Prowincjonalizując Bourdieu: o źródłach i badaniach gustu ludowego
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud106.2022.12Słowa kluczowe
gust ludowy, Bourdieu, muzyka, Polska, Morawy, ludAbstrakt
Artykuł zestawia ze sobą dwie prace poświęcone kategorii gustu ludowego. Mirosław Pęczak skupia się na twórczości muzycznej w Polsce od 1956 roku, bazując na wywiadach, kwerendzie źródeł i swoim wieloletnim doświadczeniu fana i krytyka. Oto Polouček bada prowincjonalną kulturę południowych Moraw w latach 1969–1989, za symboliczne uznając organizowane lokalnie zabawy taneczne.
Mimo odmiennych metod i skali badań, obaj autorzy formułują bardzo podobne wnioski. Są one polemiką ze spetryfikowaną koncepcją Pierre’a Bourdieu. Kategoria gustu ludowego okazuje się znacznie bardziej heterogeniczna i otwarta niż sugeruje logika habitusu. Gust ludowy kształtowała oficjalna polityka kulturalna, ale także formy oporu wobec niej, wielkie festiwale i wiejskie wesela, tradycja i telewizja, zarówno muzyka samouków, jak i zachodnie przeboje rockowe. W rezultacie teoria Bourdieu ujawnia swoje poważne ograniczenia. Po raz kolejny przemyślenia wymaga także kategoria ludu.
Bibliografia
Bourdieu, P. (2006). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia (przeł. P. Biłas). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Chakrabarty, D. (2011). Prowincjonalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna (przeł. D. Kołodziejczyk, T. Dobrogoszcz, E. Domańska). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Eliot, T.S. (2016). Uwagi ku definicji kultury (przeł. J. Rybski). Kraków: Vis-à-vis.
Hey, V. (2003). Identification and mortification in late modernity: New Labour; alpha femininities and their dis/contents. Keynote address, International Conference on Gender and Education, University of Sheffield.
Michalski, D. (2014). Trzysta tysięcy gitar nam gra, czyli historia polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958-1973). Przedm. F. Walicki. Warszawa: Iskry.
Opekar, A. (1996). Sputnici. Maturita českého rock'n'rollu. Bigbítové šlápoty, č. 6. Rock & Pop, 6–7, https://web.archive.org/web/20120330194250if_/http://www.popmuseum.cz/stories/stories.php?q=bbs9606&l=cz&a=0
Pęczak, M. (2021). Muzyczne przygody gustu ludowego. O społecznym funkcjonowaniu polskiej muzyki popularnej po 1956 r. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Polouček, O. (2020). Babičky na bigbítu: Společenský život na moravském venkově pozdního socialismu, „Etnologické studie” 24, Brno: Masarykova univerzita.
Reay, D. (2004) “It’s all becoming a habitus”: Beyond the habitual use of habitus in educational research. British Journal of Sociology of Education, 25, 431–444.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Waldemar Kuligowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 789
Liczba cytowań: 0