The (Non-)Presence of Education Ideals and Education Aims (Not Only) in the Language of Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.002Keywords
education ideal, education aims, teleology of educationAbstract
The primary question posed by the author of this article concerns the ways in which issues related to education ideals and aims are present in pedagogy. It also attempts to address the plausibility and possibility of introducing these ideals and aims to the reflection of educational theorists and the practices of educators. This work defends the thesis that there is a need to apply education ideals to educators who, by implementing them in their lives, provide their students with the opportunity to critically assess these ideals and understand their significance.
References
Aleksander, Z., Bauman, T. i Rutkowiak, J. (1993). Etos nauczycielski jako zapoznana problematyka pedeutologiczna. W: A. A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowska i W. P. Zaczyński (red.), Pedeutologia. Badania i koncepcje metodologiczne (s. 45–51). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 195–275). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Brezinka, W. (1971). Non der Pädagogik zur Erziehungwissenschaft. Eine Einführung in der Metatheorie der Erziehung. Weinheim: Beltz.
Brumlik, M. (2003). Cel wychowania. W: D. Lenzen (red.), Podstawowe pojęcia pedagogiczne. A–I, przeł. J. F. Materne, P. W. Materne (s. 88–94). Szczecin: Wydawnictwo „Mater”.
Chałas, K. i Maj, A. (red.). (2020). Encyklopedia aksjologii. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.
Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Cichoń, W. (1996). Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Delsol, C. (2005). Jak dzisiaj przekazywać wartości?, przeł. D. Zańko. Znak, 597(2), 21–28.
Denek, K. (1994). Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań–Toruń: Edytor.
Filek, J. (2001). Filozofia jako etyka. Eseje filozoficzno-etyczne. Kraków: Znak.
Frankl, V. E. (2016). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Furmanek, W. (2003). Cele pedagogiczne. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A–F (s. 459–468). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Gajda, J. (1997). Wartości w życiu człowieka. Prawda – miłość – samotność. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Giussani, L. (2002). Ryzyko wychowawcze jako tworzenie osobowości i historii, przeł. A. Surdej. Kielce: Jedność.
Gogacz, M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza NAVO.
Górniewicz, J. (2005). Teoria wychowania (wybrane problemy). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.
Guardini, R. (1998). Wiarygodność wychowawcy, przeł. J. Koźbiał. W: A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane (s. 373–381). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej. (Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogiki 57
Hessen, S. (1997a). O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Hessen, S. (1997b). Podstawy pedagogiki, przeł. A. Zieleńczyk. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Jaeger, W. (2001). Paideia, przeł. M. Plezia i H. Bednarek. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Jasińska, K. i Ruciński, S. (1995). Istota i formy patologii moralnej oraz jej społeczne uwarunkowania. W: F. Adamski (red.), Wartości – społeczeństwo – wychowanie. Studia z pedagogiki społecznej (s. 21–31). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jaspers, K. (1998). Uwagi o wychowaniu, przeł. G. Sowinski. W: S. Wołoszyn (red.), Myśl pedagogiczna w XX stuleciu, t. 3, ks. druga (s. 158–166). Kielce: Dom Wydawniczy „Strzelec”.
Kairow, I. (red.). (1950). Pedagogika, t. 2. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kozakiewicz, M. (1965). O światopoglądzie i wychowaniu. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kurdybacha, Ł. (1948). Ideał wychowawczy w rozwoju dziejowym. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
Łobocki, M. (2007). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Maritain, J. (1991). Dynamika wychowania, przeł. A. Ziernicki. Znak, 436(9), 28–39.
Materne, J. (1989). Cele i zadania wychowania w pedagogice. W: J. Materne (red.), Problemy współczesnego wychowania (s. 33–61). Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
May, R. (1998). Miłość i wola, przeł. H. i P. Śpiewakowie. Poznań: Wydawnictwo „Rebis”.
Muszyński, H. (1972). Ideał i cele wychowania. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Muszyński, H. (1981). Zarys teorii wychowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Nowak, M. (2001). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Olbrycht, K. (2000). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania. W: B. Śliwerski, Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 391–415). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Pomykało, W. (1993). Cele kształcenia i wychowania, ideały wychowawcze, wzorce osobowe (z punktu widzenia świeckiego). W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 54–72). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Przecławski, K. (1993). Cele i zadania wychowania. Ideał wychowawczy (z punktu widzenia religii). W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 50–53). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Rutkowiak, J. i Szczepska-Pustkowska, M. (1995). Polityczność a upolitycznienie wychowania (W oparciu o teoretyczną rekonstrukcję fenomenu „pedagogika socjalistyczna”). W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (s. 209–243). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sobczak, S. (2000). Celowość wychowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza NAVO.
Szkudlarek, T. i Śliwerski, B. (1992). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 131
Number of citations: 0