The Spiritual Dimension of the Concept and Life of Stefan Kunowski
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2025.004Keywords
spirituality, spiritual development, attributes of spirituality, functions of education, Stefan KunowskiAbstract
The aim of the article is to explore the concept of spirituality in the thought and life of Stefan Kunowski. This goal is achieved by briefly outlining spirituality in the layered theory of human development, exposing the development of the spiritual layer and the attributes of spirituality, which is connected with the transpersonal level of spiritual development (Wilber, 1980) and educational functions, shown in the perspective of the initiare-christianisare function (Kunowski, 2000a, p. 251). Despite the fact that both authors present a different ontological and axiological perspective, the understanding of the development of spirituality may correspond with each other, assuming appropriate interpretative adequacy. The applied hermeneutical content analysis (Vieira & de Queiroz, 2017), concerning the secondary data analysis (Wickham, 2019), enabled eliciting the importance of formation of spiritual identity (Kiesling et al., 2006), which determines the achievement of human maturity and outstanding creativity (Nęcka, 2003, pp. 216–218) of Kunowski, that is not only reflected in his thought and contribution to the development of Christian, Catholic and pastoral pedagogy, but also in life, while fulfilling his vocation in accordance with the will of God.
References
Borowski, E. (1981). Wspomnienia o Stefanie Kunowskim. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 481–482). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Byzdra-Kusz, P. (2018). Stefan Kunowski (1909–1977). Ośrodek Badań nad Dziejami KUL/znani absolwenci. Pobrano 6 maja 2024 z: https://www.kul.pl/stefan-kunowski-1909-1977,art_89759.html.
Chałas, K. (2016). Introcepcja wartości. W: K. Chałas i A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 460–464). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.
Karczewska, J. (2003). Wychowanie do pracy według Stefana Kunowskiego. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 14, 309–323.
Karczewska, J. (2012). Integralne wychowanie: chrześcijańska koncepcja Stefana Kunowskiego. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Karczewska, J. (2015). Stefan Kunowski – droga do Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W: R. Skrzyniarz, M. Łobacz i B. Borowska (red.), W służbie nauki, wychowania i wartości. Szkice biograficzne o lubelskim środowisku naukowym (s. 345–362). Lublin: Wydawnictwo EPISTEME.
Kieling, M. (2022). Nauczanie Jana Chryzostoma o charyzmatach na podstawie Homilii do Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian. Biblica et Patristica Thoruniensia, 15(3), 9–24. http://dx.doi.org/10.12775/BPTh.2022.012.
Kiesling, C., Sorell, G., Montgomery, M. J. i Colwell, R. K. (2006). Identity and Spirituality: A Psychosocial Exploration of the Sense of Spiritual Self. Developmental Psychology, 42(6), 1269–1277.
Kiesling, C. i Sorell, G. (2009). Joining Erikson and Identity Specialists in the Quest to Characterize Adult Spiritual Identity. Identity: An International Journal of Theory and Research, 9(3), 252–271. https://doi.org/10.1080/15283480903344554.
Kitówna, Z., Kunowska-Porębna, M. i Pomianowski, R. (1981). Profesor Stefan Kunowski (1909–1977) – przeszedł przez życie dobrze czyniąc. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 445–524). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Kulpaczyński, S. (1979). Samowychowanie. Seminare. Poszukiwania naukowe, 4, 195–213.
Kunowski, S. (1962a). Założenia i aktualne potrzeby wychowania katolickiego. Ateneum Kapłańskie, 54, 222–233.
Kunowski, S. (1962b). Podstawy wychowania duszpastersko-katechetycznego. Katecheta, 4, 204–215.
Kunowski, S. (1962c). Potrzeby wychowania duszpastersko-katechetycznego. Katecheta, 5, 263–272.
Kunowski, S. (1964). O wychowaniu parafialnym. Katecheta, 4, 151–154.
Kunowski, S. (1968). Potrzeby programowe pedagogicznego kształcenia alumnów. Ateneum Kapłańskie, 71, 65–76.
Kunowski, S. (1972). Podstawy pedagogiczne rozwijania życia wewnętrznego. W: T. Bielski (red.), Ku odnowie życia wewnętrznego. Powołanie człowieka (s. 67–100). Poznań: Pallottinum.
Kunowski, S. (2000a). Problematyka współczesnych systemów wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kunowski, S. (2000b). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie. Duchowy wymiar myśli i życia Stefana Kunowskiego 69
Kunowski, S. (2003). Wartości w procesie wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Lewandowska, B. (2012). Stefan Kunowski (1909–1977). Bibliografia podmiotowo-przedmiotowa w wyborze. Kielce: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka. Pobrano 6 maja 2024 z: https://www.pbw.kielce.pl/userfiles/file/nowe_zestawienia/dokument362.pdf.
Majewski, M. (1981). Wspomnienia o Stefanie Kunowskim. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 468–470). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Mazur, P. (2011). Podstawy pedagogiki pastoralnej. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”.
Młotkowski, J. (1981). Wspomnienia o Stefanie Kunowskim. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 464–466). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Niewęgłowski, J. (2000). Problematyka współczesnych systemów wychowania. Stefan Kunowski. Seminare. Poszukiwania naukowe, 17, 547–549.
Sękowska, Z. (1981). Wspomnienia o Stefanie Kunowskim. W: B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 6 (s. 477–479). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Skrzyniarz, R. (red.). (2018). Wspomnienia Marii Kunowskiej-Porębnej. Lublin: Wydawnictwo EPISTEME.
Szymańska, M. (2017). Introcepcja wartości w kształtowaniu dojrzałości podmiotów edukacyjnych. Perspektywa pedagogiczna. W: M. Gogolewska-Tośka i M. Szymańska (red.), Człowiek – edukacja – społeczeństwo (s. 51–63). Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora.
Szymańska, M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Vieira, K. A. L. i de Queiroz, G. M. (2017). Hermeneutic Content Analysis: A Method of Textual Analysis. International Journal of Business Marketing and Management (IJBMM), 2(8), 8–15.
Wickham, R. J. (2019). Secondary Analysis Research. Journal of the Advanced Practitioner in Oncology, 10(4), 395–400. https://doi.org/10.6004/jadpro.2019.10.4.7.
Wilber, K. (1980). The Atman Project: A Transpersonal View of Human Development. Michigan: Theosophical Publishing House.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 107
Number of citations: 0