Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Apatia czy sprawczość? Strategie i taktyki ubierania się warszawskiej młodzieży w latach 80. XX wieku
  • Strona domowa
  • /
  • Apatia czy sprawczość? Strategie i taktyki ubierania się warszawskiej młodzieży w latach 80. XX wieku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 106 (2022) /
  4. ARTYKUŁY

Apatia czy sprawczość? Strategie i taktyki ubierania się warszawskiej młodzieży w latach 80. XX wieku

Autor

  • Natalia Pomian Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-6441-8946

DOI:

https://doi.org/10.12775/lud106.2022.02

Słowa kluczowe

moda, młodzież, Warszawa, sprawczość, zagraniczne wyjazdy handlowe, gospodarka niedoboru, socjalizm

Abstrakt

Dla młodych ludzi w latach 80. w Warszawie moda była ważnym elementem życia społecznego, który wpływał na ich samopoczucie i pozycje społeczną. W latach kryzysu młodzież musiała jednak wykazać się dużą zaradnością, aby stworzyć wymarzony styl. Artykuł skupia się na przedstawieniu konkretnych praktyk związanych z ubieraniem się, np. szycie, przeróbki, wymiana ubrań z koleżankami czy wyjazdy zagraniczne. Odwołując się do pojęć „strategii” i „taktyk” Michela de Certeau, pokazane zostało, w jaki sposób młodzież zdobywała ubrania, które nie były dostępne w państwowych sklepach. Istotnym kapitałem była wiedza, która umożliwiała zdobycie wymarzonych ubrań i stworzenie własnego stylu, który bazował na guście. Pierre Bourdieu łączy to pojęcie z habitusem, który określa co wydaje się jednostce realne i możliwe do wprowadzenia we własnym życiu. Na habitus składają się normy narzucone przez otoczenie, które jednostka uznaje za własne.

Bibliografia

Boćkowska, A. (2017). Księżyc z Peweksu: o luksusie w PRL. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Boćkowska, A. (2019, 11 marca). W głowach się poprzewracało. Vouge. https://www.vogue.pl/a/w-glowach-sie-poprzewracalo (dostęp: 28.04.2020).

Bourdieu, P. (2005). Habitus i przestrzeń stylów życia. W: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia (przeł. P. Biłos). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Certeau de, M. (2008) „Radzić sobie”: Użycia i taktyki. W: Wynaleźć codzienność. Sztuki działania (przeł. K. Thiel-Jańczuk). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Corten, I.H. (1992). Blat. W: Vocabulary of Soviet Society and Culture. A Selected Guide to Russian Words, Idioms, and Expressions of the Post-Stalin Era, 1953-1991. Durham, London: Duke University Press.

Dunn, E. (2008). Prywatyzując Polskę (przeł. P. Sadura). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Fidelis, M., Stańczak-Wiślicz, K. (2020). Piękne i zaradne: Rytuały ciała, moda i uroda. W: M. Fidelis, B. Klich-Kluczewska, P. Perkowski, K. Stańczak-Wiślicz (red.). Kobiety w Polsce, 1945-1989: Nowoczesność – równouprawnienie – komunizm. Warszawa: Universitas.

Fiske, J. (2010). Cała Ameryka nosi jeansy. W: Zrozumieć kulturę popularną (przeł. K. Sawicka). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kochanowski, J. (2010). Tylnymi drzwiami. „Czarny rynek” w Polsce 1944-1989. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, Instytut Historyczny UW.

Konstantinov, Y. (1996). Patterns of Reinterpretation: Trader-Tourism in the Balkans (Bulgaria) as a Picaresque Metaphorical Enactment of Post-Totalitarianism. American Ethnologist, 23(4), 762–782.

Kosiński, K. (2006). Oficjalne i prywatne życie młodzieży w czasach PRL. Warszawa: Rosner & Wspólnicy.

Jasieniak, W. (2015, 29 listopada). „Kapitalistyczne podziemie kulinarne”, czyli o obecności Coca-Coli w PRL. Histmag. Pozyskano z: https://histmag.org/kapitalistyczne-podziemie-kulinarne-czyli-o-obecnosci-coca-coli-w-prl-12302 (dostęp: 16.05.2020).

Ledenewa, A.V. (1998). Russia’s Economy of Favours. Blat, Networking and Informal Exchange. Cambridge University Press.

ŁW (b.d.). Bitwa o handel. Muzeum Historii Polski. Pozyskano z: http://muzhp.pl/pl/e/1730/bitwa-o-handel (dostęp: 20.04.2020).

Makovicky, N. (2018). „Kombinowanie”: agency, informality, and the poetics of self in Highland Poland. Journal of the Royal Anthropological Institute, 24, 493–511.

Mazurek, M. (2010). Społeczeństwo kolejki. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Mauss M. (2001). Szkic o darze. W: Socjologia i antropologia (przeł. M. Król, K. Pomian, J. Szacki). Wyd. II. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Pelka, A. (2007). Teksas-land: moda młodzieżowa w PRL. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Pelka, A. (2013). Z [politycznym] fasonem: moda młodzieżowa w PRL i w NRD. Warszawa: Słowo/Obraz Terytoria.

Pomian, N. (2021). Longing for the West. Youth fashion in the 1980s Warsaw. Prague Papers on the History of International Relations, 2021(1), 44–58. http://hdl.handle.net/20.500.11956/157237

Szajewska, K. (2007). T-shirt. Moda, sport i komunikacja. W: Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów. Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Szydłowska, S. (2019). Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL. Warszawa: Sport i Turystyka: Muza SA.

Wedel, J.R. (2007). Prywatna Polska (przeł. S. Kowalski). Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Williams, D., Sołtysiak, G. (2016). Modny PRL. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-12-16

Jak cytować

1.
POMIAN, Natalia. Apatia czy sprawczość? Strategie i taktyki ubierania się warszawskiej młodzieży w latach 80. XX wieku. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego [online]. 16 grudzień 2022, T. 106, s. 34–54. [udostępniono 21.3.2023]. DOI 10.12775/lud106.2022.02.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 106 (2022)

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Natalia Pomian

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

  • utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
  • reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
  • wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
  • wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
  • rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 105
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

moda, młodzież, Warszawa, sprawczość, zagraniczne wyjazdy handlowe, gospodarka niedoboru, socjalizm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa