The pandemic: a time of fears, prayer, and social transformations
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud105.2021.09Keywords
epidemics,, coronavirus, pilgrimages, prayer, miasma, social transformationAbstract
The article analyses social behaviours characterising Polish society in the face of an epidemiological threat, both in the past and contemporarily. It shows how the fear of falling ill limited, and limits, the functioning of Polish society during times of epidemics. Furthermore, it highlights many similarities in how Polish people behaved during times of plague in the 17th century and during the current Covid-19 pandemic, while simultaneously exposing the differences. These differences are particularly visible in popular attitudes towards religion. Whilst in the past, widespread illness and death were met with an increase in religiousity and communal devotion, currently, access to places of worship has been significantly limited. This is especially visible in the case of popular pilgrimage sites, many of which have closed down as a direct result of the pandemic.
References
Burdzy, D. (2016). Tempore pestis. Postawy mieszczan sandomierskich wobec zarazy. W: K. Polek, Ł.T. Sroka (red.), Epidemie w dziejach Europy. Konsekwencje społeczne, gospodarcze i kulturowe (s. 185–200). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Karpiński, A. (2000). W walce z niewidzialnym wrogiem. Epidemie chorób zakaźnych w Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku i ich następstwa demograficzne, społeczno-ekonomiczne i polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, Instytut Historii PAN. doi: 10.2307/4144070
Halbwachs, M. (1969). Społeczne ramy pamięci. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Jagosz, M. (1997). Pieśni sanktuariów maryjnych, t.1 i t. 2. Kalwaria Zebrzydowska: Wydawnictwo Calvarianum.
Jaszczuk, M. (1994). Dżuma w polskim piśmiennictwie XVIII wieku. Medycyna Nowożytna. Studia nad Kultura Medyczną, t. 1 (2), 31–60.
Józefów-Czerwińska, B. (2012). Magiczna semantyka cmentarzy i tabu kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem nekropolii „wykluczonych”. Tradicija ir Dabartis, 7, 128–140.
Sposoby percepcji chorób i epidemii w relacjach mieszkańców Nadbuża (jak i w wybranych przykładach zaczerpniętych z kultury tradycyjnej). W: K. Polek, Ł.T. Sroka (red.), Epidemie w dziejach Europy. Konsekwencje społeczne, gospodarcze i kulturowe (s. 337–351). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Korespondencja. Lutynia. Tygodnik Katolicki, 28, 8 VII 1864 r., 272.
Kruża, Z. (1953). Górka Klasztorna: Zgromadzenie Misjonarzy św. Rodziny.
Opis kościoła w Borku na przedmieściu Zdziesz zwanym, podług „Tygodnika katolickiego” z roku 1863, którego Kościół na Zdzieszu położony. Brak miejsca i daty wydania.
Paweł z Krosna. (2008). Dystych elegijny do Maryi Panny o powstrzymanie szalejącej zarazy. W: R. Mazurkiewicz (red.), Przedziwna Matka Stworzyciela Swego. Antologia dawnej polskiej poezji maryjnej (s. 117–118), Warszawa: Wydawnictwo Księzy Marianów MIC.
Polek, K., Sroka, Ł.T. (2016). Epidemie w badaniach historyków. W: K. Polek, Ł.T. Sroka (red.), Epidemie w dziejach Europy. Konsekwencje społeczne, gospodarcze i kulturowe (s. 9–16). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Sierba, M. (2016). Morowe powietrze w Orli, na Podlasiu i w Rzeczypospolitej w listach urzędników podlaskich Krzysztofa II Radziwiłła – Macieja Brzezińskiego i Stanisława Kurosza. Studia Podlaskie, t. 24, 41–59. doi: 10.15290/sp.2016.24.02
Sowina, U. (2016). Kraków wobec zarazy z 1543 roku w świetle rachunków miejskich. W: K. Polek, Ł.T. Sroka (red.), Epidemie w dziejach Europy. Konsekwencje społeczne, gospodarcze i kulturowe (s. 169–184). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Źródła internetowe
Białousz, I. (2020). Ksiądz latał nad miastem. „To nie happening, to nadzieja w tej nadzwyczajnej sytuacji, w której się znajdujemy”. Pozyskano z https://tvn24.pl/wroclaw/koronawirus-w-polsce-zorawina-ksiadz-w-awionetce-modlil-sie-w-intencji-oddalenia-pandemii-4353751
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=257829391884402&id=297465142122 (dostęp: 10.11.2020).
Jastrzębski, B. (2020). Dies irae. Czy zaraza jest karą Boską? Pozyskano z https://teologiapolityczna.pl/bartosz-jastrzebski-dies-irae-czy-zaraza-jest-kara-boska-1.
Wrocław. „Koronawirus karą za homoseksualizm i aborcję”. Towarzystwo Salezjańskie zabiera głos. Pozyskano z https://wroclaw.wp.pl/wroclaw-koronawirus-kara-za-homoseksualizm-i-aborcje-towarzystwo-salezjanskie-zabiera-glos-6486085878134913a.
Morowe powietrze w Cieszynie. Pozyskano z https://www.wilanow-palac.pl/morowe_powietrze_w_cieszynie.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego i Komitetu Nauk Etnologicznych PAN
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
- recording of a Work / subject of a related copyright;
- reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
- marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
- introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
- dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
- The authors give the publisher the license free of charge.
- The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 451
Number of citations: 0