Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Linguistica Copernicana

O dźwiękach muzycznych, które żyją – ujęcie gramatyki kognitywnej
  • Strona domowa
  • /
  • O dźwiękach muzycznych, które żyją – ujęcie gramatyki kognitywnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 (2023): Linguistica Copernicana /
  4. ARTYKUŁY

O dźwiękach muzycznych, które żyją – ujęcie gramatyki kognitywnej

Autor

  • Barbara Taraszka-Drożdż Uniwersytet Śląski https://orcid.org/0000-0003-4944-9813

DOI:

https://doi.org/10.12775/LinCop.2023.011

Słowa kluczowe

metafora, metonimia, muzyczne wrażenia słuchowe, rozszerzenie semantyczne, struktury schematyczne

Abstrakt

Artykuł wpisuje się w cykl publikacji poświęconych językowym strategiom stosowanym do opisu muzycznych wrażeń słuchowych. Przedmiotem analizy przedstawionej w artykule jest jeden z typów figuratywnych wyrażeń językowych używanych w języku polskim do opisu brzmień muzycznych – wyrażeń, które typowo odnoszą się do człowieka, zwierzęcia czy też, bardziej ogólnie, do istoty żywej. Celem badania jest opis pojęciowych struktur motywujących te wyrażenia. Analiza wskazuje, iż u podstaw tych wyrażeń leżą schematyczne relacje kategoryzujące, które na wysokim poziomie abstrakcji są reprezentowane przez dwa wzorce: metaforyczny oraz metaforyczno-metonimiczny. Ich konkretyzacjami są relacje kategoryzujące, które reprezentują odpowiedniości między elementami wiedzy pochodzącymi z domeny muzyki oraz istot żywych.

Bibliografia

Biłas-Pleszak E., 2005, Język a muzyka. Lingwistyczne aspekty związków intersemiotycznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Chęćka-Gotkowicz A., 2012, Ucho i umysł: szkice o doświadczaniu muzyki, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Dąbkowski G., 2008, Jak opisujemy muzykę. Zbiór szkiców, Warszawa: Takt.

Faure A., 2010, Des sons aux mots, comment parle-t-on du timbre musical?, Paris: Édilivre.

Górska E., 2018, From music to language and back, LaMiCuS 2, s. 82–100.

Goossens L., 1995, Metaphtonymy: The Interaction of Metaphor and Metonymy in Figurative Expressions for Linguistic Action, w: L. Goossens, P. Pauwels, B. Rudzka-Ostyn, A.-M. Simon-Vandenbergen, J. Vanparys (red.), By Word of Mouth. Metaphor, Metonymy and Linguistic Action in a Cognitive Perspective, Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, s. 159–174.

Jorasz U., 1998, Wykłady z psychoakustyki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Langacker R., 1987, Foundations of Cognitive Grammar, Stanford, CA: Stanford University Press.

Langacker R., 2003, Model dynamiczny oparty na uzusie językowym, w: E. Dąbrowska, W. Kubiński (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas, s. 30–117.

Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków: Universitas.

Langacker R., 2017, Ten lectures on the basics of Cognitive Grammar, Leiden: Brill.

Majdak M., Igras M., 2014, Metafory głosu- analiza akustyczna, Prace Filologiczne LXVI, s. 179–199.

Ozimek E., 2018, Dźwięk i jego percepcja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pisarkowa K., 1963, Pomocnicze elementy języka muzykologii, Język Polski 3, s. 113–128.

Prochwicz A., 2013, Jak mówimy o śpiewaniu? Metafory synestezyjne jako element językowego obrazu śpiewu ludzkiego w polszczyźnie, Linguarum Silva 2, s. 55–69.

Schreiber E., 2012, Muzyka i metafora. Koncepcje kompozytorskie Pierre’a Schaeffera, Raymonda M. Schafera i Gerarda Griseya, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Taraszka- Drożdż B., 2014a, Schémas d’extension métaphorique. À partir de l’analyse des contenus et des organisations conceptuels de certaines unités lexicales se référant à la lumière, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Taraszka-Drożdż B., 2014b, Encyclopaedic knowledge in an account of metaphorical extension, w: G. Drożdż, A. Łyda (red.), Extension and its Limits, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, s. 126–142. Taraszka-Drożdż B., 2016, Zmysłowe wymiary dźwięku w terminologii muzycznej, w: G. Gwóźdź, P. Mamet (red.), Dyskursy specjalistyczne 2. Rejestry, gatunki, tłumaczenia, Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, s. 171–187.

Taraszka-Drożdż B., 2017a, Rozszerzenia semantyczne nazw dźwięków wydawanych przez istotę żywą w opisie muzycznych wrażeń słuchowych, Acta Neophilologica XIX (1), s. 43–54. DOI: http://dx.doi.org/10.31648/an.667.

Taraszka-Drożdż B., 2017b, Angielskie zapożyczenia onomatopeiczne używane do opisu dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne, Prace Językoznawcze XIX (4), s. 133–146.

Taraszka-Drożdż B., 2017c, Słowa o onomatopeicznych rdzeniach w terminologii perkusyjnej, w: G. Gwóźdź, A. Skwara (red.), Dyskursy specjalistyczne 3. Rejestry, gatunki, tłumaczenia, Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, s. 131–146.

Taraszka-Drożdż B., 2019, Kartofle i ziemniaki w muzyce, czyli o twórczym wykorzystaniu potencjału językowego z perspektywy semantyki encyklopedycznej, Język Polski XCIX (4), s. 59–72. DOI: http://dx.doi.org/10.31286/JP99.4.5.

Taraszka-Drożdż B., 2022, Pojęciowe podstawy kulinarnych konceptualizacji w polskim dyskursie o muzyce, Prace Językoznawcze X XIV/4, s. 45–62. https://doi.org/10.31648/pj.8167.

Taylor J. R., 2007, Gramatyka kognitywna, Kraków: Universitas.

Zawisławska M., 2019, Metaphor and Senses: The Synamet Corpus: A Polish Resource for Synesthetic Metaphors, Berlin: Peter Lang. DOI: 10.3726/b15778.

Zbikowski L., 2008, Metaphor and music, w: R. Gibbs (red.), The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought, Cambridge: Cambridge University Press, s. 502- 523. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511816802.030.

Linguistica Copernicana 20/2023

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-03-02

Jak cytować

1.
TARASZKA-DROŻDŻ, Barbara. O dźwiękach muzycznych, które żyją – ujęcie gramatyki kognitywnej. Linguistica Copernicana [online]. 2 marzec 2024, T. 20, s. 179–194. [udostępniono 9.7.2025]. DOI 10.12775/LinCop.2023.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 (2023): Linguistica Copernicana

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Barbara Taraszka-Drożdż

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 254
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

metafora, metonimia, muzyczne wrażenia słuchowe, rozszerzenie semantyczne, struktury schematyczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa