Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Gorliwość – kategoria anachroniczna czy ponadczasowa. Jej typy i znaczenie w pedagogice teoretycznej oraz stosowanej
  • Strona domowa
  • /
  • Gorliwość – kategoria anachroniczna czy ponadczasowa. Jej typy i znaczenie w pedagogice teoretycznej oraz stosowanej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 50 Nr 2 (2022): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Gorliwość – kategoria anachroniczna czy ponadczasowa. Jej typy i znaczenie w pedagogice teoretycznej oraz stosowanej

Autor

  • Alicja Żywczok Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0003-3994-9558

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.014

Słowa kluczowe

gorliwość, cnota, cecha, aretologia, proces wychowania

Abstrakt

W artykule przeanalizowano kategorię niezwykle rzadko poddawaną badaniu naukowemu – gorliwość. Została ukazana zarazem jako idea, cnota moralna i wolicjonalna, cecha charakteru (względnie cecha osobowości, dyspozycja), komponent postawy moralnej i obywatelskiej, składnik ideału wychowania oraz jeden z celów edukacyjnych. Kiedy bada się gorliwość w ten sposób, staje się oczywiste, że zagadnienie to należy do specyfiki wielu dziedzin nauki, zwłaszcza społecznej i humanistycznej. Oprócz wprowadzenia w początkowej części tekstu zaprezentowano wyjaśnienia leksykalne dotyczące gorliwości, które pozwoliły zdefiniować ją jako pilne wypełnianie obowiązków lub wykonywanie określonego zajęcia, a także jako żarliwość religijną. Wśród zasadniczych typów gorliwości wyodrębniono i opisano gorliwość: obywatelską, edukacyjną i zawodową oraz religijną. Zaakcentowano, że z gorliwością współwystępują inne oczekiwane przymioty człowieka, takie jak: wierność, roztropność, dzielność, sprawiedliwość czy wielkoduszność. By dzieci i młodzież uosabiały tę istotną cechę, warto zastosować zaproponowane w końcowej części artykułu metody, formy i środki edukacyjne, które mogą sprawdzić się w wielu środowiskach wychowujących. Zanim to jednak nastąpi, wychowawca powinien nauczyć się rozpoznawać gorliwość w podopiecznych bądź cierpliwie tę cechę w nich kształtować.

Bibliografia

Aubé, P. (2019). Św. Bernard z Clairvaux. Tłum. Ł. Maślanka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Augustyn (2001).Wyznania. Tłum. J. Czuj. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Pax”, De Agostini Polska Sp. z o.o., Altaya.

Bańko, M. (red.) (2017). Inny słownik języka polskiego PWN. A–Ó. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bernard z Clairvaux (1992). Pisma, t. 4: O rozważaniu. Tłum. S. Kiełtyka OCist. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.

Chyra-Rolicz, Z. (1980). Stanisław Staszic. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Czartoryski, A. (1781). Drugi list IMĆ Pana Doświadczyńskiego do przyjaciela swego względem edukacyi córek. Warszawa: De La Bibliotheque De Mr Le Pr Alexandre Lubomirski.

Dantyszek, J. (1987). Pieśni. Wybór i tłum. A. Kamieńska. Olsztyn: Pojezierze.

Elred z Rievaulx (2013). Przyjaźń duchowa. Tłum. M. Wylęgała. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Grondin, J. (2007).Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej. Tłum. L. Łysień. Kraków: WAM.

Hieronim ze Strydonu (2010a). Listy I (1–50). Tłum. M. Ożóg. Kraków: WAM.

Hieronim ze Strydonu (2010b). Listy II (51–79). Tłum. M. Ożóg. Kraków: WAM.

Horowski, J. (2015). Wychowanie moralne według pedagogiki neotomistycznej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Hume, D. (2013). Czy polityka może być nauką? W: D. Hume, Eseje z dziedziny moralności, polityki i literatury (s. 21–35). Tłum. Ł. Pawłowski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Ibanez, R. (2000). Jan Ludwik Vives. W: Cz. Kupisiewicz (red.), Myśliciele – o wychowaniu, t. 2 (s. 444). Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza.

Jan Paweł II (1982). Wezwanie do męstwa. Przemówienie na konsystorzu publicznym 30 VI 1979. W: Jan Paweł II, Nauczanie społeczne 1978–1979, t. 2 (s. 117–119). Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.

Jaśtal, J. (2015). Etyka i czas. Wariacje aretologiczne. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Jeanrond, W. G. (1999). Hermeneutyka teologiczna. Rozwój i znaczenie. Tłum. M. Borowska. Kraków: WAM.

Kłoczowski, P. (2000). Wstęp. W: J. H. Newman, Kazania uniwersyteckie. Piętnaście kazań wygłoszonych przed Uniwersytetem Oksfordzkim między 1826 a 1843 rokiem (s. 5–13). Tłum. P. Kostyło. Kraków: Znak.

Komeński, J. A. (1914). Labirynt świata i raj serca. Tłum. J. Pindór. Cieszyn: Wydawnictwo Towarzystwa Ewangelickiego.

Komeński, J. A. (1956).Wielka dydaktyka. Tłum. B. Suchodolski. Wrocław: Ossolineum.

Komeński, J. A. (1973). Pampaedia. Tłum. K. Remerowa. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Koneczny, F. (2020). Rozwój moralności. Warszawa: Wydawnictwo Historyczne Tomasz Ciołkowski (reprint książki z 1938 roku).

Kostkiewicz, J. i Skrzyniarz, R. (2015). Najstarsze zakony katolickie w Polsce i ich działalność pedagogiczna – w aspekcie budowy cywilizacji Zachodu (krótki przegląd). W: J. Kostkiewicz (red.), Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, t. 3 (s. 613–626). Kraków: Impuls.

Krajewski, W. (red.) (1996). Słownik pojęć filozoficznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Krąpiec, M. A. (2020). Sublimacja uczuć. W: W. Daszkiewicz (red.), Św. Tomasz z Akwinu. Dysputy o uczuciach (s. 259–268). Tłum. A. Białek. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Katedra Metafizyki KUL.

Kurdybacha, Ł. (1957).Działalność Jana Amosa Komeńskiego w Polsce. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych.

Labuda, G. (2000). Święty Wojciech: biskup – męczennik, patron Polski, Czech, Węgier. Wrocław: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.

Lekka-Kowalik, A. (2016). Cnota. W: K. Chałas i A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 168–169). Radom: Polwen.

Libelt, K. (1907). O miłości ojczyzny. Warszawa: Nakładem Spółki Wydawniczej Jan Rowiński i Adam Sobieszczański.

Linde, M. S. B. (1808). Słownik języka polskiego, t. 1, cz. 2: G–L. Warszawa: Drukarnia XX Pijarów.

Łukasik, J. M. (2014). Doskonalenie chrześcijańskie jako zadanie ucznia Chrystusa w Listach Świętego Hieronima. Studia Sandomierskie, 21, 233–254.

MacIntyre, A. (1996). Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. Tłum. A. Chmielewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Maryniarczyk, A., Jaroszyński P., Kiereś, H. i Zdybicka, Z. (red.) (2012). Słownik przewodnik filozoficzny. Osoby – problemy – terminy. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.

Molik, W. (1980). Stanisław Staszic (1755–1826). Poznań: Krajowa Agencja Wydawnicza RSW.

Morris, S. (1974). Stimulating Creativity: Individual Procedures. New York: Academic Press.

Newman, J. H. (2000a). Mądrość przeciwstawiona bigoterii. Tłum. P. Kostyło. W: J. H. Newman, Kazania uniwersyteckie. Piętnaście kazań wygłoszonych przed Uniwersytetem Oksfordzkim między 1826 a 1843 rokiem (s. 257–284). Kraków: Znak.

Newman, J. H. (2000b). Odpowiedzialność człowieka jest niezależna od okoliczności. Tłum. P. Kostyło. W: J. H. Newman, Kazania uniwersyteckie. Piętnaście kazań wygłoszonych przed Uniwersytetem Oksfordzkim między 1826 a 1843 rokiem (s. 138–154). Kraków: Znak.

Newman, J. H. (2000c). Upór jako grzech Saula. Tłum. P. Kostyło. W: J. H. Newman, Kazania uniwersyteckie. Piętnaście kazań wygłoszonych przed Uniwersytetem Oksfordzkim między 1826 a 1843 rokiem (s. 155–209). Kraków: Znak.

Nowicka-Jeżowa, A. i Stępień, P. (red.) (2000).Inspiracje platońskie literatury staropolskiej.Materiały z konferencji zorganizowanej przez Zespół Badań Literackich nad Historią Kultury Epok Dawnych Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego 14–15 października 1998 r. Warszawa: Zakład Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego.

Ożóg, M. (2010). Wprowadzenie. W: Hieronim ze Strydonu, Listy I (1–50) (s. 5–14). Kraków: WAM.

Panasiewicz, J. T. (2015).Człowiek i dzieło. Stanisław Staszic i Towarzystwo Rolnicze Hrubieszowskie. Kraków: Stowarzyszenie Wychowanków Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.

Piotr z Dusburga (2004). Kronika ziemi pruskiej. Tłum. S. Wyszomirski. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Piramowicz, G. (1919).Powinności nauczyciela mianowicie zaś w szkołach parafjalnych i sposoby ich dopełnienia. Z pierwszego wydania w r. 1787 podał i objaśnił W. Osterloff. Łódź: Nakładem Księgarni Ludwika Fiszera.

Poniatowski, M., Poray Garnysz, M., Sułkowski, A., Radziwiłł, M., Nałęcz Małachowski, A., Chreptowicz, J., Potocki, I. i Przebendowski, I. F. (1785). Elementarz dla szkół parafialnych narodowych zawierający I. Naukę pisania i czytania. II. Katechizm. III. Naukę obyczajową. IV. Naukę rachunków. Kraków: Drukarnia Szkoły Głównej Koronney.

Przyłębski, A. (2019). Hermeneutyka. Od sztuki interpretacji do teorii i filozofii rozumienia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Ravasi, G. (2012). Powrót do cnót. Tłum. A. Wojnowski. Kraków: Wydawnictwo „Salwator”.

Reguła Świętego Benedykta (2010). Tłum. A. Świderkówna. Kraków–Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów.

Richter, M. (2016).Jan Amos Komeński w Polsce. Zarys życia i działalności. Siedlce: Wydawnictwo IKRiBL.

Sawicki, B. (2010). Wstęp. W: Reguła Świętego Benedykta. Tłum. A. Świderkówna. Kraków–Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów.

Skodlarski, J. (2010).Nowe spojrzenie na poglądy i działalność Stanisława Staszica. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Sołowiej, J. (1997). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Staszic, S. (1956a). Edukacja. W: S. Staszic, Pisma i wypowiedzi pedagogiczne (s. 3–26). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Staszic, S. (1956b). Pochwała Stanisława Potockiego czytana na publicznym posiedzeniu Towarzystwa Królewskiego Warszawskiego Przyjaciół Nauk dnia 7 maja 1824 roku. W: S. Staszic, Pisma i wypowiedzi pedagogiczne (s. 234–261). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Staszic, S. (1985).Być narodowi użytecznym. Katowice: Wydawnictwo Stronnictwa Demokratycznego „Epoka”.

Staszic, S. (2019).Ród ludzki. Pobrano 18 maja 2019 z: https://www.powrotdonatury.net.pl/...Ród%20ludzki%20...%20Staszic.pdf/download.html.

Szacka, B. (1966). Wstęp. W: B. Szacka, Stanisław Staszic (s. 5–10). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Szymczak, M. (red.) (1993). Słownik języka polskiego, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szymon Maricius z Pilzna (1925).O szkołach, czyli akademjach ksiąg dwoje (1551). Tłum. A. Danysz. Kraków: Nakładem M. Arcta w Warszawie.

Św. Tomasz z Akwinu (1967). Suma teologiczna, t. 10: Uczucia. Tłum. J. Bardan, F. Bednarski i P. Bełch. London: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.

Trentowski, B. F. (1970). Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży, t. 1–2. Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum.

Twardowski, J. (1921). Jan Ludwik Vives i Andrzej Frycz Modrzewski. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Tyszczyk, A., Fiała, E. i Zajączkowski, R. (red.) (2003). Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Vives, J. L. (1968). O podawaniu umiejętności. Tłum. A. Kempfi. Wrocław: Wydawnictwo Polskiej Akademii Umiejętności.

Walter, E. (red.) (2011). Rabindranath Tagore. Poeta świata. Antologia. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Wielki słownik języka polskiego PWN ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych (2018). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wigand von Marburg (2017). Kronika nowopruska obejmująca lata 1293–1394. Tłum. E. Raczyński. Sandomierz: Armoryka.

Wincenty Kadłubek (2009).Kronika polska. Tłum. B. Kürbis. Diepholz: Wydawca MAK Verlag GmbH. Wydanie oparte na publikacji Zakładu Narodowego im. Ossolińskich – Wydawnictwo z 1996 roku.

Wnętrzak, T. (2009). Święty Hieronim – magister puellarum.Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historica, 8, 3–35.

Wołoszyn, S. (1995). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1. Kielce: Dom Wydawniczy „Strzelec”.

Życie Jerzego Ossolińskiego, kanclerza wielkiego koronnego, t. 1. Warszawa: Drukarnia Nadworna J. K. Mcr. roku pańskiego 1777, rozdział 39. Pobrano 14 kwietnia 2020 z: https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/283451/PDF/NDIGSTDR012661.pdf.

Żywczok, A. (2019). Oryginalność – główny wyznacznik statusu naukowego. W: A. Żywczok i M. Kitlińska-Król (red.), Naukowcy. Osobowość, rola, profesjonalizm (s. 37–51). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Żywoty świętych pańskich na każdy dzień roku (1989). Tłum. Z. Pniewski. Olsztyn: Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne.

Żywoty świętych pańskich na wszystkie dnie roku podług najwiarogodniejszych źródeł wyjętych z dzieł ojców i doktorów Kościoła Św. (1905). Mikołów–Warszawa: Nakładem Karola Miarki.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Żywczok.pdf

Opublikowane

2023-04-12

Jak cytować

1.
ŻYWCZOK, Alicja. Gorliwość – kategoria anachroniczna czy ponadczasowa. Jej typy i znaczenie w pedagogice teoretycznej oraz stosowanej. Paedagogia Christiana [online]. 12 kwiecień 2023, T. 50, nr 2, s. 37–67. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 50 Nr 2 (2022): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1899
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

gorliwość, cnota, cecha, aretologia, proces wychowania
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa