Liberal education w kontekście kształcenia uniwersyteckiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2014.011Słowa kluczowe
liberal education, kształcenie ogólne, John Newman, Allan Bloom, Alasdair MacIntyreAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest analiza wybranych współczesnych ujęć anglosaskiego nurtu liberal education (kształcenia ogólnego) w kontekście systemu wiedzy uniwersyteckiej. Autorka prezentuje klasyczną refleksję J. H. Newmana na temat liberal education, jako punkt wyjścia dla współczesnych rozważań A. Blooma i A. MacIntyre’a na temat kondycji humanistyki, uniwersytetu i kształcenia ogólnego. Rozważania zostają wzbogacone odwołaniem do realiów polskiego szkolnictwa wyższego, a także inspirują do refleksji nad przyszłością kształcenia ogólnego w kontekście pogłębiających się tendencji utylitarystycznych w edukacji.
Pobrania
Opublikowane
2014-12-30
Jak cytować
1.
GROCHALA, Joanna Maria. Liberal education w kontekście kształcenia uniwersyteckiego. Paedagogia Christiana [online]. 30 grudzień 2014, T. 33, nr 1, s. 165–182. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2014.011.
Numer
Dział
Artykuły / Articles
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 685
Liczba cytowań: 0