„Kosmopolityczne więzi koleżeńskie” i doświadczenie transnarodowości w świecie muzyki klasycznej. Przypadek artystów japońskich
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud105.2021.06Ključne reči
kosmopolityczne więzi koleżeńskie, transnarodowa mobilność, przemysły kreatywne, muzyka klasyczna, japońskie muzyczkiApstrakt
W globalnym podziale pracy twórczej muzycy japońscy doświadczają nierówności implikowanych przez przynależność etniczno-rasową, wynikającą z przekonania, że zdolność uprawiania autentycznej muzyki klasycznej jest poniekąd genetycznie uwarunkowana. Zgodnie z urasowionym dyskursem zakorzenione w „kulturze zachodniej” klasyczne kompozycje mogą być poprawnie zinterpretowane jedynie przez wykonawców urodzonych i wychowanych w Europie. W literaturze dotyczącej transnarodowości i migracji brakuje studiów analizujących uwarunkowania międzynarodowej mobilności w zawodach artystycznych. Temat mobilności artystycznej napędzanej strukturami nierówności etniczno-rasowych strukturyzujących sektor muzyki klasycznej nie został także podjęty przez badaczy przemysłów kreatywnych/kulturalnych. Celem tego artykułu jest wypełnienie tej luki.
Opierając się na bogatym materiale empirycznym zebranym w trzech lokalizacjach: w Paryżu, Warszawie i Tokio, artykuł ten analizuje doświadczenia zawodowej mobilności wśród japońskich muzyków klasycznych funkcjonujących pomiędzy rodzimymi i europejskimi środowiskami muzycznymi. Analiza koncentruje się z jednej strony na elementach, które napędzają transnarodową mobilność i jednocześnie ją ograniczają. Z drugiej strony pokażę, w jaki sposób japońscy muzycy klasyczni, budując kosmopolityczne więzi koleżeńskie, pokonują bariery związane z rynkiem pracy i restrykcyjnymi politykami migracyjnymi, aby móc kontynuować swoje transnarodowe przedsięwzięcia artystyczne.
Reference
Anthias, F. (2007). Ethnic Ties: Social Capital and the Question of Mobilisability. The Sociological Review, 55(4).
Banks, M. (2007). The Politics of Cultural Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Banks, M., Hesmondhalgh, D. (2009). Looking for work in creative industries policy. International Journal of Cultural Policy, 15(4): 415-430.
Bauder, H. (2008). Citizenship as Capital: The Distinction of Migrant Labor. Alternatives, 33(3): 315–333.
Beaverstock, J. V. (2002). Transnational Elites in Global Cities: British Expatriates in Singapore's Financial District. Geoforum, 33(4):525-538.
Beech, S. E. (2014). Why place matters. Area, 46(2): 170–177.
Buchowski, M. (2004). Hierarchies of Knowledge in Central-Eastern European Anthropology. The Anthropology of East Europe Review, 22(2): 5–14.
Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: Sage.
Cook, N. (2013). Western Music as World Music. W: P. Bohlman (red.), The Cambridge History of World Music (s. 75-100). Cambridge: Cambridge University Press.
Coulangeon, P. (2004). Les Musiciens Interprètes en France. Portrait d’une Profession. Paris: Ministère de la Culture-DEPS.
Coulson, S. (2012). Collaborating in a competitive world: musicians’ working lives and understandings of entrepreneurship. Work, Employment and Society, 26(2): 246–261.
Gans, H. J. (2016). Racialization and racialization research. Ethnic and Racial Studies, 40(3):341-352.
Garnham, N. (2005). From Cultural to Creative Industries. International Journal of Cultural Policy, 11(1): 15–29.
Glick Schiller, N., Basch, L., Szanton Blanc, C. (1995). From Immigrant to Transmigrant: Theorizing Transnational Migration. Anthropological Quarterly, 68(1): 48–63.
Glick Schiller, N., Salazar. N. B. (2012). Regimes of Mobility Across the Globe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 39(2): 183-200.
Glick Schiller, N., Tsypylma, D., Gruner-Domic, S. (2011). Defining cosmopolitan sociability in a transnational age. An introduction. Ethnic and Racial Studies, 34(3): 399-418.
Grazian, D. (2003). Blue Chicago: The Search for Authenticity in Urban Blues Clubs. Chicago: University Chicago Press.
Haynes, J. (2013). Music, Difference, and the Residue of Race. London and New York: Routledge.
Herzfeld, M. (2004). The Body Impolitic: Artisans and Artifice in the Global Hierarchy of Value. Chicago, University of Chicago Press.
Hesmondhalgh, D., Saha, A. (2013). Race, Ethnicity, and Cultural Production. Popular Communication 11(3): 179–195.
Iredale, R. (2005). Gender, immigration policies and accreditation: valuing the skills of professional women migrants. Geoforum, 36(2):155–166.
Kowalczyk, B. M. (2021). Transnational musicians. Precariousness, Ethnicity and Gender in the Creative Industry. Abington: Routledge.
Leppänen, T. (2015). The west and the rest of classical music: Asian musicians in the Finnish media coverage of the 1995 Jean Sibelius Violin Competition. European Journal of Cultural Studies, 18(1): 1–16.
Marcus, G. E. (1998). Ethnography through Thick and Thin. Princeton: Princeton University Press.
McCormick, L. (2015). Performing Civility. International Competitions in Classical Music. Cambridge: Cambridge University Press.
Menger, P. (1999). Artistic Labor Markets and Careers. Annual Review of Sociology, 25: 541–574.
Radano, R. M., Bohlman, P. V. (2000). Introduction: Music and race, their past, their presence. W: R. M. Radano, Bohlman, P. V. (red.) Music and the Racial Imagination, (1-53). Chicago, IL: The University of Chicago Press.
Scharff, C. (2018). Gender, Subjectivity, and Cultural Work: The Classical Music Profession. Abington: Routledge.
Taguieff, P. (1988). La France du préjugé: essai sur le racisme et ses doubles. Paris, La Découverte.
Wagner, I. (2015). Producing Excellence: The Making of Virtuosos. New Brunswick, Rutgers University Press.
Waters, M. C., Jiménez, T. R. (2005). Assessing Immigrant Assimilation: New Empirical and Theoretical Challenges. Annual Review of Sociology, 31(1): 105–125.
Yang, M. (2007). East Meets West in the Concert Hall: Asians and Classical Music in the Century of Imperialism, Post-Colonialism, and Multiculturalism. Asian Music, 38(1): 1–30.
Yoshihara, M. (2007). Musicians from a Different Shore: Asians and Asian Americans in Classical Music. Philadelphia: Temple University Press.
Yuval-Davis, N., Wemyss, G., Cassidy, K. (2018). Everyday Bordering, Belonging and the Reorientation of British Immigration Legislation. Sociology, 52(2), 228–244.
Downloads
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Sva prava zadržana (c) 2021 LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego i Komitetu Nauk Etnologicznych PAN
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Bez prerada 4.0 Internacionalna licenca.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 509
Number of citations: 0