Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

(Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki
  • Strona domowa
  • /
  • (Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 53 Nr 1 (2024): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

(Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki

Autor

  • Lucyna Dziaczkowska Uniwersytet Szczeciński https://orcid.org/0000-0002-6387-8609

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.002

Słowa kluczowe

ideał wychowania, cele wychowania, teleologia wychowania

Abstrakt

Autorka prezentowanego tekstu stawia główne pytanie o sposoby obecności w pedagogice zagadnień związanych z ideałami i celami wychowania. Próbuje również odpowiedzieć na pytania o zasadność oraz możliwości uobecniania ideałów i celów wychowania w myśleniu teoretyków i działaniu praktyków wychowania. Artykuł jest próbą obrony tezy o potrzebie stanowienia ideałów wychowawczych w odniesieniu do samych wychowawców, którzy urzeczywistniając je we własnym życiu, dają wychowankom możliwość ich krytycznej oceny oraz podjęcia trudu szukania ideału i sensu własnej egzystencji.

Bibliografia

Aleksander, Z., Bauman, T. i Rutkowiak, J. (1993). Etos nauczycielski jako zapoznana problematyka pedeutologiczna. W: A. A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowska i W. P. Zaczyński (red.), Pedeutologia. Badania i koncepcje metodologiczne (s. 45–51). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 195–275). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Brezinka, W. (1971). Non der Pädagogik zur Erziehungwissenschaft. Eine Einführung in der Metatheorie der Erziehung. Weinheim: Beltz.

Brumlik, M. (2003). Cel wychowania. W: D. Lenzen (red.), Podstawowe pojęcia pedagogiczne. A–I, przeł. J. F. Materne, P. W. Materne (s. 88–94). Szczecin: Wydawnictwo „Mater”.

Chałas, K. i Maj, A. (red.). (2020). Encyklopedia aksjologii. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.

Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Cichoń, W. (1996). Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Delsol, C. (2005). Jak dzisiaj przekazywać wartości?, przeł. D. Zańko. Znak, 597(2), 21–28.

Denek, K. (1994). Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań–Toruń: Edytor.

Filek, J. (2001). Filozofia jako etyka. Eseje filozoficzno-etyczne. Kraków: Znak.

Frankl, V. E. (2016). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Furmanek, W. (2003). Cele pedagogiczne. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A–F (s. 459–468). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Gajda, J. (1997). Wartości w życiu człowieka. Prawda – miłość – samotność. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Giussani, L. (2002). Ryzyko wychowawcze jako tworzenie osobowości i historii, przeł. A. Surdej. Kielce: Jedność.

Gogacz, M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza NAVO.

Górniewicz, J. (2005). Teoria wychowania (wybrane problemy). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.

Guardini, R. (1998). Wiarygodność wychowawcy, przeł. J. Koźbiał. W: A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane (s. 373–381). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej. (Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki 57

Hessen, S. (1997a). O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

Hessen, S. (1997b). Podstawy pedagogiki, przeł. A. Zieleńczyk. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

Jaeger, W. (2001). Paideia, przeł. M. Plezia i H. Bednarek. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Jasińska, K. i Ruciński, S. (1995). Istota i formy patologii moralnej oraz jej społeczne uwarunkowania. W: F. Adamski (red.), Wartości – społeczeństwo – wychowanie. Studia z pedagogiki społecznej (s. 21–31). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jaspers, K. (1998). Uwagi o wychowaniu, przeł. G. Sowinski. W: S. Wołoszyn (red.), Myśl pedagogiczna w XX stuleciu, t. 3, ks. druga (s. 158–166). Kielce: Dom Wydawniczy „Strzelec”.

Kairow, I. (red.). (1950). Pedagogika, t. 2. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kozakiewicz, M. (1965). O światopoglądzie i wychowaniu. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.

Kurdybacha, Ł. (1948). Ideał wychowawczy w rozwoju dziejowym. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.

Łobocki, M. (2007). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Maritain, J. (1991). Dynamika wychowania, przeł. A. Ziernicki. Znak, 436(9), 28–39.

Materne, J. (1989). Cele i zadania wychowania w pedagogice. W: J. Materne (red.), Problemy współczesnego wychowania (s. 33–61). Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

May, R. (1998). Miłość i wola, przeł. H. i P. Śpiewakowie. Poznań: Wydawnictwo „Rebis”.

Muszyński, H. (1972). Ideał i cele wychowania. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Muszyński, H. (1981). Zarys teorii wychowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nowak, M. (2001). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Olbrycht, K. (2000). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania. W: B. Śliwerski, Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 391–415). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Pomykało, W. (1993). Cele kształcenia i wychowania, ideały wychowawcze, wzorce osobowe (z punktu widzenia świeckiego). W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 54–72). Warszawa: Fundacja Innowacja.

Przecławski, K. (1993). Cele i zadania wychowania. Ideał wychowawczy (z punktu widzenia religii). W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 50–53). Warszawa: Fundacja Innowacja.

Rutkowiak, J. i Szczepska-Pustkowska, M. (1995). Polityczność a upolitycznienie wychowania (W oparciu o teoretyczną rekonstrukcję fenomenu „pedagogika socjalistyczna”). W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (s. 209–243). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sobczak, S. (2000). Celowość wychowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza NAVO.

Szkudlarek, T. i Śliwerski, B. (1992). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Dziaczkowska.pdf

Opublikowane

2024-09-15

Jak cytować

1.
DZIACZKOWSKA, Lucyna. (Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki. Paedagogia Christiana [online]. 15 wrzesień 2024, T. 53, nr 1, s. 29–58. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 53 Nr 1 (2024): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 425
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

ideał wychowania, cele wychowania, teleologia wychowania
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa