Musical Rituals in the Time of Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud104.2020.13Keywords
anthropology of music, coronavirus, pandemic, musicAbstract
The pandemic of coronavirus was followed by numerous restrictions, bans, lockdowns and quarantines. This changed almost all spheres of our social and cultural life. Previous lifestyles, routines, our assessment and perception of the world are all being suspended or even turned upside-down. Are we going through a liminal stage of the rite of passage? Are we waiting for a new social reality to be incorporated into? Since I am a music anthropologist I decided to look at some of the elements of the pandemic through the prism of music. By analysing different musical actions, statements of musicians and music itself I decided to focus on three fundamental questions: the ambiguous role of the mediated musical events, the need of authentic relations and the sense of community expressed in music and, the desire for a retrieval of agency. Following the idea of Christopher Small I assume that every kind of involvement in a musical performance can be seen as a ritual, where participants experience and articulate shared ideas, worldviews and an imagined, ideal humanity.References
Auslander, P. (2012). Na żywo czy...? (przeł. M. Borowski, M. Sugiera). Didaskalia, 107, 18-22.
Czekanowska, A. (1995). Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian. Wprowadzenie – problematyka, zakres i cel badań. W: A. Czekanowska (red.), Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian (s. 11–40). Kraków: Musica Iagellonica.
Cooley, T. (2005). Making music in the Polish Tatras. Blumington-Indianapolis: Indiana University Press.
Dahlig, P. (1987), Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie. Warszawa: WSiP.
DeNora, T. (2000). Music in Everyday Life. Cambridge: Cambrigde University Press.
Deschênes, B. (1998). Toward an Anthropology of Music Listening. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 29 (2), 135-153. doi: 10.2307/3108385
Ellis, C., Bochner, A.P. (2000). Autoethnography, Personal Narrative, and Reflexivity: Researcher as Subject. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research (s. 733-768). London: Sage Publications.
Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. „Ja“ i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (przeł. A Szulżcka). Warszawa: WN PWN.
Giddens, A. (2005). Życie w społeczeństwie posttradycyjnym (przeł. W. Zrałek-Kossakowski). Krytyka Polityczna 9/10, 348-389.
Gluza, R. (brak daty publikacji). #hot16challenge2, czyli jak politycy popsuli zabawę [artykuł w serwisie TVN24]. Pobrano z https://tvn24.pl/magazyn-tvn24/hot16challenge2-czyli-jak-politycy-popsuli-zabawe,273,4777
Gould, G. (1969). Perspektywy muzyki nagrywanej (przeł. H. Krzeczkowski). Res Facta, 3, 75-98.
Gwizdalanka, D. (1999). Muzyka i polityka. Kraków: PWM.
Hartman, J. (2020, maj 14). Duda, Bosak, Talmud i postantysemici [wpis na blogu]. Pobrano z https://hartman.blog.polityka.pl/2020/05/14/duda-bosak-talmud-i-postantysemici/
Jabłońska, B. (2014), Socjologia muzyki. Warszawa: Scholar.
Kofin, E. (2012). Muzyka wokół nas. Studium przeobrażeń recepcji muzyki w dobie elektronicznych środków jej przekazywania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kuligowski, W. (2020, marzec 25). Kwarantanna jako rytuał przejścia [plik wideo w serwisie YouTube]. Pobrano z https://www.youtube.com/watch?v=FfHx5eUg-6k
Malinowski, B. (2002). Dziennik w ścisłym znaczeniu tego słowa. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
Małanicz-Przybylska, M. (2018). Między dźwiękami Skalnego Podhala. Współczesna góralszczyzna. Warszawa: WUW.
Małanicz-Przybylska, M. (2020, kwiecień 2). "La musica ci salverà". Muzyka nas uratuje [artykuł w serwisie PolskieRadio.pl]. Pobrano z https://www.polskieradio.pl/377/7415/Artykul/2485564,La-musica-ci-salver%c3%a0-Muzyka-nas-uratuje
Merriam, A. P. (1964). The Anthropology of Music. Chicago: Northwestern University Press.
Michnik, A. (2020). Audiosfera epidemii – wstępny zarys. [artykuł na stronie czasopisma Glissando]. Pobrano z http://glissando.pl/aktualnosci/audiosfera-epidemii-wstepny-zarys-postscriptum-do-glissanda-36/
Nożyński, S. (2017). Muzyka na żądanie – transformacja w obszarze kultury audialnej. Kultura Współczesna, 3 (96), 99-109.
Randall, D. (2017). Sound System – The Political Power of Music. London: Pluto Press.
Selwyn, T. (1996). The Tourist Image: Myths and myth making in tourism. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
Small, Ch. (1999). Musicking – the meanings of performing and listening. A lecture. Music Education Research, 1 (1), 9-22. doi: 10.1080/1461380990010102
Solar (brak daty publikacji). [opis akcji charytatywnej w serwisie Siepomaga.pl]. Pobrano z: https://www.siepomaga.pl/hot16challenge
Storey, J. (2003). Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody (przeł. J. Barański). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Street, J. (2012). Music and Politics. Cambridge-Malden: Polity.
Szubrycht, J. (2020, maj 30). Dlaczego Kazik jest taki groźny? Wyjaśnia brytyjski muzyk i aktywista Dave Randall [wywiad w serwisie Wyborcza.pl]. Pobrano z https://wyborcza.pl/7,113768,25982251,dlaczego-kazik-jest-taki-grozny-wyjasnia-brytyjski-muzyk-i.html
Tata Maty (brak daty publikacji). Tata Maty #hot16challenge2 [plik wideo w serwisie YouTube]. Pobrano z https://www.youtube.com/watch?v=5egdKarVUp0&feature=emb_title
TVN24 (2020, kwiecień 7). #Koncertdlabohaterów: 4,2 mln złotych na pomoc w walce z koronawirusem. A to jeszcze nie koniec! [tekst w serwisie TVN24]. Pobrano z https://tvn24.pl/polska/koncertdlabohaterow-42-mln-zlotych-na-pomoc-w-walce-z-koronawirusem-a-to-jeszcze-nie-koniec-4545959
Wieczorek, M. (2020). Wieczny festiwal. Dwutugodnik.com/strona kultury 278(3). Pobrano z https://www.dwutygodnik.com/artykul/8816-wieczny-festiwal.html
Żerańska-Kominek, S. (1995). Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
- recording of a Work / subject of a related copyright;
- reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
- marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
- introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
- dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
- The authors give the publisher the license free of charge.
- The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 492
Number of citations: 0