Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Gardeners and Demiurges. About Two Types of Relationship with the World
  • Home
  • /
  • Gardeners and Demiurges. About Two Types of Relationship with the World
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 48 No. 2 (2021): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

Gardeners and Demiurges. About Two Types of Relationship with the World

Authors

  • Jan Rutowski Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-3347-9420

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.016

Keywords

totalitarianisms; transhumanism; overman; posthuman; education

Abstract

The article analyses two basic types of relations between humans and the world. The attitudes of a gardener and a demiurge are compared. Historical examples of horticultural and demiurgical relations are shown, with particular emphasis on the perspective of the philosophy of politics and education. Selected implications of the presented types of relations between humans and the world are analysed.

References

Augustyn (2001). O wolnej woli. Tłum. A. Trombala. W: Augustyn, Dialogi filozoficzne (s. 493–649). Kraków: Znak.

Arendt, H. (1993). Korzenie totalitaryzmu, t. 1. Tłum. M. Szawiel i D. Grinberg. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Tłum. M. Godyń i W. Madej. Warszawa: Aletheia.

Courtois, S. i in. (1999). Czarna księga komunizmu. Zbrodnie, terror, prześladowania. Tłum. K. Wakar i in. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Delsol, Ch. (2017). Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność. Tłum. M. Chojnacki. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Delsol, Ch. (2020). Czas wyrzeczenia. Tłum. G. Majcher. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Klichowski, M. (2014). Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Lipowicz, M. (2015). Od transcendencji człowieka do transgresji człowieczeństwa. Próba filozoficzno-socjologicznej konceptualizacji transhumanizmu. Ethos, 28(3), 57–80.

Machiavelli, N. (1993). Książę. Tłum. C. Nanke. Warszawa: Alfa.

Machiavelli, N. (2009). Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza. Tłum. K. Żaboklicki, wstęp P. Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

More, M. (2021). The Philosophy of Transhumanism. Pobrano 27 marca 2021 z: https://humanityplus.org/transhumanism/philosophy-of-transhumanism/.

Nietzsche, F. (b.r.w.). Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo. Tłum. W. Berent. Gdynia: Tenet.

Pernoud, R. (2004). Inaczej o średniowieczu. Tłum. K. Husarska. Gdańsk–Warszawa: Wydawnictwo Marabut, Oficyna Wydawnicza Volumen.

Strauss, L. (2005). Czym jest edukacja liberalna?. Tłum. W. Dąbrowski. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 1(53), 217–223.

Strauss, L. (2007). Trzy fale nowożytności. Tłum. W. Madej. Przegląd Polityczny, 84, I–XII.

Taylor, Ch. (1999). Immanentne kontroświecenie. Tłum. A. Pawelec. W: K. Michalski (red.), Oświecenie dzisiaj (s. 45–64). Kraków–Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak – Fundacja im. Stefana Batorego.

Voegelin, E. (1992). Nowa nauka polityki. Tłum. P. Śpiewak. Warszawa: Aletheia.

Voegelin, E. (1998). Gnostyckie ruchy masowe naszych czasów. Tłum. D. Leszczyński i L. Rasiński. Odra, 11, 35–43.

Voegelin, E. (2011). Od Oświecenia do rewolucji. Tłum. Ł. Pawłowski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • J.Rutkowski (Język Polski)

Published

2021-12-09

How to Cite

1.
RUTOWSKI, Jan. Gardeners and Demiurges. About Two Types of Relationship with the World. Paedagogia Christiana. Online. 9 December 2021. Vol. 48, no. 2, pp. 11-23. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 48 No. 2 (2021): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 2329
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

totalitarianisms; transhumanism; overman; posthuman; education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop