Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Dialogue thinking in Protestant tradition
  • Home
  • /
  • Dialogue thinking in Protestant tradition
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 No. 1 (2010): Dialog - Religia - Edukacja I /
  4. Articles

Dialogue thinking in Protestant tradition

Authors

  • Bogusław Milerski Chrześcijańska Akademia Teologiczna; Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2010.003

Abstract

The genesis of the philosophy of dialogue is associated with the work of Jewish philosophers as Franz Rosenzweig and Martin Buber and also with Ferdinand Ebner from the catholic side. This paper focuses on the protestant tradition of dialogue thinking in philosophy, theology and at least in pedagogy. The Karl Barth’s monograph Der Römerbrief (1919, the second edition 1922), which was the programme manifest of dialectical theology, had been published before I and Thou (1923) and the some other standard books. The author reconstructed two types of dialogue thinking patterns – the vertical and the horizontal dialogic. The first type led to the development of so called protestant church pedagogy. From the perspective of educational theory it was the kind of anti-pedagogical movement. Another type of dialogic based on the category of the ethical transcendence and described the “I and Thou” relationship in horizontal dimension. It concentrated on the phenomenology of “Thou-presence”. The experience of this presence is not to be seen in the direct way. The “Thou-experience” appears as double meaning and involves continues afford of interpretation. The horizontal dialogic supplies the basis of the modern pedagogy of dialogue. This pedagogy builds the aspects of the general theory of religious and also of humanistic education. It can be used as a philosophical legitimisation of multicultural and ecumenical learning.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2010-05-10

How to Cite

1.
MILERSKI, Bogusław. Dialogue thinking in Protestant tradition. Paedagogia Christiana. Online. 10 May 2010. Vol. 25, no. 1, pp. 55-84. [Accessed 19 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2010.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 No. 1 (2010): Dialog - Religia - Edukacja I

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 1118
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop