Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Is religion essential to education? In the 240th anniversary of birth of Friedrich Schleiermacher
  • Home
  • /
  • Is religion essential to education? In the 240th anniversary of birth of Friedrich Schleiermacher
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 No. 2 (2008) /
  4. Articles

Is religion essential to education? In the 240th anniversary of birth of Friedrich Schleiermacher

Authors

  • Dariusz Stępkowski Adiunkt na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2008.016

Abstract

Friedrich Schleiermacher (1768–1834) is, after Luther and Calvin, the most significant protestant theologian, and a forerunner of philosophical hermeneutics. He is lesser known as a pedagogue, especially in Poland. The two hundred and fortieth birth anniversary of the author of Grundzüge der Erziehungskunst is an occasion to shed more light onboth the person and the work.

The article is made up of two parts. The first one consists of an abridged biography of the Breslau-born thinker. According to Kurt Nowak, a contemporary investigator of Schleiermacher’s works, it is not possible to fully understand the thinker’s views without knowing his life.

The second part aims to distill the main lines of thought to be found in the protestant pedagogue’s theory of education. Referring to On Religion (Über Religion) and Monologues (Monologen), the author of the article states that the foundation of Schleiermacher’s conception is the peculiar bond linking man with reality and himself. It consists of two moments: 1. (receptive) vision of the universe (Anschauung des Universums) and 2. (active) sense of boundlessness (Gefühl des Unendlichen). In Schleiermacher’s interpretations, this dual relationship is sometimes religion (or rather: a religious experience, religiosity), and sometimes education. In effect, religion and education become identical in his eyes. Yet this can be solely applied to the experiencing of sense of the primary dependence (ein schlechhinniges Abhängigkeitsgefühl). Any intention of its verbalization leads to the splitting of the self into subject and object. Because of this, thinking is brought to an entirely new level; it is the otherwise known controversy of religious upbringing versus public education.

 

 

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2008-10-03

How to Cite

1.
STĘPKOWSKI, Dariusz. Is religion essential to education? In the 240th anniversary of birth of Friedrich Schleiermacher. Paedagogia Christiana. Online. 3 October 2008. Vol. 22, no. 2, pp. 9-25. [Accessed 22 May 2025]. DOI 10.12775/PCh.2008.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 No. 2 (2008)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 471
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop