The Identity of Christian Pedagogy and the Christian Educator in Light of the Teachings of John Paul II
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2023.010Keywords
Christian pedagogy, science, humanistic science, identity, personal identityAbstract
The problematic and dynamic contemporary socio-cultural situation, and changes in perceptions of Christian culture, require a thorough consideration of the identity of Christian pedagogy, its specificity, and its most important functions. The author assumes that the texts of John Paul II, whose pontificate fell during another difficult time for the world and the Church, can be an important inspiration. During this time many groups turned to him, as one of the most widely recognised authorities, for guidance and help. The analysis uses two concepts of identity: the psychosocial and Charles Taylor’s concept of the moral horizon. Christian pedagogy is a sub-discipline of pedagogy as a science but also concerns Christian pedagogies (pedagogical actions and their programmes) and pre-scientific reflection on this subject. In the author’s opinion, when analysing the identity of this field today, it is necessary to focus not only on its subject – Christian education – but on its specificity as a science, a humanistic-social science, and a science related to Christianity and practised by Christian researchers. Such a perspective appears relatively less frequently in reflections on
Christian pedagogy, and it seems to comprehend the important potential and duties of Christian pedagogy, which clearly stem from the teachings of John Paul II. Based on this assumption, his texts (statements, letters, documents) are analysed.
References
Ferfoglia, S. (2007). Jana Pawła II filozofia kultury i wychowania. Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława BM.
Jan Paweł II. (1981). Nauka, wiara i Kościół. Przemówienie do naukowców i studentów w katedrze kolońskiej, 15.11.1980, tłum. W. Szymona OP. W Drodze, 100(11–12), 3–12.
Jan Paweł II. (1988). Uniwersytety katolickie na rzecz duszpasterstwa kultury. Przemówienie do przedstawicieli katolickich uniwersytetów świata. Rzym, 24.02.1979. W: Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie (s. 18–27). Rzym–Lublin: RW KUL.
Jan Paweł II. (2000a). List Juvenum patris w setną rocznicę śmierci św. Jana Bosco. W: Jan Paweł II, Do wychowawców, katechetów i rodziców, red. J. Łazarów (s. 7–21). Kraków: Wydawnictwo M.
Jan Paweł II. (2000b). Na czym polega wychowanie? Fragment Listu do Rodzin Gratissimam sane z okazji Roku Rodziny 1994. W: Jan Paweł II, Do wychowawców, katechetów i rodziców (s. 5). Kraków: Wydawnictwo M.
Jan Paweł II. (2006a). Przemówienie do przedstawicieli świata nauki. Lublin 1987. W: Pielgrzymki do ojczyzny. 1979, 1983, 1987 1991, 1995, 1997, 1999, 2002. Przemówienia i homilie (s. 394–402). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jan Paweł II. (2006b). Przemówienie do przedstawicieli świata kultury zgromadzonych w Teatrze Narodowym. Warszawa 1991. W: Pielgrzymki do ojczyzny. 1979, 1983, 1987 1991, 1995, 1997, 1999, 2002. Przemówienia i homilie (s. 734–740). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jan Paweł II. (2006c). Adhortacja apostolska Catechesi Tradendae Ojca Świętego Jana Pawła II. Do biskupów, kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o katechizacji w naszych czasach. W: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego. T. 1: 1979–1995 (s. 9–90). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jan Paweł II. (2007a). List apostolski Parati Semper z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży. Do młodych całego świata. 1985. W: Listy apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 149–196). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jan Paweł II. (2007b). List apostolski Novo Millennio Ineunte do biskupów, duchowieństwa i wiernych na zakończenie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. W: Listy apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 617–676). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jan Paweł II. (2008a). Przemówienie do reprezentantów świata nauki z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego UJ. 1997. W: Pielgrzymki do ojczyzny. 1979, 1983, 1987 1991, 1995, 1997, 1999, 2002. Przemówienia i homilie (s. 983–990). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jan Paweł II. (2008b). Przemówienie podczas wizyty w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). 1980. W: Przemówienia i homilie Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 279–298). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Michalski, J. i Zakrzewska, A. (red.). (2010). Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Nowak, M. (2010). Specyfika, wyzwania, możliwości i perspektywy pedagogiki chrześcijańskiej w Polsce. W: J. Michalski i A. Zakrzewska (red.), Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania (s. 13–36). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Przetacznik-Gierowska, M. (1996). Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka. W: M. Przetacznik-Gierowska i M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju człowieka (s. 57–85). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ptasznik, P. i Sardi, P. (2005). Od redakcji. W: Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci (s. 5–8). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Rynio, A. (red.). (2007).Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Salamucha, A. i Magier, P. (2013). W obronie pedagogiki chrześcijańskiej. Paedagogia Christiana, 31(1), 155–169.
Spaemann, R. (1995). Tożsamość religijna, tłum. A. Kopacki. W: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo (s. 56–73). Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Tarnowski, J. (2007). Paradoks chrześcijańskiej pedagogiki. W: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością (s. 70–78). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Taylor, Ch. (1995). Źródła współczesnej tożsamości, tłum. A. Pawelec. W: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo (s. 9–22). Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 189
Number of citations: 0