„Myślisz, że jak to się robi?” O strukturze tematyczno-rematycznej pewnego typu zdań pytajnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/LinCop.2016.009Słowa kluczowe
semantyka, struktura tematyczno-rematyczna, zdanie pytajneAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie analizy struktury tematyczno-rematycznej zdań pytajnych typu "Myślisz, że co on zrobił?", a więc pytań o element zdania podrzędnego. Pytania takie odznaczają się swoistą strukturą formalną, a mianowicie zaimek pytajny pozostaje zanurzony w zdaniu podrzędnym (może być on przeniesiony na początek pytania, jednak wówczas musi zostać kontrastywnie zaakcentowany). Autorka twierdzi, że pytania wskazanego typu należy interpretować tak samo jak pozostałe pytania uzupełnienia. Powołuje się ona na teorię struktury tematyczno-rematycznej pytań A. Bogusławskiego, a także wprowadza do niej modyfikacje, konieczne, aby uchwycić w ramach jednolitej teorii zdania pytajne o element struktury podrzędnej, w których głównym predykatem jest predykat kontrfaktywny.
Bibliografia
Bogusławski A., 1977a, Problems of the Thematic-Rhematic Structure of Sentences, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bogusławski A., 1977b, On the Semantic Structure of Interrogative Sentences, Salzburger Beiträge zur Linguistik 3, s. 61–70.
Danielewiczowa M., 1996, O znaczeniu zdań pytajnych w języku polskim. Charakteryka struktury tematyczno-rematycznej wypowiedzeń interrogatywnych, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Karttunen L., 1973, Presupposition of Compound Sentences, Linguistic Inquiry 4, s. 169–193.
Narodowy Korpus Języka Polskiego, [online:] http://www.nkjp.pl, [15.12.2015].
Spokes Conversational Data Search, [online:] http://spokes.clarin-pl.eu, [15.12.2015].
Świdziński M.,1993, Semantics of Indirect Questions in Polish, Warszawa: Elipsa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 784
Liczba cytowań: 0