Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Religion in Forming Adulthood. The Catholic Perspective
  • Home
  • /
  • Religion in Forming Adulthood. The Catholic Perspective
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 40 No. 2 (2017) /
  4. Articles

Religion in Forming Adulthood. The Catholic Perspective

Authors

  • Anna Walulik Katedra Andragogiki i Aksjologii Pedagogicznej, Instytut Nauk o Wychowaniu, Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2017.031

Keywords

religious education of adults, religious knowledge, life competences, strategies of reflection upon life, lifestyles

Abstract

Looking for the role of religion in forming adulthood is expressed in discovering factors fostering the development of a person. Amid them, religion is more and more often mentioned, as it fulfills the need of finding the source and sense of existence and acting. In Christianity, this final point of reference is personal God, who in Jesus Christ realizes the intention of humanity salvation. This means that Christian religion has the individual and communal shape that is transferred on its social impact dimensions and in each of them it has own way of realizing in the faith. The individual dimension is connected with the dynamism of the faith confessed and described in a concept of religious development, or the development of faith. The social dimension is seen in the references to other people in the shape of interpersonal relationships and in the references to social groups and institutions. Analysis of the research material gathered among the students of Biblical Correspondence Course (narrations of graduates, demographic data of participants and statistical calculations) depicts that there is the need for religious education among grown-up, which providing the true knowledge will support particular persons and groups in building the life style.

References

Bronk, Andrzej. „Religia”. W: Religia. Encyklopedia PWN na CD. Warszawa: PWN, 2001/2003.

Chaim, Władysław. „Koncepcje rozwoju religijnego”. W: Studia z psychologii rozwoju, red. Józef Makselon, 9–53. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT, 2002.

Cross, K. Patricia. Adults as Learnes. Increasing Participation and Facilitating Learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1981.

Fowler, James. Becoming adult, becoming Christian. Adult development and Christian faith. Toronto: Harper & Row, 1984.

Fowler, James. Stages of Faith. The Psychology of Human Development and the Quest for Meaning. San Francisco: Harper & Row Publishers, 1981.

Furrow, James L., Pamela Ebstyne King, Krystal White. „Religion and Positive Development: Indentity, Meaning, and Prosocial Concerns”. Applied Developmental Science 1 (2004): 17–26.

Giguère, Paul-André. Dorosły człowiek, dojrzała wiara. Kraków: Wyd. M, 1997.

Krysztofik, Janusz, Anna Walulik. Między ignorancją a eksperckością. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2016.

Malewski, Mieczysław. Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW, 2010.

Marek, Zbigniew. Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, 2017.

Marek, Zbigniew. Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: Wyd. WAM, 2014.

Mariański, Janusz. Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, 2004.

Ricoeur, Paul. Symbolika zła. Tłum. S. Cichowicz, M. Ochab. Warszawa: Aletheia, 1986.

Spilka, Bernard, Ralph W. Hood Jr., Bruce Hunsberger, Richard Gorsuch. The Psychology of Religion. New York: The Guilford Press, 2003.

Walulik, Anna. „Kompetencje religijne w całożyciowym uczeniu się”. W: Edukacja – wczoraj, dziś i jutro, t. V: Edukacja ustawiczna w Polsce i na świecie, red. Ewa Jagiełło, Renata Matysiuk, Urszula Tyluś, 198–220. Siedlce: Siedleckie Towarzystwo Naukowe, 2013.

Walulik, Anna. „Synergiczny charakter towarzyszenia wychowawczego”. W: Zbigniew Marek, Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, 9–23. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, 2017.

Walulik, Anna. Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem. Kraków: Wyd. WSFP Ignatianum, WAM, 2012.

Walulik, Anna. Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego. Kraków: Wyd. WSFP Ignatianum, WAM, 2011.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-01-15

How to Cite

1.
WALULIK, Anna. Religion in Forming Adulthood. The Catholic Perspective. Paedagogia Christiana. Online. 15 January 2018. Vol. 40, no. 2, pp. 171-186. [Accessed 10 November 2025]. DOI 10.12775/PCh.2017.031.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 40 No. 2 (2017)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 1107
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

religious education of adults, religious knowledge, life competences, strategies of reflection upon life, lifestyles
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop