Spirituality in Józef Wilk’s Programme of Family Pedagogy: An Outline
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2025.003Keywords
family, upbringing, spirituality, family pedagogyAbstract
The article presents elements of spirituality in Józef Wilk’s family pedagogy programme. The content includes the issue of spirituality, a short biography and an outline of the family pedagogy programme. The aim of the article is an initial reflection on spirituality in J. Wilk’s family pedagogy programme. The subject of the study is family upbringing in the author’s perspective, taking into account the spiritual dimension of human life. The problem of the undertaken reflection is expressed in the question: in which elements of his family pedagogy programme does Józef Wilk refer to the spiritual life of man?
References
Bieleń, R. (2000). Życie i działalność dydaktyczno-naukowa ks. prof. dr. hab. Józefa Wilka SDB. W: R. Bieleń (red.), W służbie rodziny (s. 13–21). Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Dąbrowski, K. (1984). Osobowość i jej kształtowanie poprzez dezintegrację pozytywną. Lublin: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
Frankl, V. E. (1978). Nieuświadomiony Bóg. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Frankl, V. E. (1998). Homo patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Hessen, S. (1997). Podstawy pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Kawula, S., Brągiel, J. i Janke, A. (1997). Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kiereś, B., Nowak, M. i Opozda, D. (red.). (2006). Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003). Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.
Kunowski, S. (2011). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Lewowicki, T. (2006). O Księdzu Profesorze Józefie Wilku – Przyjacielu i pedagogu – oraz Jego pedagogicznych przesłaniach. W: B. Kiereś, M. Nowak i D. Opozda (red.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003) (s. 35–39). Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.
Maryniarczyk, A. (2006). Antropologiczne źródła pedagogiki rodziny w ujęciu Księdza Józefa Wilka. W: B. Kiereś, M. Nowak i D. Opozda (red.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003) (s. 65–79). Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.
Miller, L. (2016). Czy dzieci powinny wierzyć w Boga? Jak wiara może zbudować tożsamość dziecka, pewność siebie i stworzyć trwały fundament dorosłego życia. Białystok: Wydawnictwo Samsara.
Nowak, M., Ożóg, T. i Rynio, A. (red.). (2003). W trosce o integralne wychowanie. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opozda, D. (2006). Praca naukowo-wychowawcza Księdza Profesora Józefa Wilka w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych. W: B. Kiereś, M. Nowak i D. Opozda (red.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003) (s. 57–65). Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.
Opozda, D. (2015). Subdyscyplinarny charakter pedagogiki rodziny – uwagi metodologiczne. W: M. Marczewski (red.), Pedagogika rodziny. Podejście interdyscyplinarne (s. 15–41). Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku.
Opozda, D. (2017). The Outline of Family Upbringing Theory in Pedagogical Reflection of Teresa Kukołowicz and Józef Wilk. Paedagogia Christiana, 40(2), 231–246.
Opozda, D. (2022). Pedagogiczna refleksja nad rodziną w dorobku dwudziestu pięciu lat funkcjonowania Katedry Pedagogiki Rodziny w Instytucie Pedagogiki KUL. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 107–122.
Posacki, A. (2001). Duch. W: A. Winiarczyk i in. (red.), Encyklopedia Białych Plam, t. 5 (s. 135–144). Radom: Polskie Towarzystwo Encyklopedyczne.
Rynio, A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Szymczak, M. (red.). (1996). Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN [hasło: Duchowy].
Wilk, J. (2002). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Lublin–Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.
Wilk, J. (2003a). Wobec pytania: „Kim jest dziecko?”. W: J. Wilk (red.), W służbie dziecku. Stulecie dziecka – blaski i cienie, t. 1 (s. 25–43). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wilk, J. (2003b). Wychowanie w rodzinie w kontekście pluralizmu. Roczniki Pedagogiki Rodziny, 6, 9–19.
Wilk, J. (2003c). Jakie wychowanie w Polsce XXI wieku? Cywilizacja, 7, 12–30.
Woroniecki, J. (1999). Katolicka etyka wychowawcza, t. II/1, II/2. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wulff, D. M. (1999). Psychologia religii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Zieliński, K. (1997). Teoria dezintegracji pozytywnej a zdrowie psychiczne, moralne i duchowe. W: C. Cekiera i I. Niewiadomska (red.), Rozwój osoby w Kazimierza Dąbrowskiego teorii dezintegracji pozytywnej (s. 47–69). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 117
Number of citations: 0