Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Aktualność i performatywność słowa
  • Strona domowa
  • /
  • Aktualność i performatywność słowa
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 35 Nr 1 (2015) /
  4. Wokół myśli Ferdinarda Ebnera

Aktualność i performatywność słowa

Autor

  • Krzysztof Skorulski Sekcja Badań Naukowych w Internationale Ferdinand Ebner Gesellschaft w Innsbrucku

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.001

Słowa kluczowe

performatywność, aktualność słowa, filozofia dialogu, Ferdi- nand Ebner, John L. Austin, Emile Benveniste, Pierre Bourdieu

Abstrakt

Popularne ostatnio słowa „performatywny” czy performance wyrażają jako rzecz oczywistą, że ludzkie słowo nie tylko coś wypowiada, lecz także czegoś dokonuje. W niniejszym artykule problematyka mocy języka mówionego zostaje przeanalizowana na podstawie koncepcji takich myślicieli, jak: Ferdinand Ebner, John L. Austin, Emile Benveniste i Pierre Bourdieu. Na początku analizowana jest wraz z Ebnerem osobowa i rzeczowa „aktualność słowa” oraz w jaki sposób sło- wo aktualne uzyskuje moc sprawczą, określaną jako maieutyczna lub generatywna. Następnie koncepcja ta zestawiona zostaje z rozważaniami Austina i jego znanym podziałem na wypowiedzi „konstatywne i performatywne”. Kolejnym myślicielem jest Benveniste i jego koncepcja performatywności oraz Pierre Bourdieu i to, co na- zywa on „magią społeczną”, ujawniającą się przy badaniu takich zjawisk jak „akty mianowania” (rites d’institution) i „walki o klasyfikację”. Jest rzeczą zdumiewającą, jak bardzo dialogiczne myślenie Ebnera poszerza współczesne koncepcje lingwi- styczne i socjologiczne w tej dziedzinie. Z tego zestawienia myśli wywodzących się z tak różnych dziedzin i różnych sposobów myślenia zostają następnie wyciągnięte konkretne wnioski, także dla działań pedagogicznych. Krótko mówiąc: aby słowo pedagoga miało moc, potrzebna jest swoista równowaga między dialogicznością a autorytetem jego funkcji społecznej.

Bibliografia

Austin, John L. „Performatif: constatif”. W: La Philosophie analytique, 271–281. Paris: Editions de Minuit, 1962.

Austin, John L. Zur Theorie der Sprachakte. How to do things mit words, tłum. Elke von Savigny. Stuttgart: Reclam, 1972.

Benveniste, Emile. Probleme der allgemeinen Sprachwissenschaft, tłum. Wilhelm Bolle. München: List, 1974.

Bourdieu, Pierre. Was heißt Sprechen? zur Ökonomie des sprachlichen Tausches, tłum. Hella Beister. Wien: Braumüller, 2005.

Ebner, Ferdinand. „Versuch eines Ausblicks in die Zukunft”. W: Ferdinand Ebner, Schriften, t. 1, red. Franz Seyr, 719–908. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. „Notizen“. W: Ferdinand Ebner, Schriften, t. 2, red. Franz Seyr, 9–550. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. „Die Wirklichkeit Christi”. W: Ferdinand Ebner, Schriften, t. 1, red. Franz Seyr, 522–573. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. „Das Wissen um Gott und der Glaube”. W: Ferdinand Ebner, Schriften, t. 1, red. Franz Seyr, 433–449. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. Słowo i realności duchowe. Fragmenty pneumatologiczne, tłum. Krzysztof Skorulski. Warszawa: IFIS PAN, 2006.

Ebner, Ferdinand. Ethik und Leben – Fragmente einer Metaphysik der individuellen Existenz, red. Richard Hörmann, Ernst Pavelka. Hamburg u.a.: LIT, 2013. Ebner, Ferdinand. Wort und Liebe, red. Richard Hörmann, Krzysztof Skorulski. Hamburg u.a.: LIT, 2015.

Horn, Sam. Tongue Fui, Sztuka walki językiem, przeł. Paweł Cichawa. Warszawa: Studio Emka, 1999.

Posselt, Gerald. „Repräsentation und Performativität. Sprechakttheoretische Überle- gungen im Anschluss an Austin, Benveniste, Bourdieu und Derrida”. W: Ereig- nis Denken, TheatRealität – Performanz – Ereignis, red. A. Böhler, 195–218. Wien: Passagen, 2009.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-02-23

Jak cytować

1.
SKORULSKI, Krzysztof. Aktualność i performatywność słowa. Paedagogia Christiana [online]. 23 luty 2016, T. 35, nr 1, s. 13–40. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 35 Nr 1 (2015)

Dział

Wokół myśli Ferdinarda Ebnera

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1380
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

performatywność, aktualność słowa, filozofia dialogu, Ferdi- nand Ebner, John L. Austin, Emile Benveniste, Pierre Bourdieu
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa