(Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.002Słowa kluczowe
ideał wychowania, cele wychowania, teleologia wychowaniaAbstrakt
Autorka prezentowanego tekstu stawia główne pytanie o sposoby obecności w pedagogice zagadnień związanych z ideałami i celami wychowania. Próbuje również odpowiedzieć na pytania o zasadność oraz możliwości uobecniania ideałów i celów wychowania w myśleniu teoretyków i działaniu praktyków wychowania. Artykuł jest próbą obrony tezy o potrzebie stanowienia ideałów wychowawczych w odniesieniu do samych wychowawców, którzy urzeczywistniając je we własnym życiu, dają wychowankom możliwość ich krytycznej oceny oraz podjęcia trudu szukania ideału i sensu własnej egzystencji.
Bibliografia
Aleksander, Z., Bauman, T. i Rutkowiak, J. (1993). Etos nauczycielski jako zapoznana problematyka pedeutologiczna. W: A. A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowska i W. P. Zaczyński (red.), Pedeutologia. Badania i koncepcje metodologiczne (s. 45–51). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 195–275). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Brezinka, W. (1971). Non der Pädagogik zur Erziehungwissenschaft. Eine Einführung in der Metatheorie der Erziehung. Weinheim: Beltz.
Brumlik, M. (2003). Cel wychowania. W: D. Lenzen (red.), Podstawowe pojęcia pedagogiczne. A–I, przeł. J. F. Materne, P. W. Materne (s. 88–94). Szczecin: Wydawnictwo „Mater”.
Chałas, K. i Maj, A. (red.). (2020). Encyklopedia aksjologii. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.
Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Cichoń, W. (1996). Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Delsol, C. (2005). Jak dzisiaj przekazywać wartości?, przeł. D. Zańko. Znak, 597(2), 21–28.
Denek, K. (1994). Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań–Toruń: Edytor.
Filek, J. (2001). Filozofia jako etyka. Eseje filozoficzno-etyczne. Kraków: Znak.
Frankl, V. E. (2016). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Furmanek, W. (2003). Cele pedagogiczne. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A–F (s. 459–468). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Gajda, J. (1997). Wartości w życiu człowieka. Prawda – miłość – samotność. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Giussani, L. (2002). Ryzyko wychowawcze jako tworzenie osobowości i historii, przeł. A. Surdej. Kielce: Jedność.
Gogacz, M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza NAVO.
Górniewicz, J. (2005). Teoria wychowania (wybrane problemy). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.
Guardini, R. (1998). Wiarygodność wychowawcy, przeł. J. Koźbiał. W: A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane (s. 373–381). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej. (Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki 57
Hessen, S. (1997a). O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Hessen, S. (1997b). Podstawy pedagogiki, przeł. A. Zieleńczyk. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Jaeger, W. (2001). Paideia, przeł. M. Plezia i H. Bednarek. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Jasińska, K. i Ruciński, S. (1995). Istota i formy patologii moralnej oraz jej społeczne uwarunkowania. W: F. Adamski (red.), Wartości – społeczeństwo – wychowanie. Studia z pedagogiki społecznej (s. 21–31). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jaspers, K. (1998). Uwagi o wychowaniu, przeł. G. Sowinski. W: S. Wołoszyn (red.), Myśl pedagogiczna w XX stuleciu, t. 3, ks. druga (s. 158–166). Kielce: Dom Wydawniczy „Strzelec”.
Kairow, I. (red.). (1950). Pedagogika, t. 2. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kozakiewicz, M. (1965). O światopoglądzie i wychowaniu. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kurdybacha, Ł. (1948). Ideał wychowawczy w rozwoju dziejowym. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
Łobocki, M. (2007). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Maritain, J. (1991). Dynamika wychowania, przeł. A. Ziernicki. Znak, 436(9), 28–39.
Materne, J. (1989). Cele i zadania wychowania w pedagogice. W: J. Materne (red.), Problemy współczesnego wychowania (s. 33–61). Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
May, R. (1998). Miłość i wola, przeł. H. i P. Śpiewakowie. Poznań: Wydawnictwo „Rebis”.
Muszyński, H. (1972). Ideał i cele wychowania. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Muszyński, H. (1981). Zarys teorii wychowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Nowak, M. (2001). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Olbrycht, K. (2000). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania. W: B. Śliwerski, Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 391–415). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Pomykało, W. (1993). Cele kształcenia i wychowania, ideały wychowawcze, wzorce osobowe (z punktu widzenia świeckiego). W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 54–72). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Przecławski, K. (1993). Cele i zadania wychowania. Ideał wychowawczy (z punktu widzenia religii). W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 50–53). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Rutkowiak, J. i Szczepska-Pustkowska, M. (1995). Polityczność a upolitycznienie wychowania (W oparciu o teoretyczną rekonstrukcję fenomenu „pedagogika socjalistyczna”). W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (s. 209–243). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sobczak, S. (2000). Celowość wychowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza NAVO.
Szkudlarek, T. i Śliwerski, B. (1992). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 425
Liczba cytowań: 0