Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Who Teaches Children at Home? A Portrait of Polish Home-schoolers
  • Home
  • /
  • Who Teaches Children at Home? A Portrait of Polish Home-schoolers
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 52 No. 2 (2023): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

Who Teaches Children at Home? A Portrait of Polish Home-schoolers

Authors

  • Kinga Lendzion Instytut Nauk Socjologicznych Wydział Społeczno-Ekonomiczny UKSW https://orcid.org/0000-0003-2809-0565
  • Agnieszka Wołk Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-6770-0509

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.018

Keywords

home-school, home-schooler, socio-demographic profile, religiosity

Abstract

In recent years, the number of children being home-schooled has been steadily increasing. One contributing factor to the increased interest in this form of education was distance learning during the COVID-19 pandemic, which revealed to parents the inadequacies of the Polish education system. The dynamic growth in the number of home-schooled children raises many questions. In addition to those concerning the motives for abandoning the mainstream school system, it is interesting to note who chooses to home-school. In this article, the authors answer this question by presenting the results of their research conducted using a Computer Assisted Web Interview on a non-random sample of 393 parents of home-schooled children. Based on selected socio-demographic characteristics and the religiosity of the respondents, the authors present a profile of home-schoolers. Furthermore, referring to the length of time the children have been home-schooled and hence distinguishing two categories of home educators: ‘pre-pandemic’ and ‘post-pandemic’, the authors describe trends in the changing image of home-schoolers.

References

Bielecka-Prus, J. (red.). (2018). Rodzina w edukacji domowej. Warszawa: Wydawnictwo i Księgarnia „Gotów” Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży.

Bielecka-Prus, J. i Heleniak, A. (2018a). Motywy podjęcia edukacji domowej w opinii rodziców. W: J. Bielecka-Prus (red.), Rodzina w edukacji domowej (s. 139–166). Warszawa: Wydawnictwo i Księgarnia „Gotów” Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży.

Bielecka-Prus, J. i Heleniak, A. (2018b). Sposób organizacji edukacji domowej. W: J. Bielecka-Prus (red.), Rodzina w edukacji domowej (s. 202–223). Warszawa: Wydawnictwo i Księgarnia „Gotów” Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży.

Budajczak, M. (2004). Edukacja domowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Budajczak, M. (2010a). Edukacja domowa. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement (s. 107–110). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Budajczak, M. (2010b). O naukowym podejściu do edukacji domowej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 95–104.

Budajczak, M. (2020). Edukacja domowa – po latach. Ćwiklice: Wydawnictwo Iosephicum.

Budajczak, M. (2021). Edukacja domowa wobec pierwszych „fal” plagi XXI wieku. Studia z Teorii Wychowania, 12(3), 23–34. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.4815.

CBOS. (2020). Komunikat z badań nr 63: Religijność Polaków w ostatnich 20 latach. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

CBOS. (2022a). Komunikat z badań nr 85: Zmiany religijności Polaków po pandemii. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

CBOS. (2022b). Komunikat z badań nr 148: Nastroje społeczne w listopadzie. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

CEDEFOP. (2022). Part-time employment. Pobrano 15 marca 2023 z: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/skills-intelligence/part-time-employment?country=EU&year=2020#1.

Czapliński, P., Dynowska-Chmielewska, K., Federowicz, M., Giza-Poleszczuk, A., Gorzeńska, O., Karwińska, A., Traba, R., Wiśniewski, J. i Zwierżdżyński, M. (2020). Raport Edukacja. Między pandemią COVID-19 a edukacją przyszłości. Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Domański, H., Przybysz, D., Wyrzykowska, K. M. i Zawadzka, K. (2022). Praktyki wychowawcze a transmisja wzorów kulturowych. Kultura i Społeczeństwo, 1, 123–148. https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.1.6.

Giercarz-Borkowska, M. (2019). Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych. Wrocław: Wydawnictwo TeksTy.

Giercarz-Borkowska, M. (2020). Między pracą zawodową a edukacją dzieci – sytuacja zawodowa rodziców edukujących domowo. Edukacja Dorosłych, 82(1), 83–97. https://doi.org/10.12775/ED.2020.006.

Giercarz-Borkowska, M. (2021). Warunki praktykowania edukacji domowej w Polsce.Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 20(2), 231 239.https://doi.org/10.14746/kse.2021.20.14.

GOV. (2023). Nauczanie domowe. Pobrano 6 marca 2023 z: https://dane.gov.pl/pl/dataset/1963,nauczanie-domowe.

Gromkowska-Melosik, A. (2017). Rekonstrukcje tożsamości współczesnych kobiet. Paradoksy emancypacji. Pedagogika Społeczna, 64(2), 95–116.

GUS. (2022).Wyznania religijne w Polsce w latach 2019–2021. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.

Kochan, K. (2015). Women-Home Educators. Pedagogika Rodziny, 5(2), 157–172.https://doi.org/10.1515/fampe-2015-0026.

Kolet-Iciek, A. (2020). Efekt pandemii: coraz więcej dzieci przechodzi na edukację domową. Pobrano 30 września 2021 z: https://www.miastopociech.pl/aktualnosci/efekt-pandemii-coraz-wiecej-dzieci-przechodzi-na-edukacje-domowa.

Krasuska-Betiuk, M. i Dropia, P. (2021). Blaski i cienie edukacji domowej w przekonaniach praktykujących ją matek.Wychowanie w Rodzinie, 24(1), 25–45. https://doi.org/10.34616/wwr.2021.1.025.045.

Królikiewicz, R. (2016). Socjalizacja w edukacji domowej w opinii rodziców edukujących domowo.Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(4), 115–128. https://doi.org/10.14632/eetp.2016.11.42.115.

Królikiewicz, R. (2017). Doświadczenie edukacji domowej i edukacji tradycyjnej – w narracji maturzysty. Studia Paedagogica Ignatiana, 20(3), 161–181. https://doi.

org/10.12775/SPI.2017.3.009.

Lendzion, K. (2021). Edukacja domowa w Polsce jako przykład edukacji alternatywnej. W: A. Klimska i M. Klimski (red.), Przyszłość polskiej szkoły. Alert pedagogiczny (s. 92–106). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Piwowarski, W. (1996). Operacjonalizacja pojęcia „religijność”. W: W. Piwowarski, Socjologia religii (s. 45–66). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Poruszek, M. (2020). Edukacja domowa – ucieczka od zdalnego nauczania czy społeczno-wychowawcza potrzeba? Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 559(4),17–31. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8502.

Pyżalski, J. (2020). Edukacja zdalna. Co stało się z uczniami, ich nauczycielami i rodzicami?. Gdańsk: GWP.

Szafrańska, A. i Pawlak, J. (2020). W poszukiwaniu lepszych możliwości kształcenia dla własnego dziecka. Edukacja domowa z perspektywy rodziców. Przegląd Pedagogiczny, 23(1), 203–218. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.12.

Tłuściak-Deliowska, A. i Krawiec, M. (2020). Edukacja domowa jako alternatywna forma realizacji obowiązku szkolnego. Stan polskich badań i perspektyw badawczych. Przegląd Pedagogiczny, 23(1), 191–202. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.11.

•

Tomczyk, R. i Zając, M. (2018). Edukacja domowa: teoria i praktyka. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum.

Wittenberg, A. (2022). Ewakuacja ze szkolnych ławek nabiera tempa. Przybywa uczniów w edukacji domowej. Dziennik Gazeta Prawna, z dn. 18 października 2022. Pobrano 30 października 2022 z: https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/8570227,edukacja-domowa-uczniowie-wyspecjalizowane-firmy.html.

Zakrzewska, M. (2013).Rola wychowawcza matki w edukacji domowej. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Zakrzewska, M. i Zakrzewski, P. (red.). (2009). Edukacja domowa w Polsce: teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Zakrzewski, P. (2013). Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Ustawa z dnia 17 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 762).

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Lendzion, Wołk.pdf (Język Polski)

Published

2024-02-29

How to Cite

1.
LENDZION, Kinga and WOŁK, Agnieszka. Who Teaches Children at Home? A Portrait of Polish Home-schoolers. Paedagogia Christiana. Online. 29 February 2024. Vol. 52, no. 2, pp. 233-258. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 52 No. 2 (2023): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 292
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

home-school, home-schooler, socio-demographic profile, religiosity
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop