O dźwiękach muzycznych, które żyją – ujęcie gramatyki kognitywnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/LinCop.2023.011Słowa kluczowe
metafora, metonimia, muzyczne wrażenia słuchowe, rozszerzenie semantyczne, struktury schematyczneAbstrakt
Artykuł wpisuje się w cykl publikacji poświęconych językowym strategiom stosowanym do opisu muzycznych wrażeń słuchowych. Przedmiotem analizy przedstawionej w artykule jest jeden z typów figuratywnych wyrażeń językowych używanych w języku polskim do opisu brzmień muzycznych – wyrażeń, które typowo odnoszą się do człowieka, zwierzęcia czy też, bardziej ogólnie, do istoty żywej. Celem badania jest opis pojęciowych struktur motywujących te wyrażenia. Analiza wskazuje, iż u podstaw tych wyrażeń leżą schematyczne relacje kategoryzujące, które na wysokim poziomie abstrakcji są reprezentowane przez dwa wzorce: metaforyczny oraz metaforyczno-metonimiczny. Ich konkretyzacjami są relacje kategoryzujące, które reprezentują odpowiedniości między elementami wiedzy pochodzącymi z domeny muzyki oraz istot żywych.
Bibliografia
Biłas-Pleszak E., 2005, Język a muzyka. Lingwistyczne aspekty związków intersemiotycznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Chęćka-Gotkowicz A., 2012, Ucho i umysł: szkice o doświadczaniu muzyki, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Dąbkowski G., 2008, Jak opisujemy muzykę. Zbiór szkiców, Warszawa: Takt.
Faure A., 2010, Des sons aux mots, comment parle-t-on du timbre musical?, Paris: Édilivre.
Górska E., 2018, From music to language and back, LaMiCuS 2, s. 82–100.
Goossens L., 1995, Metaphtonymy: The Interaction of Metaphor and Metonymy in Figurative Expressions for Linguistic Action, w: L. Goossens, P. Pauwels, B. Rudzka-Ostyn, A.-M. Simon-Vandenbergen, J. Vanparys (red.), By Word of Mouth. Metaphor, Metonymy and Linguistic Action in a Cognitive Perspective, Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, s. 159–174.
Jorasz U., 1998, Wykłady z psychoakustyki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Langacker R., 1987, Foundations of Cognitive Grammar, Stanford, CA: Stanford University Press.
Langacker R., 2003, Model dynamiczny oparty na uzusie językowym, w: E. Dąbrowska, W. Kubiński (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas, s. 30–117.
Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków: Universitas.
Langacker R., 2017, Ten lectures on the basics of Cognitive Grammar, Leiden: Brill.
Majdak M., Igras M., 2014, Metafory głosu- analiza akustyczna, Prace Filologiczne LXVI, s. 179–199.
Ozimek E., 2018, Dźwięk i jego percepcja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pisarkowa K., 1963, Pomocnicze elementy języka muzykologii, Język Polski 3, s. 113–128.
Prochwicz A., 2013, Jak mówimy o śpiewaniu? Metafory synestezyjne jako element językowego obrazu śpiewu ludzkiego w polszczyźnie, Linguarum Silva 2, s. 55–69.
Schreiber E., 2012, Muzyka i metafora. Koncepcje kompozytorskie Pierre’a Schaeffera, Raymonda M. Schafera i Gerarda Griseya, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Taraszka- Drożdż B., 2014a, Schémas d’extension métaphorique. À partir de l’analyse des contenus et des organisations conceptuels de certaines unités lexicales se référant à la lumière, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Taraszka-Drożdż B., 2014b, Encyclopaedic knowledge in an account of metaphorical extension, w: G. Drożdż, A. Łyda (red.), Extension and its Limits, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, s. 126–142. Taraszka-Drożdż B., 2016, Zmysłowe wymiary dźwięku w terminologii muzycznej, w: G. Gwóźdź, P. Mamet (red.), Dyskursy specjalistyczne 2. Rejestry, gatunki, tłumaczenia, Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, s. 171–187.
Taraszka-Drożdż B., 2017a, Rozszerzenia semantyczne nazw dźwięków wydawanych przez istotę żywą w opisie muzycznych wrażeń słuchowych, Acta Neophilologica XIX (1), s. 43–54. DOI: http://dx.doi.org/10.31648/an.667.
Taraszka-Drożdż B., 2017b, Angielskie zapożyczenia onomatopeiczne używane do opisu dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne, Prace Językoznawcze XIX (4), s. 133–146.
Taraszka-Drożdż B., 2017c, Słowa o onomatopeicznych rdzeniach w terminologii perkusyjnej, w: G. Gwóźdź, A. Skwara (red.), Dyskursy specjalistyczne 3. Rejestry, gatunki, tłumaczenia, Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, s. 131–146.
Taraszka-Drożdż B., 2019, Kartofle i ziemniaki w muzyce, czyli o twórczym wykorzystaniu potencjału językowego z perspektywy semantyki encyklopedycznej, Język Polski XCIX (4), s. 59–72. DOI: http://dx.doi.org/10.31286/JP99.4.5.
Taraszka-Drożdż B., 2022, Pojęciowe podstawy kulinarnych konceptualizacji w polskim dyskursie o muzyce, Prace Językoznawcze X XIV/4, s. 45–62. https://doi.org/10.31648/pj.8167.
Taylor J. R., 2007, Gramatyka kognitywna, Kraków: Universitas.
Zawisławska M., 2019, Metaphor and Senses: The Synamet Corpus: A Polish Resource for Synesthetic Metaphors, Berlin: Peter Lang. DOI: 10.3726/b15778.
Zbikowski L., 2008, Metaphor and music, w: R. Gibbs (red.), The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought, Cambridge: Cambridge University Press, s. 502- 523. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511816802.030.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Barbara Taraszka-Drożdż
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 181
Liczba cytowań: 0