Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Subjective Biblical Discourse as the Basis of Education for Relationships. Discursive Interpretation Supplementing the Theological Synthesis
  • Strona domowa
  • /
  • Subjective Biblical Discourse as the Basis of Education for Relationships. Discursive Interpretation Supplementing the Theological Synthesis
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2019): Religious Education and the Development of Subjectivity /
  4. Religious Education and the Development of Subjectivity

Subjective Biblical Discourse as the Basis of Education for Relationships. Discursive Interpretation Supplementing the Theological Synthesis

Autor

  • Renata Jasnos Instytut Nauk o Wychowaniu, Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-4954-3634

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2019.040

Słowa kluczowe

biblijny dyskurs, dyskurs podmiotowy, analiza dyskursywna, edukacja dla relacji

Abstrakt

Podmiotowe dyskursy biblijne jako podstawa edukacji dla relacji. Interpretacja dyskursywna dopełniająca syntezy teologiczne

Biblia stanowi zbiór tekstów, które w tradycji Kościoła odczytywane są jako wyraz Bożej pedagogii lub sztuki wychowawczego oddziaływania Boga na człowieka. Rozwijane zasady moralne, odwołujące się do Biblii, miały charakter syntez. Tymczasem współczesne badania tekstu biblijnego wskazują na jego inny, niedoceniony wymiar – dyskursywny, który wymaga nowego podejścia do interpretacji biblijnego przesłania. Specyficzny proces formowania pisemnej tradycji biblijnej miał wpływ na dyskursywny charakter tekstów biblijnych. Dyskursywna analiza i interpretacja jest odpowiedzią na dyskursywny charakter tekstu. Biblijne dyskursy często wpisane są w narrację. Wśród nich kluczowe są podmiotowe dyskursy, których stroną (dyskursywnym partnerem) jest sam Bóg (Jezus). Poruszają one ponadczasowe problemy i pełnią ważną rolę edukacyjną. Dyskursy podmiotowe w Biblii stanowią środek dydaktyczny w edukacji do relacji. Artykuł zawiera krótką charakterystykę wybranych dyskursów podmiotowych ujętych w perspektywie edukacyjnej.

Bibliografia

Bagrowicz, Jerzy, Stanisław Jankowski. “Pan, Bóg twój, wychowuje ciebie” (Pwt 8, 5). Studia z pedagogii biblijnej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005.

Bernstein, Moshe J. “Rewritten Bible. A Generic Category Which Has Outlived its Usefulness?”. Textus 22 (2005): 169–196.

Carr, David. The Formation of the Hebrew Bible. A New Reconstruction. Oxford: Oxford University Press, 2011.

Carr, David. “The Many Uses of Intertextuality in Biblical Studies. Actual and Potential”. In: Congress Volum Helsinki 2010, ed. Martti Nissinen, 505–535. Helsinki: Brill, 2012.

Chrostowski, Waldemar. “Wokół historyczności Księgi Jonasza: kompozycja wyobrażona?”. Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich 13 (2016): 311–328.

Czerwiński, Maciej. “Semiotyczna analiza dyskursu”. In: Jak analizować dyskurs. Perspektywy analityczne, eds. Waldemar Czachur, Agnieszka Kulczyńska, Łukasz Kumięga, 41–58. Kraków: Universitas, 2016.

Duszak, Anna. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: PWN, 1998.

Grant-Henderson, Anna L. Inclusive Voices in Post-Exilic Judah. Collegeville: The Liturgical Press, 2002.

Gunn, David M., Danna Nolan Fewell. Narrative in the Hebrew Bible. Oxford: Oxford University Press, 1993.

Jaeger, Werner. Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia. Bydgoszcz: Homini, 2002.

Jasnos, Renata. “Dydaktyczny charakter biblijnej księgi na przykładzie Deuteronomium”. Paedagogia Christiana 2/24 (2009): 81–94.

Jasnos Renata. Deuteronomium jako „księga” w kontekście kultury piśmienniczej starożytnego Bliskiego Wschodu. Kraków: WAM – Ignatianum, 2011.

Jasnos, Renata. “Starotestamentalny tekst jako dydaktyczne dyskursy tożsamości w kontekście wielokulturowym”. In: Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej: Od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań. Edukacja XXI wieku 30, eds. Natalia Majchrzak, Andrzej Zduniak, 195–206. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2013.

Jasnos, Renata. “The consequences of early literacy for the discursive transmission in the Old Testament”. Dialogue and Universalism 1/23 (2013): 91–103.

Jasnos, Renata. “Kształtowanie przekazu biblijnego w kulturze wczesnej piśmienności”. In: Wiara i jej przekaz w Piśmie Świętym, ed. Roman Bogacz, 87–99. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJP II, 2014.

Jasnos, Renata. “Międzykulturowść – wzbogacenie czy zagrożenie? Starożytny dyskurs biblijny w perspektywie edukacyjnej”. In: Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne: Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku. Edukacja XXI wieku, eds. Natasza Starik, Teresa Węglarz, 251–261. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2015.

Jasnos, Renata. “Moral Dilemmas in Biblical Literature as an Example of Educational Discourse (Chapter Nine)”. In: Moral Upbringing through the Arts and Literature, eds. Paweł Kaźmierczak, Jolanta Rzegocka, 111–126. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2018.

Knoppers, Gary N. “Rethinking the Relationship between Deuteronomy and Deuteronomistic History: The Case of Kings”. The Catholic Biblical Quarterly 63 (2001): 393–415.

Kratz, Reinhard G. “Rewriting Isaiah 28–31”. In: Prophecy and the Prophets in Ancient Israel, ed. John Day, 245–266. New York – London: T&T Clark, 2010.

Kwon, JiSeong J. Scribal Culture and Intertextuality Literary and Historical Relationships between Job and Deutero-Isaiah. Tuebingen: Mohr Siebeck, 2016.

Lemaire, André. Les Écoles et la formation de la Bible dans l’ancien Israël. Fribourg: Editions Universitaires and Goettingen: Vandenhoeck and Ruprecht, 1981.

Milstein, Sara. Reworking Ancient Texts: Revision through Introduction in Biblical and Mesopotamian Literature. New York: New York University, 2011.

Mueller, Reinhard, Juha Pakkala, Bas ter Haar Romney. Evidence of Editing Growth and Change of Texts inthe Hebrew Bible. Atlanta: SBL Press, 2014.

Narratology Hermeneutics and Midrash Jewish Christian and Muslim Narratives from Late Antiquity Through to Modern Times, eds. Constnza Cordoni, Langer Gerhard. Vienna: Vienna University Press, 2014.

Rapley, Tim. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, trans. Anna Gąsior-Niemiec. Warszawa: PWN, 2010.

Schniedewind, William. “Scriptualization in Ancient Judah”. In: Contextualizatizing Israel’s Sacred Writings. Ancient Literacy, Orality, and Literary Production, ed. Brian B. Schmidt, 305–321. Atlanta: SBL Press, 2015.

Smith, Anthony D. The Cultural Foundations of Nations: Hierarchy, Covenant and Republic. Oxford: Wiley – Blackwell, 2008.

Synowiec, Aleksandra. “W stronę analizy tekstu – wprowadzenie do teorii dyskursu”. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 65 (2013): 383–396.

Tolmie, Francois. Narratology and Biblical Narratives. Eugene, Oregon: Wipf & Stock Pub, 2012.

Walton, John H., Victor H. Matthews, Mark W. Chavalas. Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii Hebrajskiej, trans. Zbigniew Kościuk. Warszawa: Vocatio, 2005.

Zahn, Molly M. “‘Editing’ and the Composition of Scripture. The Significance of the Qumran Evidence”. Hebrew Bible and Ancient Israel 3 (2014): 298–316.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-01-27

Jak cytować

1.
JASNOS, Renata. Subjective Biblical Discourse as the Basis of Education for Relationships. Discursive Interpretation Supplementing the Theological Synthesis. Paedagogia Christiana [online]. 27 styczeń 2020, T. 44, nr 2, s. 33–46. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2019.040.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2019): Religious Education and the Development of Subjectivity

Dział

Religious Education and the Development of Subjectivity

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 562
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biblijny dyskurs, dyskurs podmiotowy, analiza dyskursywna, edukacja dla relacji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa