Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The (Non-)Presence of Education Ideals and Education Aims (Not Only) in the Language of Pedagogy
  • Home
  • /
  • The (Non-)Presence of Education Ideals and Education Aims (Not Only) in the Language of Pedagogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 53 No. 1 (2024): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

The (Non-)Presence of Education Ideals and Education Aims (Not Only) in the Language of Pedagogy

Authors

  • Lucyna Dziaczkowska University of Szczecin https://orcid.org/0000-0002-6387-8609

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.002

Keywords

education ideal, education aims, teleology of education

Abstract

The primary question posed by the author of this article concerns the ways in which issues related to education ideals and aims are present in pedagogy. It also attempts to address the plausibility and possibility of introducing these ideals and aims to the reflection of educational theorists and the practices of educators. This work defends the thesis that there is a need to apply education ideals to educators who, by implementing them in their lives, provide their students with the opportunity to critically assess these ideals and understand their significance.

References

Aleksander, Z., Bauman, T. i Rutkowiak, J. (1993). Etos nauczycielski jako zapoznana problematyka pedeutologiczna. W: A. A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowska i W. P. Zaczyński (red.), Pedeutologia. Badania i koncepcje metodologiczne (s. 45–51). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 195–275). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Brezinka, W. (1971). Non der Pädagogik zur Erziehungwissenschaft. Eine Einführung in der Metatheorie der Erziehung. Weinheim: Beltz.

Brumlik, M. (2003). Cel wychowania. W: D. Lenzen (red.), Podstawowe pojęcia pedagogiczne. A–I, przeł. J. F. Materne, P. W. Materne (s. 88–94). Szczecin: Wydawnictwo „Mater”.

Chałas, K. i Maj, A. (red.). (2020). Encyklopedia aksjologii. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.

Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Cichoń, W. (1996). Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Delsol, C. (2005). Jak dzisiaj przekazywać wartości?, przeł. D. Zańko. Znak, 597(2), 21–28.

Denek, K. (1994). Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań–Toruń: Edytor.

Filek, J. (2001). Filozofia jako etyka. Eseje filozoficzno-etyczne. Kraków: Znak.

Frankl, V. E. (2016). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Furmanek, W. (2003). Cele pedagogiczne. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A–F (s. 459–468). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Gajda, J. (1997). Wartości w życiu człowieka. Prawda – miłość – samotność. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Giussani, L. (2002). Ryzyko wychowawcze jako tworzenie osobowości i historii, przeł. A. Surdej. Kielce: Jedność.

Gogacz, M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza NAVO.

Górniewicz, J. (2005). Teoria wychowania (wybrane problemy). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.

Guardini, R. (1998). Wiarygodność wychowawcy, przeł. J. Koźbiał. W: A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane (s. 373–381). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej. (Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki 57

Hessen, S. (1997a). O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

Hessen, S. (1997b). Podstawy pedagogiki, przeł. A. Zieleńczyk. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

Jaeger, W. (2001). Paideia, przeł. M. Plezia i H. Bednarek. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Jasińska, K. i Ruciński, S. (1995). Istota i formy patologii moralnej oraz jej społeczne uwarunkowania. W: F. Adamski (red.), Wartości – społeczeństwo – wychowanie. Studia z pedagogiki społecznej (s. 21–31). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jaspers, K. (1998). Uwagi o wychowaniu, przeł. G. Sowinski. W: S. Wołoszyn (red.), Myśl pedagogiczna w XX stuleciu, t. 3, ks. druga (s. 158–166). Kielce: Dom Wydawniczy „Strzelec”.

Kairow, I. (red.). (1950). Pedagogika, t. 2. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kozakiewicz, M. (1965). O światopoglądzie i wychowaniu. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.

Kurdybacha, Ł. (1948). Ideał wychowawczy w rozwoju dziejowym. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.

Łobocki, M. (2007). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Maritain, J. (1991). Dynamika wychowania, przeł. A. Ziernicki. Znak, 436(9), 28–39.

Materne, J. (1989). Cele i zadania wychowania w pedagogice. W: J. Materne (red.), Problemy współczesnego wychowania (s. 33–61). Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

May, R. (1998). Miłość i wola, przeł. H. i P. Śpiewakowie. Poznań: Wydawnictwo „Rebis”.

Muszyński, H. (1972). Ideał i cele wychowania. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Muszyński, H. (1981). Zarys teorii wychowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nowak, M. (2001). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Olbrycht, K. (2000). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania. W: B. Śliwerski, Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 391–415). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Pomykało, W. (1993). Cele kształcenia i wychowania, ideały wychowawcze, wzorce osobowe (z punktu widzenia świeckiego). W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 54–72). Warszawa: Fundacja Innowacja.

Przecławski, K. (1993). Cele i zadania wychowania. Ideał wychowawczy (z punktu widzenia religii). W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 50–53). Warszawa: Fundacja Innowacja.

Rutkowiak, J. i Szczepska-Pustkowska, M. (1995). Polityczność a upolitycznienie wychowania (W oparciu o teoretyczną rekonstrukcję fenomenu „pedagogika socjalistyczna”). W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (s. 209–243). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sobczak, S. (2000). Celowość wychowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza NAVO.

Szkudlarek, T. i Śliwerski, B. (1992). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Dziaczkowska.pdf (Język Polski)

Published

2024-09-15

How to Cite

1.
DZIACZKOWSKA, Lucyna. The (Non-)Presence of Education Ideals and Education Aims (Not Only) in the Language of Pedagogy. Paedagogia Christiana. Online. 15 September 2024. Vol. 53, no. 1, pp. 29-58. [Accessed 28 December 2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 53 No. 1 (2024): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 424
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

education ideal, education aims, teleology of education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop