Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

O prawach epistemicznych z punktu widzenia edukacji
  • Strona domowa
  • /
  • O prawach epistemicznych z punktu widzenia edukacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 51 Nr 1 (2023): Edukacja a państwo: między filozofią a ideologią /
  4. Artykuły / Articles

O prawach epistemicznych z punktu widzenia edukacji

Autor

  • Agata Łopatkiewicz Uniwersytet Jagielloński w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-0831-8817

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.004

Słowa kluczowe

prawa epistemiczne, edukacja, system edeukacji, młode pokolenie, wiedza

Abstrakt

Celem artykułu jest próba udzielenia odpowiedzi na cztery pytania postawione w związku z problematyką praw epistemicznych i ich funkcjonowaniem w sferze edukacji: (1) czym są prawa epistemiczne i jak można je scharakteryzować? (2) jaki jest status młodego pokolenia w kontekście przysługiwania praw epistemicznych? (3) w jaki sposób i w jakim zakresie prawa epistemiczne funkcjonują w systemie edukacji? (4) jakie zadania dla edukacji wynikają z uznania ważności praw epistemicznych? Przedstawiona w tekście charakterystyka praw epistemicznych opiera się na ustaleniach znawczyni tego zagadnienia, Lani Watson, uzupełnionych o poglądy
wybranych filozofów oraz badaczy reprezentujących inne dyscypliny naukowe, zainteresowanych tym obszarem problemowym.

Bibliografia

Błachut, M. (2002). Pojęcie prawa podmiotowego we współczesnej liberalnej filozofii prawa. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 64(1), 35–52.

Dyussenbayev, A. (2017). Age Periods of Human Life.Advances in Social Sciences Research Journal, 4(6), 258–263.

Feinberg, J. (2013). The Rights of Animals and Unborn Generations. W: R. Shafer-Landau (red.), Ethical Theory. An Anthology (s. 372–380). New Jersey: Wiley-Blackwell.

Goldman, A. (1999).Knowledge in a Social World. Oxford: Oxford University Press.

Hohfeld, W. N. (1919). Fundamental Legal Conceptions as Applied in Judical Reasoning. New Haven: Yale University Press.

Kotzee, B. (2013). Introduction: Education, Social Epistemology and Virtue Epistemology. Journal of Philosophy of Education, 47(2), 157–167.

Krztoń, M. (2015). XXI wiek – wiekiem społeczeństwa informacyjnego. Modern Management Review, 22(3), 101–112. https://doi.org/10.7862/rz.2015.mmr.38.

Lomasky, L. (1987). Persons, Rights, and the Moral Community. Oxford: Oxford University Press.

Nagel, T. (1995). Personal Rights and Public Space. Philosophy & Public Affairs, 24(2), 83–107.

O’Connor, D. J. (1957). An Introduction to the Philosophy of Education. London: Routledge & Kegan Paul.

Osuch, M. i Bojarska, L. (2008). Prawa człowieka w szkole. Niezbędnik Dyrektora. Warszawa: Wolters Kluwer.

Peters, R. S. (1967). What is an Educational Process? W: R. S. Peters (red.), The Concept of Education (s. 1–23). New York: Routledge & Kegan Paul.

Raburski, T. (2017). Filozofia praw podmiotowych.Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica, 78, 55–67. http://dx.doi.org/10.18778/0208-6069.78.05.

Raible, L. (2020).Human Rights Unbound: A Theory of Extraterritoriality. Oxford: Oxford University Press.

Risse, M. (2021). The Fourth Generation of Human Rights. Epistemic Rights in Digital Lifeworlds. Moral Philosophy and Politics, 8(2), 351–378. https://doi. org/10.1515/mopp-2020-0039.

Scheffler, I. (1966). Philosophy and Education. Boston: Allyn & Bacon.

Schmitt, F. (2005). What Are the Aims of Education? Episteme, 1(3), 223–234. https://doi.org/10.3366/epi.2004.1.3.223.

Śwital, P. (2020). Prawa i obowiązki ucznia we współczesnym systemie oświaty. Aktualizacja wiedzy prawnej. W: J. Borek (red.), Świadomość edukacyjna rodziców i pedagogów dziecka w wieku szkolnym. Zagadnienia wybrane (s. 67–78). Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”.

Thomson, J. J. (1990). The Realm of Rights. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Watson, L. (2016). The Epistemology of Education. Philosophy Compass, 11(3), 146–159. https://doi.org/10.1111/phc3.12316.

Watson, L. (2018). Systematic Epistemic Rights Violations in the Media. A Brexit Case Study. Social Epistemology, 32(2), 88–102. https://doi.org/10.1080/02691728.2018.1440022.

Watson, L. (2021). The Right to Know. Epistemic Rights and Why We Need Them. London–New York: Routledge.

Wenar, L. (2021). Rights. W: E. N. Zalta (red.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Pobrano 30 listopada 2022 z: https://plato.stanford.edu/archives/spr2021/entries/rights/.

Wolanin, M. (2022). Prawa ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Zagzebski, L. (1996).Virtues of the Mind. An Inquiry into the Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.

Powszechna deklaracja praw człowieka (rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 217 A(III) przyjęta i proklamowana w dniu 10 grudnia 1948 r.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa6 (dostęp: 30.11.2022).

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Łopatkiewicz.pdf

Opublikowane

2023-08-08

Jak cytować

1.
ŁOPATKIEWICZ, Agata. O prawach epistemicznych z punktu widzenia edukacji. Paedagogia Christiana [online]. 8 sierpień 2023, T. 51, nr 1, s. 85–109. [udostępniono 9.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 51 Nr 1 (2023): Edukacja a państwo: między filozofią a ideologią

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 503
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

prawa epistemiczne, edukacja, system edeukacji, młode pokolenie, wiedza
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa