The Critique of Vasily Zenkovsky (1881–1962) on Pedagogical Naturalism
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.006Keywords
Vasily Zenkovsky, pedagogical anthropology, pedagogical naturalism, personalism in pedagogyAbstract
This article aims to present the reflections of Vasily Zenkovsky (1881–1962) on pedagogical naturalism. In his critique, Zenkovsky focuses on the consequences of this approach for understanding man as a subject of education. He argues that pedagogy based on naturalistic anthropology neglects the ‘mystery’ of humanity, and its solutions are more about training than education. Within the framework of naturalistic pedagogy, man is treated as an object rather than a subject of education because it is built on an anthropology that favours the disintegration of man as a person and psychosomatic unity. According to Zenkovsky, overcoming naturalism is possible only through Christian religion, Christian personalism and sophiology.
References
Alekseûk, A. 2016. Očerk bogoslovsko-antropologičeckih vozzrenijsvâtitelâ Luki (Vojno-Âseneckogo), arhiepiskopa Simferopol’skogo i Krymskogo. W: A. Nikulin i J. Pilko (red.), Pohľad na človeka v učení sv. Jána Sanfranciského a Luki (Lukáša) Krymského (s. 45–56). Prešov: Pravoslávna bohoslovecká fakulta Prešovskejuniverzity v Prešove.
Aleksiejuk, A. i Aleksiejuk, E. (2017). Prawosławna antropologia pedagogiczna Wasilija Zieńkowskiego (1881–1962). W: M. Derco, M. Ščerbej i A. Dupej (red.), Antropologická problematika v ruskej religióznej filozofii (s. 127–139). Prešov: Pravoslávna bohoslovecká fakulta Prešovská univerzita v Prešove.
Aleksiejuk, E. (2015). Narodziny koncepcji pedagogicznej Wasilija Zieńkowskiego. Studia z Teorii Wychowania, 6(1), 73–95.
Aleksiejuk, E. (2021). Duchowość i wychowanie dziecka w refleksji pedagogicznej Wasilija Zieńkowskiego. Rocznik Teologiczny, 63(4), 1381–1400.
Hessen, S. (1997). O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Kuhn, T. (2001). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Aletheia.
Marcel, G. (1959). Homo Viator. Wstęp do metafizyki nadziei. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Milerski, B. (2005). Pedagogika religii. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1 (s. 261–277). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Uszynski, K. (1958). Przedmowa (do tomu 1 Antropologii pedagogicznej). W: Problemy wychowania (s. 111–151). Wrocław–Kraków: Ossolineum.
Zen’kovskij, V. V. (1911). Princip individualnosti v psihologii i pedagogike. Voprosy filosofii i psihologii, 110, 815–855.
Zen’kovskij, V. V. (1930). Preodolenie platonizma i problema sofijnosti mira. Put’, 24, 3–40.
Zen’kovskij, V. V. (1934a). Krizis protentastizma v Germanii. Put’, 42, 56–67.
Zen’kovskij, V. V. (1934b). Problemy vospitaniâ v svete hristianskoj antropologii: obŝie principy, t. 1. Paris: YMCA Press.
Zen’kovskij, V. V. (1938). Problemy filosofskoj antropologii. Sovremennye Zapiski, 66, 427–436.
Zen’kovskij, V. V. (1989). Istoriâ russkoj filosofii, t. 1–2. Paris: YMCA Press.
Zen’kovskij, V. V. (2008a). Avtonomiâ i teonomiâ. W: Sobranie sočinenij, t. 2 (s. 139–160). Moskva: Russkij Put’.
Zen’kovskij, V. V. (2008b). Ob obraze Božiem v čeloveke. W: Sobranie sočinenij, t. 2 (s. 262–284). Moskva: Russkij Put’.
Zen’kovskij, V. V. (2011). Principy pravoslavnoj antropologii. W: Sobranie sočinenij, t. 4 (s. 469–507). Moskva: Russkij Put’.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 39
Number of citations: 0