Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Transmisja i reprodukcja kulturowa jako przykład wyzwań socjalizacyjnych stojących przed matkami-uchodźczymi w Polsce i ich wpływ na adaptację
  • Home
  • /
  • Transmisja i reprodukcja kulturowa jako przykład wyzwań socjalizacyjnych stojących przed matkami-uchodźczymi w Polsce i ich wpływ na adaptację
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 103 (2019) /
  4. ARTYKUŁY

Transmisja i reprodukcja kulturowa jako przykład wyzwań socjalizacyjnych stojących przed matkami-uchodźczymi w Polsce i ich wpływ na adaptację

Authors

  • Katarzyna Emilia Kość-Ryżko Ośrodek Etnologii i Antropologii Współczesności IAE PAN Warszawa https://orcid.org/0000-0002-6103-2474

DOI:

https://doi.org/10.12775/lud103.2019.13

Keywords

uchodźcy, macierzyństwo, transmisja kulturowa, socjalizacja, enkulturacja, lustra społeczne, samopostrzeganie, antropologia psychologiczna

Abstract

Macierzyństwo jest niezwykle istotnym aspektem samookreślenia bez względu na kulturę pochodzenia, a w przypadku uchodźczyń (funkcjonujących bez wsparcia bliskich osób, rodziny, własnego społeczeństwa oraz jego norm kulturowych) pełni dodatkowo ważną rolę w konstruowaniu obrazu siebie. Kobiety nierzadko mają pod opieką dzieci, co w znacznym stopniu determinuje ich strategie przystosowawcze zorientowane przede wszystkim na zapewnienie potomstwu bezpieczeństwa, warunków rozwoju i stabilizacji. Nie mniej istotne znaczenie ma to również dla ich samopostrzegania się i samookreślenia, które w znacznym stopniu uwarunkowane są rolami płciowymi obowiązującymi w ich kulturze pochodzenia. W artykule omawiam najczęstsze dylematy identyfikacyjne matek-uchodźczyń z byłych Republik Radzieckich (Czeczenii, Dagestanu, Tadżykistanu), wśród których prowadzę od 2014 roku badania, oraz analizuję ich wpływ na wychowanie potomstwa. Na wstępie prezentują podstawowe kwestie terminologiczne związane z socjalizacją i enkulturacją, które traktuję jako jedne z ważniejszych i trudniejszych wyzwań stojących przed kobietami-uchodźczyniami zamieszkałymi w Polsce. W dalszej części analizuję zależność między samooceną efektywności własnych działań rodzicielsko-wychowawczych dokonywaną przez kobiety-uchodźczynie, a ich postawami adaptacyjnymi i strategiami akulturacyjnymi.

References

Adger-Adajew, I. (2005). Kamienie mówią. Dzieje i kultura Czeczenów, Warszawa: Instytut Narodów Kaukazu.

Anderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu (przeł. S. Amsterdamski), Kraków: Znak.

Ariel, A. (2012). The Hummus Wars. Gastronomica, 12 (1), 34-42.

Asendorpf, J. B. (1996). Self-Awareness and Other-Awareness II: Mirror Self-Recognition, Social Contingency Awareness, and Synchronic Imitation. Developmental Psychology, 32 (2), 313-321.

Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.

Bem, D. J. (1972), Self-perception theory. W: L. Berkowitz (red.), Advances in Experimental Social Psychology (t. 6, s. 1-62). New York: Academic Press.

Bourdieu, P. (1977). Cultural Reproduction and Social Reproduction. W: J. Karabel, A. H. Halsey (red.), Power and Ideology in Education, 487-511.

Briggs, J. (1992). Mazes of meaning: how a child and a culture create each other. W: W. Corsaro, P. J. Miller (red.), Interpretive approaches to children’s socialization (s. 25-49). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Buliński, T. (2002). Człowiek do zrobienia. Jak kultura tworzy człowieka: studium antropologiczne. Poznań: Wyd. Poznańskie.

Cohen, A. P. (2003). Wspólnoty znaczeń. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (s. 192-215). Warszawa: PWN.

Cooley, Ch. H. (1902). Human Nature and the Social Order. New York: Scribner's.

Cusack, I. (2000). African Cuisines: Recipes for Nation-Building? Journal of African Cultural Studies, 13 (2), 207-225.

Czerniejewska, I., & Kość-Ryżko, K. (2012). Uchodźcy w Grupie i Czerwonym Borze – różne miejsca i różne światy? Wpływ warunków osiedlenia na proces adaptacji. W: M. Buchowski, J. Schmidt (red.), Imigranci: między izolacją a integracją (s. 187-213). Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.

Ericsson, K. A., & Simon, H. A. (1998). How to study thinking in everyday life: Contrasting think aloud protocols with descriptions and explanations of thinking. Mind, Culture, Activity, 5 (3), 178-186.

Erikson, E. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo (przeł. P. Hejmej). Warszawa: Rebis.

Fhanér, S. (1996). Słownik psychoanalizy (przeł. J. Kubitsky) , Gdańsk: GWP.

Folkman, S. (2010). Stress, Coping and Hope. Psycho-Oncology, 19, 901-908.

Freeman, D. (1983). Margaret Mead and Samoa: The Making and Unmaking of an Anthropological Myth. Cambridge: Harvard University Press.

Fricker, M. (2006). Powerlessness and Social Interpretation. Episteme: A Journal of Social Epistemology, 3 (1-2), 96-108.

Goldstein, N. J., & Cialdini R. B. (2007). The spyglass self: A model of vicarious self-perception. Journal of Personality and Social Psychology, 92 (3), 402-417.

Gross J. J., & Levenson R. W. (1997). Hiding feelings: The acute effects of inhibiting negative and positive emotion. Journal of Abnormal Psychology, 106, 95–103.

Hirsch, D. (2011). „Hummus is best when it is fresh and made by Arabs”: The gourmetization of hummus in Israel and the return of the repressed Arab. American Ethnologist, 38 (4), 617-630.

Huntington, S. P. (2007). Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego (tłum. H. Jankowska), Warszawa: Wyd. Muza.

Jaskółowski, K. (2012). Wspólnota symboliczna. W stronę antropologii nacjonalizmu. Gdańsk: WN Katedra.

Kość-Ryżko, K. (2016). Konstruowanie tożsamości w warunkach obcości kulturowej. Przypadek małoletnich uchodźców z Czeczenii w Polsce. Kultura i społeczeństwo, 60 (1), 93-119.

Kruszelnicki, W. (2011). Cała prawda o „Dojrzewaniu na Samoa”. O kontrowersji Margaret Mead – Derek Freeman. Tematy z Szewskiej, 6, 147-150.

Kyle, A. (2014). Behind the Mirror: Reflective Listening and its Tain in the Work of Carl Rogers. The Humanistic Psychologist, 42 (4), 354–369. doi:10.1080/08873267.2014.913247.

Lutkehaus, N. (2008). Margaret Mead: The Making of an American Icon. Princeton, NJ: Princeton University Press.

McMahon, M. (1995). Perspectives on marriage and the family. Engendering motherhood: Identity and self-transformation in women's lives. New York: Guilford Press.

Mead, M. (1963). Papers in Honor of Melville J. Herskovits: Socialization and Enculturation. Current Anthropology, 4 (2), 184-188.

Mead, G. H. (1934). Mind, Self and Society, from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.

Miller, P. J., & Moore, B. B. (1989). Narrative conjunctions of caregiver and child: a comparative perspective on socialization through stories. Ethos, 17, 428-449.

Nikitorowicz, J. (2003). Dziedzictwo kulturowe i etos generacji – problemy przekazu międzypokoleniowego. W: J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska (red.), Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Globalizm versus regionalizm (s. 17-33), Białystok: Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (2007). Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: GWP.

Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia (przeł. E. Wojtych). Sopot: Smak Słowa. 2009.

Oliver, K. (2010). Motherhood, Sexuality, and Pregnant Embodiment: Twenty-Five Years of Gestation. Hypatia, 25 (4), 760-777.

Oyěwùmí, O. (2015). What Gender is Motherhood?: Changing Yorùbá Ideals of Power, Procreation, and Identity in the Age of Modernity (Gender and Cultural Studies in Africa and the Diaspora). Hampshire: Palgrave Macmillan.

Parish, S. M. (2006). Socialization. W: T. Barnfield (red.), The Dictionary of Anthropology (s. 432-433). Oxford: Blackwell Publ..

Rhum, M. (2006). Enculturation. W: T. Barfield (red.), The Dictionary of Anthropology (s. 149). Oxford: Blackwell Publ.

Sam, D. L. (2006). Acculturation of immigrant children and women. W: D. L. Sam, & J. W. Berry, The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology (s. 403-419), Cambridge: Cambridge University Press.

Schwartz, T. (1976). Relations among generations in time-limited cultures. W: T. Schwartz (red.), Socialization as cultural communication (s. 217-230). Berkley: University of California.

Stryjewski, R. (2012). Integracja społeczna i gospodarcza imigrantów wyznania muzułmańskiego w Polsce. Raport z badań. Warszawa: Fundacja „Ocalenie”.

Toynbee, A. J. (2000). Studium historii (Skrót dokonany przez D.C. Somervella), Warszawa: PIW.

Wierzbicka, A. (2007). Słowa klucze. Różne języki – różne kultury (przeł. I. Duraj-Nowosielska). Warszawa: Wyd. UW.

Williams, W. (1972). The socialization process: a theoretical perspective. W: F. Poirier (red.), Primate socialization (s. 207-260). New York: Random,

Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Znaniecki, F. (1991). Prawa psychologii społecznej. Warszawa: PWN.

Zybertowicz, A. (1999). Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych. ASK: społeczeństwo, badania, metody, 8, 7-28.

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-12-11

How to Cite

1.
KOŚĆ-RYŻKO, Katarzyna Emilia. Transmisja i reprodukcja kulturowa jako przykład wyzwań socjalizacyjnych stojących przed matkami-uchodźczymi w Polsce i ich wpływ na adaptację. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Online. 11 December 2019. Vol. 103, pp. 251-274. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/lud103.2019.13.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 103 (2019)

Section

ARTYKUŁY

License

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 703
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

uchodźcy, macierzyństwo, transmisja kulturowa, socjalizacja, enkulturacja, lustra społeczne, samopostrzeganie, antropologia psychologiczna
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop