Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Three-subject Model of the Educational Relationship
  • Home
  • /
  • Three-subject Model of the Educational Relationship
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 50 No. 2 (2022): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

Three-subject Model of the Educational Relationship

Authors

  • Marek Jeziorański John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0002-9770-835X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.013

Keywords

upbringing, educational relationship, models, educational theory, pedagogical anthropology

Abstract

The relationship between the educator and the pupil is of fundamental importance in the optimal education of the young person. Therefore, the very process of education and its effectiveness depends on its understanding and structure. In this article, two previous basic models of the educational relationship (single-subject and two-subject) are discussed and a three-subject model is proposed. Its presentation is the primary aim of this article. Based on the study of the sources and our own findings, it was assumed that the following subjects can be distinguished in the proposed model of educational relationship: 1) the external educator “You,” i.e., the educator in the traditional sense; 2) the “I-caller,” i.e., the normative self-image internalised in the pupil; and 3) the “I (re)called,” i.e., the pupil present ‘here and now’ with all the contexts (biological, psychological, cultural, spiritual, historical and future) that led him to the ‘here and now.’ It is assumed that this particular dialogue which takes place in the space of the pupil’s inner world is by far the most significant in terms of upbringing; hence, the importance of the inner upbringing relationship is highlighted in the three-subject model.

References

Ablewicz, K. (2007). Antropologiczna podstawa wychowania, czyli sytuacja wychowawcza jako szczególne spotkanie dwóch osób. In A. Hajduk & J. Mółka (eds.), Pedagogika wiary: książka dedykowana księdzu profesorowi Zbigniewowi Markowi w 60. rocznicę urodzin i 35. rocznicę kapłaństwa (pp. 27–44). Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna “Ignatianum” & Wydawnictwo WAM.

Arystoteles (1990). Kategorie. In Arystoteles, Dzieła wszystkie (pp. 32–63). Warszawa: PWN.

Arystoteles (2008). Etyka nikomachejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arystoteles (2010). Polityka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Böhm, W. (2007). Zur Pädagogik Marian Heitgers – einige Einführende Gedanken. In M. Heitger (ed.), Bildung als Selbstbestimmung (pp. 7–18). Paderborn: Schöningh.

Braun, K. (2017). Prospołeczny wymiar działalności Edmunda Bojanowskiego. Roczniki Pedagogiczne, 9(45), 155–165.

Braunmühl, E. von (1975).Antipädagogik: Studien zur Abschaffung der Erziehung. Weinheim–Basel: Beltz.

Dawid, J. W. (2002). O duszy nauczycielstwa. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Domagała-Zyśk, E. (ed.) (2020).Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii COVID-19. Lublin: Wydawnictwo Episteme.

Duma, T. (2017).Metafizyka relacji. U podstaw rozumienia relacji bytowych. Lublin: Wydawnictwo KUL, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Dziaczkowska, L. (2012). Z dyskusji o istocie, potrzebie i granicach podmiotowości uczestników rzeczywistości wychowawczej. Paedagogia Christiana, 29(1), 31–48.

Fontana, U. (2002). Relacja sekretem wszelkiego wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Górska, L. (2008).Podmiot i podmiotowość w wychowaniu. Studium w perspektywie poznawczej pedagogiki integralnej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Gutek, G. L. (2007). Filozofia dla pedagogów. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hałas, E. (2007). Herbert Blumer – socjolog negocjowanego ładu w społeczeństwie demokratycznym. In H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda (pp. VII–XX). Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS.”

Heidegger, M. (1978). Metaphysische Anfangsgründe der Logik im Ausgang von Leibniz. Frankfurt am Main: Klostermann.

Herzog, W. (2001). In Beziehung zu sich selbst. Relationales Denken in der Pädagogik. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 3, 529–545.

Jaeger, W. (1962). Paideia, vol. 1. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Jeziorański, M. (2022). Relacja wychowawcza. Rozumienie, modele, propozycja. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kalka, K. (1997). Bytowa struktura relacji osobowych. In W. Wołoszyn, Aksjodeontologiczne aspekty relacji osobowych w procesach edukacyjnych (pp. 171–175). Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.

Kot, S. (2010).Historia wychowania, vol. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kotłowski, K. (1964). Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum.

Krąpiec, M. (2007). Relacja. In A. Maryniarczyk (ed.), Powszechna encyklopedia filozofii, vol. 8 (pp. 712–716). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Kron, F. W. (1971).Theorie des erzieherischen Verhältnisses. Bad Heilbrunn/Obb: Klinkhardt.

Kunowski, S. (2004).Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Magier, P. (2010). Koncepcja pedagogiki klasycznej.Roczniki Pedagogiczne, 2(38), 41–52.

Magier, P. (2017). Pedagogiczne podstawy wychowania. In M. Marczewski, R. Gawrych, D. Opozda, T. Sakowicz, & P. Skrzydlewski (ed.), Pedagogika rodziny: podejście systemowe, vol. 2: Wychowanie rodzinne (pp. 131–148). Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.

März, F. (1965). Einführung in die Pädagogik. Sechs Kapitel zur Orientierung in der pädagogischen Wirklichkeit. München: Kösel-Verlag.

Milerski, B. & Śliwerski, B. (eds.) (2000). Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nohl, H. (1988). Die pädagogische Bewegung in Deutschland und ihre Theorie. Frankfurt am Main: Klostermann.

Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Nowak, M. (2005). Pedagogika personalistyczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, vol. 1 (pp. 232–347). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Ostrowska, U. (2006). Relacje interpersonalne w edukacji. In T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 5 (pp. 179–193). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak.”

Pindar (1987).Ody zwycięskie: olimpijskie, pytyjskie, nemejskie, istmijskie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Platon (1995). Protagoras. In S. Wołoszyn (ed.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, vol. 1 (pp. 29–37). Kielce: Strzelec.

Pyżalski, J. (2020a). Czy możliwe jest budowanie relacji w edukacji zdalnej? Meritum, 58(3), 7–12.

Pyżalski, J. (red.) (2020b).Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.

Reber, A. S. & Reber, E. S. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe “Scholar.”

Rousseau, J. J. (1995). Emil, czyli o wychowaniu. In S. Wołoszyn (ed.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, vol. 1 (pp. 467–483). Kielce: Strzelec.

Schoenebeck, H. von (2009). Antypedagogika w dialogu. Kraków: Impuls.

Schütz, A. (2012).O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Kraków: Zakład Wydawniczy “Nomos.”

Twardowski, K. (1992).Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych. R. Jadczak (ed.). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Jeziorański.pdf

Published

2023-04-12

How to Cite

1.
JEZIORAŃSKI , Marek. Three-subject Model of the Educational Relationship. Paedagogia Christiana. Online. 12 April 2023. Vol. 50, no. 2, pp. 11-35. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.013.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 50 No. 2 (2022): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 380
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

upbringing, educational relationship, models, educational theory, pedagogical anthropology
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop