Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The philosophy of the dialogue and its pedagogical implications
  • Home
  • /
  • The philosophy of the dialogue and its pedagogical implications
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 No. 1 (2010): Dialog - Religia - Edukacja I /
  4. Articles

The philosophy of the dialogue and its pedagogical implications

Authors

  • Jarosław Gara adiunkt na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2010.006

Abstract

The way in which the human being is perceived is central to the philosophy of the dialogue. It presents the man as the one focused on himself, but all the same as someone who is prepared to begin a relationship with others. Different philosophers of the dialogue perceived these issues in various ways. It should also be added that the philosophy of the dialogue is rooted in the opposition to the general tendencies of modern philosophy, as it negates both the object and subject. It is also the philosophy of deeds: it separates the man from the world of pure ideas on the behalf of the experiences based on the existential and face-to-face relationships between people. The other man is perceived here as the most fundamental reality of existential experience. Therefore, the upbringing process involves freeing and activating personal possibilities of the Other man, authentic “being for someone”, encouraging pupils/students by the means of personal model, as well as being sensitive to others.  

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2010-05-10

How to Cite

1.
GARA, Jarosław. The philosophy of the dialogue and its pedagogical implications. Paedagogia Christiana. Online. 10 May 2010. Vol. 25, no. 1, pp. 137-148. [Accessed 19 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2010.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 No. 1 (2010): Dialog - Religia - Edukacja I

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 2811
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop