Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Nieteologiczne argumenty na rzecz edukacji religijnej w szkołach publicznych w Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Nieteologiczne argumenty na rzecz edukacji religijnej w szkołach publicznych w Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 48 Nr 2 (2021): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Nieteologiczne argumenty na rzecz edukacji religijnej w szkołach publicznych w Polsce

Autor

  • Mariusz Chrostowski Wydział Pedagogiczno -Filozoficzny Katolickiego Uniwersytetu w Eichstätt (Niemcy) https://orcid.org/0000-0002-5817-2687

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.021

Słowa kluczowe

lekcja religii, szkoła, Kościół, postmodernizm

Abstrakt

Obecność lekcji religii w szkole jest jednym z najczęściej dyskutowanych tematów w debacie o systemie oświaty. W polskim postmodernistycznym społeczeństwie pojawia się coraz więcej głosów, które traktują religię jako sprawę czysto prywatną. W wymiarze kościelnym sprzyja temu również zjawisko pluralizacji i indywidualizacji religijności, a także jej stopniowej deinstytucjonalizacji. W tak zarysowanym kontekście kulturowo-społecznym obecność nauczania religii w neutralnej światopoglądowo szkole nie jest oczywista. Z tego powodu celem niniejszego artykułu jest pogłębienie dotychczasowej argumentacji na rzecz edukacji religijnej w szkołach publicznych w Polsce oraz poszukiwanie nowych argumentów o charakterze nieteologicznym, zrozumiałych dla osób niewierzących i obojętnych religijnie.

Bibliografia

Bagrowicz, J. (2005). Edukacja religijna w społeczeństwie ponowoczesnym. Soter, 44(16), 117–132.

Baumert, J. (2002). Deutschland im internationalen Bildungsvergleich. W: N. Kilius, J. Kluge i L. Reisch (red.), Die Zukunft der Bildung (s. 100–150). Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benner, D. (2014). Bildung und Religion. Nur einem bildsamen Wesen kann ein. Gott sich offenbaren. Paderborn: Schöningh.

Butler, Ch. (2002). Postmodernism. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Chałupniak, R. (2007). Potrzeba i uzasadnienie wychowania religijnego w podstawowych środowiskach wychowawczych (rodzina, parafia, szkoła, media). Katecheta, 2, 3–13.

Chałupniak, R. (2012). Katecheza w szkole czy poza szkołą? Paedagogia Christiana, 29(1), 163–178.

Chrostowski, M. (2017). O kryzysie chrześcijaństwa w pismach Leszka Kołakowskiego. Studia Teologiczne. Białystok, Drohiczyn, Łomża, 35, 47–60.

Chrostowski, M. (2018). O fenomenie Jana Pawła II w pismach Leszka. W: K. Pujer (red.), Humanistyka i nauki społeczne. Doświadczenia – konteksty – wyzwania, t. 4 (s. 131–138). Wrocław: Exante.

Chrostowski, M. (2020). Edukacja religijna w Polsce: czas na zmianę? Łódzkie Studia Teologiczne, 29(3), 39–52.

Chrostowski, M. (2021a). ‘Plurality-Empathetic’ Christians: Rethinking Religious Education in Poland. Paedagogia Christiana, 47(1), 251–275.

Chrostowski, M. (2021b). Schulpastoral für alle! Religionspädagogische und pastorale Impulse deutscher Schulpastoral für ein schulpastorales Modell in Polen (am Beispiel der Diözese Łomża). Berlin: LIT Verlag.

Czachorowski, K. (2015). Między sekularyzacją i desekularyzacją – przemiany współczesnej religijności w ujęciu Janusza Mariańskiego. Roczniki Nauk Społecznych, 43(2), 105–117.

Głowacki, A. (2019). Religijność młodzieży i uczestnictwo w lekcjach religii w szkołach. W: M. Grabowska i M. Gwiazda (red.), Młodzież 2018 (s. 153–166). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

Heland-Kurzak, K. (2016). Religious Structure of Child Education Policy in Germany, Poland and UK. International Journal of Information and Education Technology, 12(6), 940–944.

Herbst, J. H. (2019). Ideologiekritik und Religionsunterricht. Zum unabgegoltenen Potenzial des ideologiekritischen Arguments für den konfessionellen Religionsunterricht. Religionspädagosiche Beiträge, 79, 86–97.

König, K. (2012). Mehr Religion. Die Bedeutung der Religionskultur für den Religionsunterricht. W: U. Kropač i G. Langenhorst (red.), Religionsunterricht und der Bildungsauftrag der öffentlichen Schulen. Begründung und Perspektiven des Schulfaches Religion (s. 98–112). Babenhausen: LUSA.

Krawczyk, R. (2018). Chrześcijańskie korzenie kultury europejskiej. Studia Redemptorystowskie, 16, 303–314.

Kropač, U. (2012). Religion und Rationalität. Eine ungewöhnliche Allianz im religionspädagogischen Legitimationskurs. W: U. Kropač i G. Langenhorst (red.), Religionsunterricht und der Bildungsauftrag der öffentlichen Schulen (s. 66–83). Babenhausen: LUSA.

Kropač, U. (2019). Religion – Religiosität – Religionskultur: Ein Grundriss Religioser Bildung in der Schule. Stuttgart: Kohlhammer.

Kropač, U. (2021). Begründungen religiöser Bildung an der Schule. W: U. Kropač i U. Riegel (red.), Handbuch Religionsdidaktik (s. 37–43). Stuttgart: Kohlhammer.

Łobacz, M. (2019). Istota wychowania integralnego w osobowym rozwoju człowieka. Roczniki Pedagogiczne, 47, 51–62.

Marek, Z. (1991). Wychowanie religijne i rozwój człowieczeństwa. W: Z. Marek (red.), W służbie człowiekowi. Studium duszpastersko-katechetyczne (s. 79–88). Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.

Mariański, J. (2001). Sekularyzacja jako fakt społeczny. Studia Płockie, 29, 185–200.

Mariański, J. (2011). Tendencje rozwojowe w polskim katolicyzmie – diagnoza i prognoza. Teologia Praktyczna, 12, 7–24.

Mariański, J. (2017). Kościół katolicki w Polsce w procesie przemian. Sociológia a spoločnosť, 2(1), 19–36.

Mendl, H. (2017). Religionsunterricht – unverzichtbar für alle, die ihn (nicht) besuchen. Den Blick und das Fach mutig weiten. Katechetische Blätter – Zeitschrift für religiöses Lernen in Schule und Gemeinde, 142, 306–310.

Michalski, J. (2013). W kierunku nowego modelu współczesnej edukacji religijnej. Paedagogia Christiana, 31(1), 199–201.

Milerski, B. (2021). Konfessionslosigkeit als Herausforderung für den religionspädagogischen Diskurs in Polen. Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik, 20(1), 83–93.

Panuś, T. (2009). 10 razy „tak”, czyli próba bilansu 20 lat nauczania religii w polskiej szkole. Katecheta, 9, 43–47.

Panuś, T. (2010). „Dar i zadanie” – czyli próba bilansu 20 lat nauczania religii w szkole. W: J. Kotowski i S. Dziekoński (red.), Dwadzieścia lat katechezy w szkole (s. 73–81). Warszawa–Łomża: Wydawnictwo UKSW.

Pargament, K. I. i Cummings, J. (2010). Anchored by Faith: Religion as a Resilience Factor. W: J. W. Reich, A. J. Zautra i J. S. Hall (red.), Handbook of Adult Resilience (s. 193–212). New York–London: Guilford Press.

Putnam, R. D., Campbell, D. E. (2012). American grace: How religion divides and unites us. New York: Simon & Schuster Paperbacks.

Ratzinger, J. (2001). Czas przemian w Europie. Miejsce Kościoła i świata. Kraków: Wydawnictwo M.

Ratzinger, J. (2005). Europa. Jej podwaliny dziś i jutro. Kielce: Jedność.

Surzykiewicz, J. (2015). Religia, religijność i duchowość jako zasoby osobowe i kapitał społeczny w pedagogice społecznej/pracy socjalnej. Pedagogika Społeczna, 55(1), 23–71.

Sztajer, A. (2010). Idea homo religiosus a współczesne przemiany religijności. Przegląd Religioznawczy, 236(2), 17–26.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • M.Chrostowski

Opublikowane

2021-12-09

Jak cytować

1.
CHROSTOWSKI, Mariusz. Nieteologiczne argumenty na rzecz edukacji religijnej w szkołach publicznych w Polsce. Paedagogia Christiana [online]. 9 grudzień 2021, T. 48, nr 2, s. 91–106. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 48 Nr 2 (2021): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1121
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

lekcja religii, szkoła, Kościół, postmodernizm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa