Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Costruire l’intercultura in tempi difficili. La proposta pensiero-vita di Chiara Lubich
  • Strona domowa
  • /
  • Costruire l’intercultura in tempi difficili. La proposta pensiero-vita di Chiara Lubich
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich /
  4. Artykuły / Articles

Costruire l’intercultura in tempi difficili. La proposta pensiero-vita di Chiara Lubich

Autor

  • Giuseppe Milan Università degli Studi di Padova https://orcid.org/0000-0002-1081-1750

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2019.015

Słowa kluczowe

wychowanie międzykulturowe, dialog, wielokulturowość, wspólnota, pedagogia jedności

Abstrakt

Budowanie procesów międzykulturowych w trudnych czasach.Propozycja według myśli i dzieła Chiary Lubich

Myśl i dzieło Chiary Lubich mają istotne znaczenie dla edukacji międzykulturowej. Mistyczka ma znaczący wkład teoretyczny i praktyczny – wzmocniony bardzo spójnym świadectwem jej życia – w uczenie ludzi bycia „międzykulturowymi” zarówno indywidualnie, jak i jako grupy o specyficznych tożsamościach zbiorowych i kulturowych. Całe jej doświadczenie można określić jako doświadczenie edukacji w dialogu, dialogu mikro-makro, który rozwija się, począwszy od wyzwania, jakie stawia każda relacja międzyosobowa, która z czasem rozszerza się na obszary relacji politycznych, międzykulturowych, międzyreligijnych. W tym artykule przeanalizowano kilka aspektów codziennej rzeczywistości międzykulturowej, która stawia wyzwania światu edukacji, i – przyjmując wymagającą perspektywę interkulturowości – przebadano niektóre propozycje Chiary Lubich: są one osadzone na idei osoby-dialogu, osoby-relacji, osoby-międzykulturowości. Te wypracowywane wskazania, metodologicznie zasadnicze w przechodzeniu od rzeczywistości-wyzwania do celów wyznaczanych przez międzykulturowość, są czytelnie określone przez Lubich w jej fundamentalnym tekście Sztuka miłowania, w którym przedstawia „sekret” relacji międzyosobowej, społecznej, międzykulturowej – postawę niezbędną, która wyraża się w „konkretnej miłości”. Przytoczone zostały niektóre fragmenty przedstawiające podstawowe zasady pedagogicznego odniesienia Chiary Lubich, zaczerpnięte z jej tekstu Człowiek-świat (1972), z przemówienia w Paryżu 17 grudnia 1996 r. z okazji przyznania jej Nagrody UNESCO za Wychowanie dla pokoju oraz z lectio magistralis, która odbyła się w Waszyngtonie 10 listopada 2000 r. z okazji przyznania jej tytułu doktora honoris causa w zakresie pedagogiki.

Bibliografia

Balducci, Ernesto. L’uomo planetario. Milano: Camunia, 1985.

Buber, Martin. Sentieri in Utopia. Milano: Edizione di Comunità, 1967.

Eliade, Mircea. Miti sogni e misteri. Milano: Rusconi, 1976.

Ferrara, Pasquale. La politica inframondiale. Roma: Città Nuova, 2014.

Kozubek, Mariola. “Dialog międzyreligijny w życiu i działalności Ruchu Focolari”. Paedagogia Christiana 1/27 (2011): 99-117. doi: http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2011.020

Lubich, Chiara. “Lezione per la laurea honoris causa in pedagogia, Washington 10 novembre 2000”. Nuova Umanità 135/136 (2000): 341-352.

Lubich, Chiara. Colloqui con i gen, 1970-1974. Roma: Citta Nuova, 1999.

Lubich, Chiara. L’arte di amare. Roma: Città Nuova, 2005.

Milan, Giuseppe, Margherita Cestaro. We Can Change. Seconde generazioni. Mediazione interculturale, città. Lecce Pensa: MultiMedia, 2016.

Milan, Giuseppe. “Dal ‘metodo per le vie brevi’ al dialogo in profondità e in altezza. Creatività per l’intercultura”. Studium Educationis 2 (2015): 115-126.

Milan, Giuseppe. “Ospitarsi”. In: Intercultura, ed. Anna Granata, 137-150. Roma: Città Nuova, 2012.

Milan, Giuseppe. Educare all’incontro. La Pedagogia di Martin Buber. Roma: Città Nuova, 1994.

Morin, Edgar. I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina, 2001.

Sorgi, Tommaso. Costruire il sociale. La persona e i suoi «Piccoli mondi». Roma: Città Nuova, 1998.

Una città ben fatta. Il gioco creativo delle differenze, eds. Giuseppe Milan, Emma Gasperi. Lecce: Pensa MultiMedia, 2012.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (Italiano)

Opublikowane

2019-09-02

Jak cytować

1.
MILAN, Giuseppe. Costruire l’intercultura in tempi difficili. La proposta pensiero-vita di Chiara Lubich. Paedagogia Christiana [online]. 2 wrzesień 2019, T. 43, nr 1, s. 297–310. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2019.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 819
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wychowanie międzykulturowe, dialog, wielokulturowość, wspólnota, pedagogia jedności
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa