Prowincjonalizując Bourdieu: o źródłach i badaniach gustu ludowego
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud106.2022.12Słowa kluczowe
gust ludowy, Bourdieu, muzyka, Polska, Morawy, ludAbstrakt
Artykuł zestawia ze sobą dwie prace poświęcone kategorii gustu ludowego. Mirosław Pęczak skupia się na twórczości muzycznej w Polsce od 1956 roku, bazując na wywiadach, kwerendzie źródeł i swoim wieloletnim doświadczeniu fana i krytyka. Oto Polouček bada prowincjonalną kulturę południowych Moraw w latach 1969–1989, za symboliczne uznając organizowane lokalnie zabawy taneczne.
Mimo odmiennych metod i skali badań, obaj autorzy formułują bardzo podobne wnioski. Są one polemiką ze spetryfikowaną koncepcją Pierre’a Bourdieu. Kategoria gustu ludowego okazuje się znacznie bardziej heterogeniczna i otwarta niż sugeruje logika habitusu. Gust ludowy kształtowała oficjalna polityka kulturalna, ale także formy oporu wobec niej, wielkie festiwale i wiejskie wesela, tradycja i telewizja, zarówno muzyka samouków, jak i zachodnie przeboje rockowe. W rezultacie teoria Bourdieu ujawnia swoje poważne ograniczenia. Po raz kolejny przemyślenia wymaga także kategoria ludu.
Bibliografia
Bourdieu, P. (2006). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia (przeł. P. Biłas). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Chakrabarty, D. (2011). Prowincjonalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna (przeł. D. Kołodziejczyk, T. Dobrogoszcz, E. Domańska). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Eliot, T.S. (2016). Uwagi ku definicji kultury (przeł. J. Rybski). Kraków: Vis-à-vis.
Hey, V. (2003). Identification and mortification in late modernity: New Labour; alpha femininities and their dis/contents. Keynote address, International Conference on Gender and Education, University of Sheffield.
Michalski, D. (2014). Trzysta tysięcy gitar nam gra, czyli historia polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958-1973). Przedm. F. Walicki. Warszawa: Iskry.
Opekar, A. (1996). Sputnici. Maturita českého rock'n'rollu. Bigbítové šlápoty, č. 6. Rock & Pop, 6–7, https://web.archive.org/web/20120330194250if_/http://www.popmuseum.cz/stories/stories.php?q=bbs9606&l=cz&a=0
Pęczak, M. (2021). Muzyczne przygody gustu ludowego. O społecznym funkcjonowaniu polskiej muzyki popularnej po 1956 r. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Polouček, O. (2020). Babičky na bigbítu: Společenský život na moravském venkově pozdního socialismu, „Etnologické studie” 24, Brno: Masarykova univerzita.
Reay, D. (2004) “It’s all becoming a habitus”: Beyond the habitual use of habitus in educational research. British Journal of Sociology of Education, 25, 431–444.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Waldemar Kuligowski
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 460
Liczba cytowań: 0