Education in the Perspective of the ‘Inner Image’
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.003Keywords
inner image, trashumanism, homo absconditus, upbringing, pedagogical anthropology, goal of upbringingAbstract
The article fits into the field of anthropology and pedagogical teleology. It identifies three basic anthropological models. The basis for the distinction of the anthropological models described is the category of the ‘inner image’ of the pupil, understood as the deepest truth about the human being; a reality revealed through reflection and at the same time containing elements of mystery, which is why it cannot be unambiguously identified and fully defined but requires an effort to be discovered and then pursued. The three models proposed are as follows: 1. A pedagogy based on the ‘inner image;’ 2. A pedagogy that excludes the ‘inner image;’ 3. A pedagogy of the tacit ‘inner image.’ The theoretical proposals presented are justified by the ideological trends present in pedagogy and their exemplary consequences for educational practice are shown.
References
Archer, M. S. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Kraków: Nomos.
Benner, D. & Brügger, F. (2010). Bildsamkeit / Bildung. In D. Benner & J. Oelkers (Eds.), Historisches Wörterbuch der Pädagogik (pp. 174–215). Weinheim: Beltz.
Bieri, P. (2001). Das Handwerk der Freiheit. Über die Entdeckung des eigenen Willens. München: Carl Hanser Verlag.
Böhm, W. & Seichter, S. (2018). Wörterbuch der Pädagogik. Paderborn–Stuttgart: Ferdinand Schöningh; UTB.
Cencini, A. (2006). Drzewo życia. Ku modelowi formacji początkowej i permanentnej. Kraków: Salwator.
Fichte, J. G. (1845). Die Anweisung zum seligen Leben oder auch die Religionslehre. Berlin.
Frankl, V. E. (1984). Homo Patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Gabriel, M. (2015). Ich ist nicht Gehirn. Philosophie des Geistes für das 21. Jahrhundert. Berlin: Ullstein Buchverlag GmbH.
Gnitecki, J. (1999). Zarys pedagogiki ogólnej. Gorzów Wielkopolski: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.
Herbart, J. F. (2007). Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ‘Żak.’
Jeziorański, M. (2022). Relacja wychowawcza: Rozumienie, modele, propozycja. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kamiński, S. (1998a). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Kamiński, S. (1998b). Światopogląd, religia, teologia. Zagadnienia filozoficzne i metodologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Key, E. (1905). Das Jahrhundert des Kindes. Berlin: S. Fischer Verlag.
Key, E. (2005). Stulecie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ‘Żak.’
Krąpiec, M. (1995). Człowiek bez celu? Człowiek w Kulturze, 6–7, 5–36.
Kron, F. W. (2012). Pedagogika – kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krüger, H.-H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Lichtenstein, E. (1966). Zur Entwicklung des Bildungsbegriffs von Meister Eckhart bis Hegel. Heidelberg: Quelle & Meyer.
Liessmann, K. P. (2019). Bildung als Provokation. München: Piper.
Lipowicz, M. (2017). Wychowanie czy ulepszenie? O antychrześcijańskich korzeniach i pedagogicznych implikacjach transhumanizmu. Paedagogia Christiana, 2, 69–87. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2017.026.
Maliszewska, A. (2019). W stronę antropologii inkluzywnej. Głęboka niepełnosprawność intelektualna a człowieczeństwo: studium z zakresu katolickiej teologii niepełnosprawności. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Marotzki, W., Nohl, A.-M. & Ortlepp, W. (2006). Einführung in die Erziehungswissenschaft. Opladen i Farmington Hills: Verlag Barbara Budrich.
Maryniarczyk, A. (2006). Antropologiczne źródła pedagogiki rodziny w ujęciu Księdza Józefa Wilka. In B. Kiereś, M. Nowak & D. Opozda (Eds.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003) (pp. 65–77). Lublin: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego.
März, F. (1965). Einführung in die Pädagogik. Sechs Kapitel zur Orientierung in der pädagogischen Wirklichkeit. München: Kösel-Verlag.
Meyer-Drawe, K. (1999). Zum metaphorischen Gehalt von ‘Bildung’ und ‘Erziehung.’ Zeitschrift für Pädagogik, 45(2), 161–175.
Mojsisch, B. (1997). ‘Dieses Ich’: Meister Eckharts Ich-Konception. In K. Flasch & U. R. Jeck (Eds.), Das Licht der Vernunft. Die Anfänge der Aufklärung im Mittelalter (pp. 100–109). München: Verlag C.H. Beck.
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Nowak, M. (2005). Pedagogika personalistyczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (Vol. 1, pp. 232–247).
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stępkowski, D. (2019). (Wy)kształcenie w polskiej pedagogice ogólnej. Prolegomena do historii pojęcia. In K. Maliszewski, D. Stępkowski & B. Śliwerski, Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (pp. 13–72). Kraków: Impuls.
Suchodolski, B. (1996). Pedagogika. In W. Pomykało (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna (pp. 539–542). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Szacki, J. (2012). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szymona, W. (2008). Tauler Jan. In A. Maryniarczyk (Ed.), Powszechna encyklopedia filozofii (Vol. 9, pp. 378–379). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Śliwerski, B. (2010). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.
Tarnowski, K. (1989). Gabriela Marcela filozofia wiary. Analecta Cracoviensia, 21–22, 99–114.
Watson, J. B. (1990). Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wielecki, K. (2015). Socjologia na rozstaju dróg: znaczenie teorii Margaret S. Archer. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 10, 47–59.
Wojtyła, K. (2011). Osoba i czyn. In T. Styczeń (Ed.), Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne (pp. 43–344). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Wulf, C. (2016). Antropologia. Historia – kultura – filozofia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Zirfas, J. (2021). Pädagogische Anthropologie. Paderborn: Ferdinand Schöningh.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 87
Number of citations: 0