Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Wychowanie osoby
  • Strona domowa
  • /
  • Wychowanie osoby
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda /
  4. Personalizm pedagogiczny a prawda

Wychowanie osoby

Autor

  • Vittorio Possenti Uniwersytet Wenecki https://orcid.org/0000-0003-3392-8166

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.002

Słowa kluczowe

wychowanie osoby, wychowanie w kontekście postmodernizmu, człowiek jako imago Dei, kryzys wychowania, grecka paideia

Abstrakt

Kultura postmodernistyczna zdaje się kwestionować sens wychowania osoby, podając w wątpliwość cele wychowania, które wykraczają poza przygotowanie do zaspokajania doraźnych potrzeb oraz negocjowania promowanej przez liberalizm umowy społecznej. Ten kryzys w kwestii wychowania odnosi się zatem do kwestii antropologicznej, do trudności z odpowiedzią na pytanie o istotę człowieczeństwa, sięgającą głębiej niż teorie ewolucjonistyczne; z odpowiedzią, która sięgałaby istotyosoby jako imago Dei. Niniejszy tekst stanowi fragment książki: Człowiek postmodernistyczny. Technologia, religia, polityka (rozdział 4). Autor wprowadza najpierw we współczesny kontekst refleksji nad człowiekiem, aby z tej perspektywy podjąć kwestię wychowania. Jest ono związane przede wszystkim z odkrywaniem prawdy, stanowiącej punkt odniesienia dla rozwoju sumienia. Owa prawda nie jest jednak wytwarzana przez człowieka, ale odkrywana w Bogu, jeżeli podmiot odnosi się do niego w relacji miłości. Prowadzenie wychowanka do odkrycia tej prawdy wymaga od wychowawcy powrotu do idei greckiej paidei. Tylko wówczas możliwe będzie przezwyciężenie współczesnego modelu kształcenia, zorientowanego na cele instrumentalne, i powrót do właściwego humanizmu, którego istotą jest budowanie osoby.

Bibliografia

Aristotele (1999). Etica Nicomachea. Bari: Laterza.

Hegel, G. W. F. (1995). Fenomenologia dello spirito. Milano: Rusconi.

Jungmann, J. A. (1939). Christus als Mittelpunkt religiöser Erziehung. Freiburg: Herder.

Kant, I. (1979). Critica della ragion pura. Bari: Laterza.

Leopardi, G. (1820). Zibaldone di pensieri, t. 1. Milano: Mondatori, Milano.

Maritain, J. (1999). La filosofia morale. Esame storico-critico dei grandi sistemi. Brescia: Morcelliana.

Martini, C. M. (1988). Lettera ad un educatore che si sente fallito. W: Itinerari

educative. Milano.

Piattelli Palmarini, M. M. (2006). Scienza e fede. Corriere della Sera, 30 grudnia 2006.

Platone (2005). Le leggi. Milano: Rizzoli.

Possenti, V. (2009). L’Uomopostmoderno. Tecnica, religione, politica. Genova–Milano: Marietti.

Ratzinger, J. (2004). Europa. I suoi fondamenti spirituali, ieri, oggi e domani. Pobrano 25 kwietnia 2022 z: https://cinquepassi.org/antologia/europa-suoi-fondamenti-spirituali-ieri-oggi-domani-joseph-ratzinger/.

Ratzinger, J. (2007). Gesù di Nazaret. Milano: Rizzoli.

Ricoeur, P. (1996). Se Stesso come un altro. Milano: Jaca Book.

Stein, E. (2015).Budowa osoby ludzkiej. Wykład z antropologii filozoficznej. Tłum. G. Sowinski. Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • V.Possenti.pdf

Opublikowane

2023-01-15

Jak cytować

1.
POSSENTI, Vittorio. Wychowanie osoby. Paedagogia Christiana [online]. 15 styczeń 2023, T. 49, nr 1, s. 25–48. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda

Dział

Personalizm pedagogiczny a prawda

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 575
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wychowanie osoby, wychowanie w kontekście postmodernizmu, człowiek jako imago Dei, kryzys wychowania, grecka paideia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa