Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Education in the Perspective of the ‘Inner Image’
  • Home
  • /
  • Education in the Perspective of the ‘Inner Image’
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 53 No. 1 (2024): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

Education in the Perspective of the ‘Inner Image’

Authors

  • Marek Jeziorański Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0002-9770-835X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.003

Keywords

inner image, trashumanism, homo absconditus, upbringing, pedagogical anthropology, goal of upbringing

Abstract

The article fits into the field of anthropology and pedagogical teleology. It identifies three basic anthropological models. The basis for the distinction of the anthropological models described is the category of the ‘inner image’ of the pupil, understood as the deepest truth about the human being; a reality revealed through reflection and at the same time containing elements of mystery, which is why it cannot be unambiguously identified and fully defined but requires an effort to be discovered and then pursued. The three models proposed are as follows: 1. A pedagogy based on the ‘inner image;’ 2. A pedagogy that excludes the ‘inner image;’ 3. A pedagogy of the tacit ‘inner image.’ The theoretical proposals presented are justified by the ideological trends present in pedagogy and their exemplary consequences for educational practice are shown.

References

Archer, M. S. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Kraków: Nomos.

Benner, D. & Brügger, F. (2010). Bildsamkeit / Bildung. In D. Benner & J. Oelkers (Eds.), Historisches Wörterbuch der Pädagogik (pp. 174–215). Weinheim: Beltz.

Bieri, P. (2001). Das Handwerk der Freiheit. Über die Entdeckung des eigenen Willens. München: Carl Hanser Verlag.

Böhm, W. & Seichter, S. (2018). Wörterbuch der Pädagogik. Paderborn–Stuttgart: Ferdinand Schöningh; UTB.

Cencini, A. (2006). Drzewo życia. Ku modelowi formacji początkowej i permanentnej. Kraków: Salwator.

Fichte, J. G. (1845). Die Anweisung zum seligen Leben oder auch die Religionslehre. Berlin.

Frankl, V. E. (1984). Homo Patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Gabriel, M. (2015). Ich ist nicht Gehirn. Philosophie des Geistes für das 21. Jahrhundert. Berlin: Ullstein Buchverlag GmbH.

Gnitecki, J. (1999). Zarys pedagogiki ogólnej. Gorzów Wielkopolski: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

Herbart, J. F. (2007). Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ‘Żak.’

Jeziorański, M. (2022). Relacja wychowawcza: Rozumienie, modele, propozycja. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kamiński, S. (1998a). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Kamiński, S. (1998b). Światopogląd, religia, teologia. Zagadnienia filozoficzne i metodologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Key, E. (1905). Das Jahrhundert des Kindes. Berlin: S. Fischer Verlag.

Key, E. (2005). Stulecie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ‘Żak.’

Krąpiec, M. (1995). Człowiek bez celu? Człowiek w Kulturze, 6–7, 5–36.

Kron, F. W. (2012). Pedagogika – kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Krüger, H.-H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Lichtenstein, E. (1966). Zur Entwicklung des Bildungsbegriffs von Meister Eckhart bis Hegel. Heidelberg: Quelle & Meyer.

Liessmann, K. P. (2019). Bildung als Provokation. München: Piper.

Lipowicz, M. (2017). Wychowanie czy ulepszenie? O antychrześcijańskich korzeniach i pedagogicznych implikacjach transhumanizmu. Paedagogia Christiana, 2, 69–87. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2017.026.

Maliszewska, A. (2019). W stronę antropologii inkluzywnej. Głęboka niepełnosprawność intelektualna a człowieczeństwo: studium z zakresu katolickiej teologii niepełnosprawności. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Marotzki, W., Nohl, A.-M. & Ortlepp, W. (2006). Einführung in die Erziehungswissenschaft. Opladen i Farmington Hills: Verlag Barbara Budrich.

Maryniarczyk, A. (2006). Antropologiczne źródła pedagogiki rodziny w ujęciu Księdza Józefa Wilka. In B. Kiereś, M. Nowak & D. Opozda (Eds.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003) (pp. 65–77). Lublin: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego.

März, F. (1965). Einführung in die Pädagogik. Sechs Kapitel zur Orientierung in der pädagogischen Wirklichkeit. München: Kösel-Verlag.

Meyer-Drawe, K. (1999). Zum metaphorischen Gehalt von ‘Bildung’ und ‘Erziehung.’ Zeitschrift für Pädagogik, 45(2), 161–175.

Mojsisch, B. (1997). ‘Dieses Ich’: Meister Eckharts Ich-Konception. In K. Flasch & U. R. Jeck (Eds.), Das Licht der Vernunft. Die Anfänge der Aufklärung im Mittelalter (pp. 100–109). München: Verlag C.H. Beck.

Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Nowak, M. (2005). Pedagogika personalistyczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (Vol. 1, pp. 232–247).

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stępkowski, D. (2019). (Wy)kształcenie w polskiej pedagogice ogólnej. Prolegomena do historii pojęcia. In K. Maliszewski, D. Stępkowski & B. Śliwerski, Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (pp. 13–72). Kraków: Impuls.

Suchodolski, B. (1996). Pedagogika. In W. Pomykało (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna (pp. 539–542). Warszawa: Fundacja Innowacja.

Szacki, J. (2012). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szymona, W. (2008). Tauler Jan. In A. Maryniarczyk (Ed.), Powszechna encyklopedia filozofii (Vol. 9, pp. 378–379). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Śliwerski, B. (2010). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.

Tarnowski, K. (1989). Gabriela Marcela filozofia wiary. Analecta Cracoviensia, 21–22, 99–114.

Watson, J. B. (1990). Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wielecki, K. (2015). Socjologia na rozstaju dróg: znaczenie teorii Margaret S. Archer. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 10, 47–59.

Wojtyła, K. (2011). Osoba i czyn. In T. Styczeń (Ed.), Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne (pp. 43–344). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Wulf, C. (2016). Antropologia. Historia – kultura – filozofia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Zirfas, J. (2021). Pädagogische Anthropologie. Paderborn: Ferdinand Schöningh.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Jeziorański.pdf

Published

2024-09-15

How to Cite

1.
JEZIORAŃSKI, Marek. Education in the Perspective of the ‘Inner Image’. Paedagogia Christiana. Online. 15 September 2024. Vol. 53, no. 1, pp. 59-81. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 53 No. 1 (2024): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 149
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

inner image, trashumanism, homo absconditus, upbringing, pedagogical anthropology, goal of upbringing
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop