Apathy or agency? Strategies and tactics of dressing up by Warsaw youth in the 80s.
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud106.2022.02Keywords
fashion, teenagers, Warsaw, agency, foreign trade trips, shortage economy, socialismAbstract
Fashion was an important element of social life of Warsaw’s teenagers in the 1980s, it influenced their well-being and social position. During the crisis years young people had to show great resourcefulness to create their dream style. The article focuses on presenting specific dressing practices, such as sewing, alterations, exchanging clothes with friends or traveling abroad. By referring to the notions of “strategy” and “tactics” by Michel de Certeau, it was shown how young people obtained clothes that were not available in state stores. Knowledge made possible to get the dreamt clothes and create one’s own style based on their taste was a significant capital. Pierre Bourdieu links this concept with the habitus, which defines what seems real to an individual and possible to implement in his/her own life. The habitus is made up of norms imposed by the environment, which the individual recognizes as his/her own.
References
Boćkowska, A. (2017). Księżyc z Peweksu: o luksusie w PRL. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Boćkowska, A. (2019, 11 marca). W głowach się poprzewracało. Vouge. https://www.vogue.pl/a/w-glowach-sie-poprzewracalo (dostęp: 28.04.2020).
Bourdieu, P. (2005). Habitus i przestrzeń stylów życia. W: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia (przeł. P. Biłos). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Certeau de, M. (2008) „Radzić sobie”: Użycia i taktyki. W: Wynaleźć codzienność. Sztuki działania (przeł. K. Thiel-Jańczuk). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Corten, I.H. (1992). Blat. W: Vocabulary of Soviet Society and Culture. A Selected Guide to Russian Words, Idioms, and Expressions of the Post-Stalin Era, 1953-1991. Durham, London: Duke University Press.
Dunn, E. (2008). Prywatyzując Polskę (przeł. P. Sadura). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Fidelis, M., Stańczak-Wiślicz, K. (2020). Piękne i zaradne: Rytuały ciała, moda i uroda. W: M. Fidelis, B. Klich-Kluczewska, P. Perkowski, K. Stańczak-Wiślicz (red.). Kobiety w Polsce, 1945-1989: Nowoczesność – równouprawnienie – komunizm. Warszawa: Universitas.
Fiske, J. (2010). Cała Ameryka nosi jeansy. W: Zrozumieć kulturę popularną (przeł. K. Sawicka). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kochanowski, J. (2010). Tylnymi drzwiami. „Czarny rynek” w Polsce 1944-1989. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, Instytut Historyczny UW.
Konstantinov, Y. (1996). Patterns of Reinterpretation: Trader-Tourism in the Balkans (Bulgaria) as a Picaresque Metaphorical Enactment of Post-Totalitarianism. American Ethnologist, 23(4), 762–782.
Kosiński, K. (2006). Oficjalne i prywatne życie młodzieży w czasach PRL. Warszawa: Rosner & Wspólnicy.
Jasieniak, W. (2015, 29 listopada). „Kapitalistyczne podziemie kulinarne”, czyli o obecności Coca-Coli w PRL. Histmag. Pozyskano z: https://histmag.org/kapitalistyczne-podziemie-kulinarne-czyli-o-obecnosci-coca-coli-w-prl-12302 (dostęp: 16.05.2020).
Ledenewa, A.V. (1998). Russia’s Economy of Favours. Blat, Networking and Informal Exchange. Cambridge University Press.
ŁW (b.d.). Bitwa o handel. Muzeum Historii Polski. Pozyskano z: http://muzhp.pl/pl/e/1730/bitwa-o-handel (dostęp: 20.04.2020).
Makovicky, N. (2018). „Kombinowanie”: agency, informality, and the poetics of self in Highland Poland. Journal of the Royal Anthropological Institute, 24, 493–511.
Mazurek, M. (2010). Społeczeństwo kolejki. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Mauss M. (2001). Szkic o darze. W: Socjologia i antropologia (przeł. M. Król, K. Pomian, J. Szacki). Wyd. II. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Pelka, A. (2007). Teksas-land: moda młodzieżowa w PRL. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Pelka, A. (2013). Z [politycznym] fasonem: moda młodzieżowa w PRL i w NRD. Warszawa: Słowo/Obraz Terytoria.
Pomian, N. (2021). Longing for the West. Youth fashion in the 1980s Warsaw. Prague Papers on the History of International Relations, 2021(1), 44–58. http://hdl.handle.net/20.500.11956/157237
Szajewska, K. (2007). T-shirt. Moda, sport i komunikacja. W: Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów. Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Szydłowska, S. (2019). Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL. Warszawa: Sport i Turystyka: Muza SA.
Wedel, J.R. (2007). Prywatna Polska (przeł. S. Kowalski). Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Williams, D., Sołtysiak, G. (2016). Modny PRL. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Natalia Pomian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
- recording of a Work / subject of a related copyright;
- reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
- marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
- introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
- dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
- The authors give the publisher the license free of charge.
- The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 475
Number of citations: 0