Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Metatheoretical Research as a Source of Methodological Awareness of Pedagogues
  • Home
  • /
  • Metatheoretical Research as a Source of Methodological Awareness of Pedagogues
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 50 No. 2 (2022): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

Metatheoretical Research as a Source of Methodological Awareness of Pedagogues

Authors

  • Alina Wróbel Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0002-8675-035X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.015

Keywords

metatheory, metatheoretical research, methodological awareness of pedagogues

Abstract

The content of this article concerns the broadly understood philosophical and theoretical foundations of contemporary pedagogical thought, more specifically the importance of metatheoretical research in the practice of modern pedagogy. The article cites arguments regarding the importance of the effects of metatheoretical research for the formation of methodological awareness of pedagogues and examples of research projects that make the above relationship a reality.

References

Barbier, J.-M. (2016).Leksykon analizy aktywności.Konceptualizacje zwyczajowych pojęć. Tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Bronk, A. (2003). Czy pedagogika jest nauką autonomiczną? W: M. Nowak, T. Ożóg i A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie (s. 47–76). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Bronk, A. i Majdański, S. (2010). Metodologia nauk: jej zadania i potrzeby wczoraj i dziś. W: M. Walczak (red.), Metodologia: tradycja i perspektywy (s. 9–20). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Brzeziński, J. (1979). O poznaniu naukowym w pedagogice (refleksje metodologiczne). Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 51–65.

Domańska, E. (2010). Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?

Teksty Drugie, 1–2, 45–55.

Kamińska-Jatczak, I. (2021). Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kemmis, S. (2010). Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu. W: H. Cervinkova i B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 45–88). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Magier, P. (2015). Autorytety religijne. Uwagi metateoretyczne. Paedagogia Christiana, 35/1, 161–179.

Magier, P. (2019). Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II.

Malewski, M. (2019). Badania jakościowe wobec postulatu teoretyczności wiedzy. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając i S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy (s. 91–98). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Najder-Stefaniak, K. (2017). Znaczenie nauk humanistycznych dla rozwoju nauki i uniwersytetów. W: J. Wyleżałek (red.), Społeczne funkcje uniwersytetu w czasach dynamicznych zmian (s. 62–74). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Nowak, M. (2012). Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Piekarski, J. (2017). Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny. Przegląd Badań Edukacyjnych, 25(2), 267–298.

Piekarski, J., Urbaniak-Zając, D. i Pasikowski, S. (red.) (2019).Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Piotrowski, P. (2010). Idea rozwoju moralnego w badaniach teorii wychowania. Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej.

Piotrowski, P. (2019). Sytuacja wychowawcza w ujęciu metapedagogicznym. Zarys ontologii wychowania. Toruń–Olsztyn: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Rembierz, M. (2020). O uczeniu się pluralizmu w/dzięki pedagogice. Pluralistyczne perspektywy pedagogiki i różnorodne oblicza pluralizmów w krytycznym rozpoznaniu refleksji metapedagogicznej. W: B. Śliwerski i M. Walancik (red.), Bogdan Nawroczyński – inspiracje dla współczesności (s. 92–139). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB.

Spendel, Z. (2005). Metodologia badań psychologicznych jako forma świadomości historycznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śliwerski, B. (2010). Myśleć jak pedagog. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Śliwerski, B. (2014). Czas na rozwój metapedagogiki. W: K. Denek, A. Kamińska i P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra (s. 49–73). Sosnowiec: Wyższa Szkoła Humanitas.

Śliwerski, B. (2020). Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Śliwerski, B. (2021).Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa. Krytyka naukowa (nie tylko w pedagogice). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Urbaniak-Zając, D. i Piekarski, J. (2022). Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy. Wybrane zagadnienia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Wróbel.pdf (Język Polski)

Published

2023-04-12

How to Cite

1.
WRÓBEL, Alina. Metatheoretical Research as a Source of Methodological Awareness of Pedagogues. Paedagogia Christiana. Online. 12 April 2023. Vol. 50, no. 2, pp. 69-81. [Accessed 16 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.015.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 50 No. 2 (2022): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 530
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

metatheory, metatheoretical research, methodological awareness of pedagogues
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop