Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Radim Palouš i Jozef Piaček, dwaj filozofowie o fenomenologicznych wątkach edukacji, synkrytycyzmie i filozofii zgodności
  • Strona domowa
  • /
  • Radim Palouš i Jozef Piaček, dwaj filozofowie o fenomenologicznych wątkach edukacji, synkrytycyzmie i filozofii zgodności
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 51 Nr 1 (2023): Edukacja a państwo: między filozofią a ideologią /
  4. Artykuły / Articles

Radim Palouš i Jozef Piaček, dwaj filozofowie o fenomenologicznych wątkach edukacji, synkrytycyzmie i filozofii zgodności

Autor

  • Peter Rusnák Trnava University https://orcid.org/0000-0003-0050-4252
  • Marcel Martinkovič Slovak Academy of Sciences https://orcid.org/0000-0002-0467-5131

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.005

Słowa kluczowe

synkrytycyzm, ponadczasowość (perichronia), homo educandus, zgodność (konkordancja), filozofia wychowania

Abstrakt

W przedkładanym tekście przedstawiamy refleksję z zakresu filozofii wychowania, rozumianego jako conditio humana, która może stać się refleksją nad możliwościami myślenia filozoficznego (kultywowania myślenia) wśród młodzieży w dobie ignorancji (Konrad Paul Liessmann). Prezentujemy filozoficzny projekt synkrytycyzmu, w którym autorzy odsłaniają wątki filozofii daru i akceptacji inności w filozofii wychowania i w systemie edukacji filozoficznej, w przestrzeni czasu wolnego od pracy (niedzielnego – wolnego dla nauczania, Jan Patočka) i budowania relacji w autentycznej codzienności (Radim Palouš). Filozofia synkrytycyzmu wraz z możliwościami, jakie daje zgodność (Jozef Piaček), pozwala nam dostrzegać sensowność filozofii wychowania; odnajdujemy w niej nowe możliwości i wyzwania dla człowieka jako homo educandus.

Bibliografia

Braque, R. (2011). Les Ancres dans le ciel. L’infrastructure métaphysique. Paris: Seuil.

Casper, B. (1998). Das Ereignis des Betens. München: Verlag Karl Alber.

Derrida, J. (1993). Diferänce. In M. Petříček (Ed.), Texty k dekonstrukci (pp. 146–176). Bratislava: Archa.

Heidegger, M. (1969). Zur Sache des Denkens. Tübingen: Max Niemeyer.

Janko, J. & Janková, M. (1989). Logico-Methodologic and Naturalist Sources of the Syncritical Method. In M. Kyralová, J. Přívratská (Eds.), J. A. Comenius’s Contribution to World Science and Culture (pp. 113–117). Praha: Academia.

Kratochvíl, Z. (1995). Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann & synové.

Lévinas, E. (1977). Du sacré au saint. Paris: Éditions de Minuit.

Liessmann, K. P. (2006). Theorie der Unbildung. Wien: Paul Zsolnay Verlag.

Liessmann, K. P. (2010). I já jsem propadl internetu. Respekt, 21(41), 34–35.

Michálek, J. (1996). Topologie výchovy. Praha: Oikoymenh.

Palouš, R. (2007). Filosof krizí: od fenomenologie přes emendaci k tajemství. Filosofický časopis, 55(3), 413–421.

Palouš, R. (2008). Heretická škola. Praha: Oikoymenh.

Patočka, J. (1990). Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha: Academia.

Pelcová, N. (2004). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.

Petříček, M. (2018). Filosofie en noir. Praha: Karolinum.

Piaček, J. (2003). Úvod do synkriticizmu. In Brnianske prednášky (pp. 230–248). Brno: Masarykova univerzita.

Piaček, J. (2004). Primum perichronozofie. In J. Letz et al. (Eds.), Čas, bezčasie a večnosť ako horizont bytia osoby (pp. 11–27). Trnava: FF TU.

Piaček, J. (2014). Synkriticizmus – filozofia konkordancie. Bratislava: Hronka.

Pinc, Z. (1999). Fragmenty k filosofii výchovy. Praha: Oikoymenh.

Svobodová, Z. (2005). Nelhostejnost. Praha: Malvern.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Rusnák,Martinkovič.pdf (English)

Opublikowane

2023-08-08

Jak cytować

1.
RUSNÁK, Peter & MARTINKOVIČ, Marcel. Radim Palouš i Jozef Piaček, dwaj filozofowie o fenomenologicznych wątkach edukacji, synkrytycyzmie i filozofii zgodności. Paedagogia Christiana [online]. 8 sierpień 2023, T. 51, nr 1, s. 111–121. [udostępniono 18.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 51 Nr 1 (2023): Edukacja a państwo: między filozofią a ideologią

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 392
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

synkrytycyzm, ponadczasowość (perichronia), homo educandus, zgodność (konkordancja), filozofia wychowania
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa