Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Madness of the Impossible versus the Working Through – Forgiveness in Education
  • Home
  • /
  • Madness of the Impossible versus the Working Through – Forgiveness in Education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 38 No. 2 (2016): Wychowanie do przebaczenia II /
  4. Articles

Madness of the Impossible versus the Working Through – Forgiveness in Education

Authors

  • Krzysztof Maliszewski Zakład Podstaw Pedagogiki i Historii Wychowania w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2016.020

Keywords

forgiveness, the theatre of forgiveness, radical evil, the unforgivable, duality, identity

Abstract

The text draws attention to the important pedagogical issue, but rarely contemplated. Forgiveness is one of the crucial existential experiences in the development of identity. There is a temptation to make a harm and a revenge the center of identity. The text shows the dialectical tension in Western tradition of forgiveness between the unforgivable and the radical forgiveness of everything; between a requirement of the repentance and an unconditional forgiveness; between a social reconciliation and an individual madness of the impossible, and between a logic of the equivalence and a logic of the excess. Pure forgiveness is the implosion of the evil. And this is one of the most important and most difficult contrivances of transformation of the human personality.

References

Arendt, Hannah. Kondycja ludzka. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2000.

Czyżewski, Krzysztof. „Stare oczy Medei, czyli o nieprzebaczeniu”. W: Przebaczenie, red. Jacek Kurek, Krzysztof Maliszewski, 17–24. Chorzów: MDK „Batory”, 2012.

Derrida, Jacques. On Cosmopolitanism and Forgiveness. London–New York: Routledge, Taylor & Francis e-Library, 2005.

Eliot, Thomas Stearns. „Gerontion”. W: tenże, Szepty nieśmiertelności. Poezje wybrane, 99. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 2001.

Hessen, Sergiusz. O sprzecznościach i jedności wychowania. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, 1997.

Hryniewicz, Wacław. Nadzieja woła głośniej niż lęk. Eseje wokół nauczania Jezusa historycznego. Kielce: Wydawnictwo Charaktery, 2016.

Hughes, Paul M. „Na czym polega wybaczanie?”. W: Filozofia moralności. Wina, kara, wybaczenie, oprac. Jacek Hołówka, 457–468. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2000.

Kołakowski, Leszek. Miniwykłady o maxisprawach. Trzy serie. Kraków: Znak, 2007.

Kunce, Aleksandra. „O kulturze nieprzebaczania. Radykalizacja lokalności”. W: Przebaczenie, red. Jacek Kurek, Krzysztof Maliszewski, 25–34. Chorzów: MDK „Batory”, 2012.

Lévinas, Emmanuel. Cztery lektury talmudyczne. Kraków: Oficyna Literacka, 1995.

Maliszewski, Krzysztof. Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu „Medium Mundi”. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015.

Radcliffe, Timothy. Globalna nadzieja. Poznań: W drodze, 2005.

Ricoeur, Paul. Miłość i sprawiedliwość. Kraków: Universitas, 2010.

Ricoeur, Paul. Pamięć, historia, zapomnienie. Kraków: Universitas, 2006.

Ricoeur, Paul. Zło. Wyzwanie rzucone filozofii i teologii. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1992.

Saint-Cheron, Michaël de. Rozmowy z Emmanuelem Lévinasem. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.

Scheler, Max. Resentyment a moralność. Warszawa: Czytelnik, 1997.

Sławek, Tadeusz, Bogdan Mizerski. „Bez warunków wstępnych. Esej na głos i kontrabas. XVI punktów” (płyta CD). W: Przebaczenie, red. Jacek Kurek, Krzysztof Maliszewski. Chorzów: MDK „Batory”, 2012.

Szymala, Katarzyna. „Przebaczenie jako działanie. O znaczeniu tego, co nieprzewidywalne dla edukacji”. Parezja 1 (2015): 103–116.

Wilson, John. „Dlaczego przebaczenie wymaga skruchy”, w: Filozofia moralności. Wina, kara, wybaczenie, oprac. Jacek Hołówka, 453–455. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2000.

Witkowski, Lech. Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: Impuls, 2015.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-12-31

How to Cite

1.
MALISZEWSKI, Krzysztof. Madness of the Impossible versus the Working Through – Forgiveness in Education. Paedagogia Christiana. Online. 31 December 2016. Vol. 38, no. 2, pp. 11-24. [Accessed 19 May 2025]. DOI 10.12775/PCh.2016.020.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 38 No. 2 (2016): Wychowanie do przebaczenia II

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 1241
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

forgiveness, the theatre of forgiveness, radical evil, the unforgivable, duality, identity
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop