When epidemics become narrative, women get bogged down in scripts?
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud107.2023.09Słowa kluczowe
women's narrative scripts; pandemic non-fiction literature; patriarchal gaze; women's voicesAbstrakt
In the article, I follow the fate of women - heroines of the pandemic non-fiction literature in Poland, in order to verify the thesis that when women's experiences, such as pandemics or epidemics, become narratives, they themselves get stuck in women's narrative scripts and their variants characteristic of a specific culture. Treating storytelling, in the vein of anthropologists, as a primarily cultural practice, I wonder whether and how the attribution and/or adoption of stories about their own experiences by the heroines of the pandemic and epidemic, enables them to transgress the boundaries of scripts harmful to them, not invalidating their agency, but loudly manifesting their own point of view, different from the one established in culture.
Bibliografia
Adamkiewicz S., 2022. Medycyna w II Rzeczpospolitej, „Niepodległa” [glej/medycyna-w-ii-rzeczpospolitej/].
Amboziewicz J., 2016. Zaraza, Wydawnictwo Dowody Na Istnienie, Warszawa, pp. 280.
Berne E., 2005. Dzień dobry... i co dalej?, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań , pp. 516.
Chmura – Rutkowska I., Głowacka Sobiech E., Skórzyńska I., 2015. „NIEGODNE HISTORII”? O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, pp. 619.
Gilligan C., 2015. Innym głosem. Teoria psychologiczna a rozwój kobiet, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, pp. 252.
Graczyk E., 2017. Kobiecy desant na patriarchalną agorę, „Krytyka Polityczna” 08.07.2017. [https://krytykapolityczna.pl/kraj/kobiecy-desant-na-patriarchalna-agore/].
Jędryka M., 2020. Ołowiane dzieci, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, pp. 256.
Kapusta P., 2020. Pandemia. Raport z frontu, Wydawnictwo Insignis, Kraków-Lubicz, pp. 260.
Karkowska M., 2020. Skrypty, opowieści i narracje w perspektywie pedagogicznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, pp. 278.
Maclntyre A. 1996, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 385.
Maggio R., 2014. The anthropology of storytelling and the storytelling of anthropology, “Journal of Comparative Research in Anthoropology and Sociology”, vol.5, no. 2, pp. 89-106.
Majcher M., 2023. Doktórka od familoków, Wydawnictwo WAB, Warszawa, pp. 301.
Matynia E., 2008. Demokracja performatywna, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, pp. 213.
Matysek M., 2007. „Opowiadać znaczy żyć” czyli o pewnym sposobie rozumienia narracji, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, p. 40-50.
Mieszkowski Ł., 2020. Największa Pandemia hiszpanki u progu niepodległej Polski, Wydawnictwo Polityka, Warszawa, ss. 256.
Niesporek-Szamburska B., 2022. Co różni Babcochę od czarownicy z wyobrażeń dzieci? , „Paidia i Literatura” 4, pp. 1-10.
Osiadacz I., 2015. Polska szkoła reportażu. [https://plwiki.pl/Leksykon/Reporta%C5%BC]
Solarska M., 2011. S/przeciw-historia. Wymiar krytyczny historii kobiet, Oficyna Wydawnicza Epigram, Bydgoszcz, pp. 204.
Steiner G., 2004. Gramatyki tworzenia, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań, pp. 304.
Sztyler-Turovsky A., 2020. Oddział zakaźny. Historie bez cenzury, Wydawnictwo SQN, Kraków, pp. 376.
Walczewska S., 1999. Damy, rycerze i feministki, Wydawnictwo EFKa, Kraków, pp. 197.
Waligórska-Olejniczak, B., 2017. O mitach i obrazach kobiecości w prozie Swietłany Aleksijewicz „Porównania” 20.1, pp. 97-105.
Wroczyński T., 1986. Esej – zarys teorii gatunku, „Przegląd Humanistyczny” z. 5/6, p. 101-113.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Izabela Skórzyńska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 172
Liczba cytowań: 0