Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej i pedagoga w świetle tekstów Jana Pawła II
  • Strona domowa
  • /
  • Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej i pedagoga w świetle tekstów Jana Pawła II
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 52 Nr 2 (2023): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej i pedagoga w świetle tekstów Jana Pawła II

Autor

  • Katarzyna Olbrycht Uniwersytet Śląski w Cieszynie https://orcid.org/0000-0001-9354-3730

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.010

Słowa kluczowe

pedagogika chrześcijańska, nauka, nauka humanistyczna, tożsamość, tożsamość osobowa

Abstrakt

Współczesna trudna i dynamiczna sytuacja społeczno-kulturowa, a równocześnie zmiany w postrzeganiu kultury chrześcijańskiej wymagają wnikliwego rozważenia tożsamości pedagogiki chrześcijańskiej, jej specyfiki i najważniejszych funkcji. Autorka przyjmuje, że ważną inspiracją mogą być teksty Jana Pawła II, którego pontyfikat przypadał również na czas trudny dla świata i Kościoła. Właśnie wtedy wiele środowisk zwracało się do Niego, jako jednego z powszechnie uznawanych autorytetów, o wskazania i pomoc. W analizie zostały wykorzystane dwie koncepcje tożsamości: psychospołeczna i koncepcja horyzontu moralnego Charlesa Taylora. Pedagogika chrześcijańska stanowi subdyscyplinę pedagogiki jako nauki, ale także chrześcijańskie pedagogie (działania pedagogiczne i ich programy) oraz refleksję przednaukową dotyczącą tego obszaru problematyki. Zdaniem autorki, analizując tożsamość tej dziedziny, należy dziś skupić uwagę nie tylko na jej przedmiocie – wychowaniu chrześcijańskim – ale także na jej specyfice jako nauce, nauce humanistyczno-społecznej, nauce związanej z chrześcijaństwem i uprawianej przez badaczy chrześcijan. Taka perspektywa pojawia się w rozważaniach nad pedagogiką chrześcijańską stosunkowo rzadziej, a wydaje się uświadamiać ważny jej potencjał i powinności, co wyraźnie wynika z nauczania Jana Pawła II. Zgodnie z tym założeniem prowadzona jest analiza Jego tekstów (wypowiedzi, listów, dokumentów).

Bibliografia

Ferfoglia, S. (2007). Jana Pawła II filozofia kultury i wychowania. Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława BM.

Jan Paweł II. (1981). Nauka, wiara i Kościół. Przemówienie do naukowców i studentów w katedrze kolońskiej, 15.11.1980, tłum. W. Szymona OP. W Drodze, 100(11–12), 3–12.

Jan Paweł II. (1988). Uniwersytety katolickie na rzecz duszpasterstwa kultury. Przemówienie do przedstawicieli katolickich uniwersytetów świata. Rzym, 24.02.1979. W: Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie (s. 18–27). Rzym–Lublin: RW KUL.

Jan Paweł II. (2000a). List Juvenum patris w setną rocznicę śmierci św. Jana Bosco. W: Jan Paweł II, Do wychowawców, katechetów i rodziców, red. J. Łazarów (s. 7–21). Kraków: Wydawnictwo M.

Jan Paweł II. (2000b). Na czym polega wychowanie? Fragment Listu do Rodzin Gratissimam sane z okazji Roku Rodziny 1994. W: Jan Paweł II, Do wychowawców, katechetów i rodziców (s. 5). Kraków: Wydawnictwo M.

Jan Paweł II. (2006a). Przemówienie do przedstawicieli świata nauki. Lublin 1987. W: Pielgrzymki do ojczyzny. 1979, 1983, 1987 1991, 1995, 1997, 1999, 2002. Przemówienia i homilie (s. 394–402). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Jan Paweł II. (2006b). Przemówienie do przedstawicieli świata kultury zgromadzonych w Teatrze Narodowym. Warszawa 1991. W: Pielgrzymki do ojczyzny. 1979, 1983, 1987 1991, 1995, 1997, 1999, 2002. Przemówienia i homilie (s. 734–740). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Jan Paweł II. (2006c). Adhortacja apostolska Catechesi Tradendae Ojca Świętego Jana Pawła II. Do biskupów, kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o katechizacji w naszych czasach. W: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego. T. 1: 1979–1995 (s. 9–90). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Jan Paweł II. (2007a). List apostolski Parati Semper z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży. Do młodych całego świata. 1985. W: Listy apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 149–196). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Jan Paweł II. (2007b). List apostolski Novo Millennio Ineunte do biskupów, duchowieństwa i wiernych na zakończenie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. W: Listy apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 617–676). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Jan Paweł II. (2008a). Przemówienie do reprezentantów świata nauki z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego UJ. 1997. W: Pielgrzymki do ojczyzny. 1979, 1983, 1987 1991, 1995, 1997, 1999, 2002. Przemówienia i homilie (s. 983–990). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Jan Paweł II. (2008b). Przemówienie podczas wizyty w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). 1980. W: Przemówienia i homilie Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 279–298). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Michalski, J. i Zakrzewska, A. (red.). (2010). Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Nowak, M. (2010). Specyfika, wyzwania, możliwości i perspektywy pedagogiki chrześcijańskiej w Polsce. W: J. Michalski i A. Zakrzewska (red.), Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania (s. 13–36). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Przetacznik-Gierowska, M. (1996). Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka. W: M. Przetacznik-Gierowska i M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju człowieka (s. 57–85). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ptasznik, P. i Sardi, P. (2005). Od redakcji. W: Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci (s. 5–8). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Rynio, A. (red.). (2007).Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Salamucha, A. i Magier, P. (2013). W obronie pedagogiki chrześcijańskiej. Paedagogia Christiana, 31(1), 155–169.

Spaemann, R. (1995). Tożsamość religijna, tłum. A. Kopacki. W: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo (s. 56–73). Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Tarnowski, J. (2007). Paradoks chrześcijańskiej pedagogiki. W: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością (s. 70–78). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Taylor, Ch. (1995). Źródła współczesnej tożsamości, tłum. A. Pawelec. W: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo (s. 9–22). Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Olbrycht.pdf

Opublikowane

2024-02-29

Jak cytować

1.
OLBRYCHT, Katarzyna. Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej i pedagoga w świetle tekstów Jana Pawła II. Paedagogia Christiana [online]. 29 luty 2024, T. 52, nr 2, s. 11–33. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 52 Nr 2 (2023): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 287
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedagogika chrześcijańska, nauka, nauka humanistyczna, tożsamość, tożsamość osobowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa