Polska); prof. dr hab. Mirosław Patalon (AP, Słupsk, Polska); dr hab. Jan Rutkowski (UW, Polska); prof. dr. Richard Rymarz (The Australian Institute of Theological Education, Australia); dr hab. Witold Starnawski, prof. UKSW (Polska); prof. dr. Monika Scheidler (Technische Universität Dresden, Niemcy); prof. dr. Olena Vasylenko (NAIA of Ukraine, Kijów, Ukraina); dr hab. Agnieszka Wałęga, prof. UMK (Polska); dr hab. Anna Walulik, prof. AIK (Polska); prof. dr hab. Krzysztof T. Wieczorek (UŚ, Polska); dr hab. Katarzyna Wrońska (UJ, Polska)
Recenzenci artykułów w 2017 roku:
dr hab. Beata Borowska-Beszta, prof. UMK; dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW; dr hab. Sławomir Chrost, prof. UJK; dr hab. Lucyna Dziaczkowska, prof. KUL; dr hab. Anna Gaweł (UJ); dr hab. Grzegorz Grzybek, prof. UR; dr hab. Justyna Gulczyńska, prof. UAM; dr hab. Iwona Jazukiewicz, prof. US; dr hab. Jerzy Kochanowicz, prof. DSW; prof. dr hab. Janina Kostkiewicz (UJ); dr hab. Hanna Kostyło, prof. UMK (CM UMK); dr hab. Piotr Kostyło, prof. UKW; dr hab. Dariusz Kurzydło (UKSW); dr hab. Krzysztof Maliszewski (UŚ); dr. hab. Lidia Marszałek, prof. Pedagogium WSNS; dr hab. Anna Murawska, prof. US; dr hab. Danuta Opozda (KUL); prof. dr hab. Krzysztof Pilarczyk (UJ); dr hab. Jan Rutkowski (UW); dr hab. Kazimierz Skoczylas (UMK); dr hab. Ryszard Skrzyniarz, prof. KUL; dr hab. Witold Starnawski, prof. UKSW; dr hab. Dariusz Stępkowski, prof. UKSW; dr hab. Agnieszka Wałęga, prof. UMK; dr hab. Anna Walulik, prof. AIK; dr hab. Wacław Wierzbiniec, prof. UR; dr hab. Katarzyna Wrońska (UJ)
Recenzenci artykułów w 2016 roku:
dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW; dr hab. Sławomir Chrost, prof. UJK; dr hab. Lucyna Dziaczkowska, prof. KUL; dr hab. Anna Gaweł (UJ); dr hab. Grzegorz Grzybek, prof. URz; dr hab. Iwona Jazukiewicz (USz); prof. dr hab. Janina Kostkiewicz (UJ); dr hab. Hanna Kostyło, prof. UMK (CM UMK); dr hab. Krzysztof Maliszewski (UŚ); prof. dr hab. Zbigniew Marek (AI); dr. hab. Lidia Marszałek, prof. Pedagogium WSNS; dr hab. Anna Murawska, prof. USz; dr hab. Danuta Opozda (KUL); dr hab. Jan Rutkowski (UW); dr hab. Ryszard Skrzyniarz, prof. KUL; ks. dr hab. Dariusz Stępkowski, prof. UKSW; dr hab. Katarzyna Wrońska (UJ)
Recenzenci artykułów w 2015 roku:
ks. dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW; dr hab. Lucyna Dziaczkowska, prof. KUL; dr hab. Grzegorz Grzybek, prof URz; dr hab. Iwona Jazukiewicz (USz); prof. dr hab. Janina Kostkiewicz (UJ); dr hab. Hanna Kostyło, prof. UMK (CM UMK); dr hab. Lidia Marszałek, prof. Pedagogikum WSNS; dr hab. Krzysztof Maliszewski (UŚ); dr hab. Anna Murawska, prof. USz; dr hab. Danuta Opozda (KUL); dr hab. Jan Rutkowski (UW); dr hab. Ryszard Skrzyniarz, prof. KUL; dr hab. Witold Starnawski, prof. UKSW; ks. dr hab. Dariusz Stępkowski, prof. UKSW; dr hab. Katarzyna Wrońska (UJ)
Recenzenci artykułów w latach 2012-2014:
prof. dr hab. Alicja Kicowska; ks. dr hab. Jerzy Kostorz, prof. UO; ks. dr hab. Zdzisław Pawlak, prof. UMK; prof. dr hab. Janina Rutkowiak; dr hab. Andrzej Sowiński, prof. PWSZ (Gorzów Wielkopolski); prof. dr hab. Włodzimierz Tyburski; ks. prof. dr hab. Edward Walewander - oraz recenzenci z roku 2015
Zasady etyki publikacyjnej
Czasopismo Paedagogia Christiana przyjęło i stosuje zasady etyczne zgodne z wytycznymi Komitetu ds. Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics). Wyróżniamy:
Obowiązki redaktora
1. Działać w sposób wyważony, obiektywny i uczciwy podczas wykonywania swoich obowiązków, bez dyskryminacji ze względu na płeć, orientację seksualną, przekonania religijne lub polityczne, pochodzenie etniczne lub geograficzne autorów.
2. Przyjmować do procedowania artykuły oryginalne, niepublikowane wcześniej w całości lub części i niezawierające zapożyczeń z innego dzieła, które naruszałyby prawa osób trzecich, a czasopismo narażałyby na podważenie jego wiarygodności; redakcja może użyć odpowiedniego oprogramowania (CrossCheck powered by iThenticate) do sprawdzenia ewentualnego plagiatu.
3. Nie ujawniać żadnych informacji o przesłanej pracy nikomu poza autorem, recenzentami, potencjalnymi recenzentami, innymi doradcami redakcji oraz wydawcą – w kwestiach, które dotyczą danego podmiotu.
4. Domagać się od autorów publikacji ujawnienia wkładu poszczególnych osób w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), redakcja wymaga określenia tego w pierwszym przypisie.
5. Nie dopuszczać praktyk: ghostwriting (wniesienie istotnego wkładu w powstanie publikacji przez osobę nieujawniającą swojego udziału jako autora) oraz guest authorship (przypisanie współautorstwa osobie, której wkład w powstanie dzieła był znikomy lub w ogóle nie miał miejsca), jako przejawów nierzetelności naukowej; wymagać od autorów wypełnienia i podpisania deklaracji dotyczącej ghostwriting i guest authorship; zgłaszać odpowiednim podmiotom (instytucjom zatrudniającym autorów, także towarzystwom naukowym, stowarzyszeniom redaktorów naukowych itp.) wszelkie przypadki stwierdzenia takich praktyk. W razie potrzeby publikować poprawki, wyjaśnienia, odwołania i przeprosiny.
6. Dokumentować wszelkie przejawy nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamania i naruszania zasad etyki obowiązujących w nauce; po ich wykryciu w zależności od natury i powagi naruszonych zasad albo zamieszczać sprostowanie, albo usunąć artykuł z wydania elektronicznego oraz papierowego (informacja o usunięciu w najbliższym zeszycie z podaniem przyczyn); redakcja zastrzega sobie prawo do powiadomienia instytucji zatrudniającej autora/autorów i finansujących badania o wystąpieniu nierzetelności naukowej.
7. Podejmować decyzję o przyjęciu artykułu do druku lub jego odrzuceniu po zasięgnięciu opinii dwóch zewnętrznych recenzentów, dokonujących oceny merytorycznej tekstu bez znajomości tożsamości autora/autorów; nie ujawniać również tożsamości recenzentów danego artykułu (double-blind review); ze względu na niezgodność z profilem pisma lub niski poziom merytoryczny artykuł może zostać odrzucony przez redakcję bez zasięgania opinii recenzentów.
8. Domagać się ujawnienia informacji o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów (financial disclosure), o ile ten występuje, a także informacji o ewentualnych źródłach konfliktu interesów (dotyczy to także współautorów niezgłaszających pracy do druku).
Obowiązki recenzentów
1. Dokonywać obiektywnej i terminowej oceny artykułu, dostarczając redaktorowi podstaw do podjęcia decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu artykułu oraz określając warunki, jakie muszą zostać spełnione dla przyjęcia tekstu.
2. Poinformować redaktora o treści zasadniczo podobnej do innych opublikowanych lub nadesłanych artykułów, jeśli zostanie zauważona.
3. Poinformować redaktora o wszelkich potencjalnych konfliktach interesów między recenzentem a autorem, które mogą wpłynąć na obiektywną ocenę artykułu, i jeżeli takowy występuje – o niezdolności do wykonania recenzji.
4. Zachować w tajemnicy wszelkie informacje dostarczone przez redaktora lub autora; nie zachowywać ani nie kopiować rękopisu.
Obowiązki autorów
1. Zgłaszać jedynie oryginalny rękopis, wskazując na wkład poszczególnych podmiotów w jego przygotowanie, jak również cytować publikacje, które miały wpływ na określenie charakteru zgłaszanej pracy.
2. Zgłaszać artykuły, które nie zostały wysłane w tym samym czasie do redakcji innego czasopisma lub nie są przygotowywane do druku jako rozdział w publikacji innego wydawnictwa.
3. Zapoznać się z zasadami etyki publikacyjnej i upewnić się, że zostały one zachowane.
4. Upewnić się, że wszelkie badania z udziałem ludzi lub zwierząt są zgodne z krajowymi, lokalnymi i instytucjonalnymi przepisami i wymogami oraz potwierdzić, że w poszczególnych przypadkach wystąpiono o zgodę na ich przeprowadzenie i uzyskano ją. Autorzy powinni uzyskać wyraźną zgodę badanych i szanować ich prywatność.
5. Uzyskać zgodę współautorów na zgłoszenie artykułu do danego czasopisma przed jego złożeniem, a także zgodę instytucji finansującej projekt, jeżeli jest wymagana.
6. Podpisać umowę licencyjną i formularz oświadczenia autorów, deklarując, że wszystkie dane zawarte w artykule są prawdziwe.
7. Zachować dane związane z przesłanym rękopisem oraz dostarczyć lub udostępnić te dane na uzasadnione żądanie.
8. Zgłaszać wszelkie potencjalne konflikty interesów (np. gdy autor ma konkurencyjne interesy (rzeczywiste lub pozorne), które można uznać lub postrzegać jako wywierające nadmierny wpływ na jego obowiązki na dowolnym etapie procesu publikacji).
9. Powiadamiać bezzwłocznie redaktora czasopisma o stwierdzeniu istotnego błędu w publikacji i podjąć współpracę z redaktorem w celu opublikowania erraty, aneksu, sprostowania lub wycofania artykułu, jeśli jest to konieczne.
10. Uczestniczyć w procesie recenzowania i w pełni współpracować w przygotowaniu tekstu do druku poprzez niezwłoczne odpowiadanie na prośby redaktorów o dane, wyjaśnienia i dowody zachowania etycznego, zgody pacjentów i prawa autorskie.
Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
Redakcja Paedagogia Christiana informuje, że nie pobiera opłat za składanie artykułu i prace redakcyjne nad tekstem oraz za publikację w czasopiśmie.
Indeksacja w bazach danych
1) Index Copernicus International,
2) CEJSH. The Central European Journal of Social Sciences and Humanities,
3) ERIH PLUS,
4) DOAJ,
5) Google Scholar
6) Lista Regensburska.
Historia czasopisma