Sprawczość uchodźców w czasie pandemii COVID-19. Przypadek obozu w Nakivale (Uganda)
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud105.2021.08Słowa kluczowe
sprawczość, struktura, podmiotowość, upodmiotowienie, integracja, liminalność, stan zawieszeniaAbstrakt
Życie uchodźców obarczone jest wieloma wyzwaniami, a pandemia COVID-19 dodatkowo je spotęgowała. Odwołując się do teorii strukturacji Anthony'ego Giddensa niniejszy artykuł stanowi próbę analizy zagrożeń przed jakimi stanęli uchodźcy podczas kryzysu zdrowia publicznego. Próbując odnaleźć odpowiedź na pytanie o sposób w jaki manifestowała się sprawczość uchodźców podczas pandemii COVID-19, szczególny nacisk położono na kategorię relacji podmiotu i struktury na przykładzie obozu w Nakivale (Uganda), którego mieszkańcy żyją w przedłużającym się stanie „zawieszenia” (ang. protracted refugee situations). W artykule wykorzystano narracje, informacje i dane udostępnione przez przedstawicieli Nakivale Researchers Network; sieci badawczej zlokalizowanej w obozie w Nakivale. Metodologia tej pracy oparta została na koncepcie współobecności (ang. co-presence), wykorzystaniu tzw. „technologii życia”, pogłębionych wynikami wywiadu terenowego zrealizowanego w Nakivale przed pandemią COVID-19.
Bibliografia
Ager, A., Eyber, C. (2002). Indicators of Integration: A Review of Potential Indicators’. Report to the Home Office Immigration Research and Statistics Service.
Ager, A., Strang, A. (2008). Understanding Integration: A Conceptual Framework. Journal of Refugee Studies, 21 (2). doi: 10.1093/jrs/fen016
Ahimbisibwe, F. (2019). Uganda and the refugee problem: challenges and opportunities. African Journal of Political Science and International Relations, 13 (5). doi: 10.5897/AJPSIR2018.1101
Akua-Sakyiwah, B. (2020). Intersecting social structures and human actors: Ganfoso refugees’ settling experiences and impact on children’s education. Comparative Migration Studies, 8 (1). doi: 10.1186/s40878-020-00202-4
Beaulieu, A. (2010). Research Note: From co-location to co-presence: Shifts in the use of ethnography for the study of knowledge. Social Studies of Science, 40 (3), 453–470. doi: 10.1177/0306312709359219
Cruz, E.G., Harindranath, R. (2020). WhatsApp as “technology of life”: Reframing research agendas. First Monday. doi: 10.5210/fm.v25i12.10405
Easton‐Calabria, E., Herson, M. (2020). In praise of dependencies: dispersed dependencies and displacement. Disasters, 44 (1). doi: 10.1111/disa.12366
Ellison, R. (1972). Invisible Man. New York: A Vintage Book.
Fiddian-Qasmiyeh, E., Loescher, G., Long, K., Sigona, N., Milner, J. (2014). Protracted Refugee Situations. In: The Oxford Handbook of Refugee and Forced Migration Studies. Oxford: Oxford University Press.
Foucault, M. (1980). Power/Knowledge. New York: Pantheon Books.
Fukuyama, F. (2018). Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Ghorashi, H., de Boer, M., ten Holder, F. (2018). Unexpected agency on the threshold: Asylum seekers narrating from an asylum seeker centre. Current Sociology, 66 (3), 373–391. doi: 10.1177/0011392117703766
Giddens, A. (1984). The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration. Cambridge: Polity Press.
Giddens, A. (1991a). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press.
Giddens, A. (1991b). The self: Ontological security and the existential anxiety. In: A. Giddens, Modernity and selfidentity: Self and society in the late modern age. California: Stanford University Press.
Goffman, E. (1957). Alienation from Interaction. Human Relations, 10 (1), 47–60. doi: 10.1177/001872675701000103
Goffman, E. (1971). The Territories of the Self. In: Relations in Public. Microstudies of the Public Order (p. 28–61). London: Allen Lane Penguin Press.
Griffiths, P. (2001). Counselling asylum seekers and refugees: a study of Kurds in early and later stages of exile. European Journal of Psychotherapy & Counselling, 4 (2). doi: 10.1080/13642530110073275
Harrell-Bond, B.E. (1986). Imposing aid: emergency assistance to refugees. Oxford: Oxford University Press.
Healey, R.L. (2006). Asylum-seekers and refugees: a structuration theory analysis of their experiences in the UK. Population, Space and Place, 12 (4). doi: 10.1002/psp.412
Jacobsen, K. (2001). The forgotten solution: local integration for refugees in developing countries. Working Paper No. 45. Pozyskano z https://www.unhcr.org/research/working/3b7d24059/forgotten-solution-local-integration-refugees-developing-countries-karen.html.
Joël, D. (2020a). At the hospital in the refugee camp. 25.08.2021. Pozyskano z https://lifeinnakivale.wordpress.com/.
Joël, D. (2020b). Pandemia zmarnuje nasze wysiłki w walce z analfabetyzmem. Wszystko Co Najważniejsze. Pozyskano z https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dieudonne-kikalage-joel-pandemia-zmarnuje-caly-postep-we-walce-z-analfabetyzmem-ostatnich-lat/.
Joël, D. (2020c). We are alive, still alive. Wszystko Co Najważniejsze. Pozyskano z https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dieudonne-kikalage-joel-we-are-alive-still-alive/.
Lejano, R.P., Rahman, M.S., Kabir, L. (2020). Risk Communication for Empowerment: Interventions in a Rohingya Refugee Settlement. Risk Analysis, 40 (11). doi: 10.1111/risa.13541
Little, D. (2012). Giddens on Agents and Structures. Understanding Society. Pozyskano z https://undsoc.org/2012/06/09/giddens-on-agents-and-structures/.
Ma, L. (2010). Theory and Education: A Case of Structuration Theory. Indiana University – Bloomington. Pozyskano z http://hdl.handle.net/2142/14934.
Msabah, B.A. (2019). Refugee migrants as agents of change: Strategies for improved livelihoods and self-reliance. Verbum et Ecclesia, 40 (1). doi: 10.4102/ve.v40i1.1851
Olum, R., Bongomin, F. (2020). Uganda’s first 100 COVID-19 cases: Trends and lessons. International Journal of Infectious Diseases, 96. doi: 10.1016/j.ijid.2020.05.073
Ortner, S.B. (2006). Anthropology and Social Theory. Durham: Duke University Press. doi: 10.1215/9780822388456
Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T., Tacchi, J. (2015). Digital Ethnography: Principles and Practice. London: Sage Publications Ltd.
Polman, L. (2011). Karawana kryzysu. Za kulisami przemysłu pomocy humanitarnej. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Safieldin, M. (2021). Prioritize re-opening of schools to secure children’s well being . Pozyskano z https://www.unicef.org/uganda/press-releases/prioritize-re-opening-schools-secure-childrens-well-being.
Schlein, L. (2020). WFP to Cut Refugee Food Rations in Uganda for Lack of Cash. Voice of America, 25.03.2021. Pozyskano z https://www.voanews.com/africa/wfp-cut-refugee-food-rations-uganda-lack-cash.
Sewell, W.H. (1992). A Theory of Structure: Duality, Agency, and Transformation. American Journal of Sociology, 98 (1), 1–29. doi: 10.1086/229967
Sibeon, R. (2004). Rethinking Social Theory. London: Sage Publications Ltd. doi: 10.4135/9781446216989
Silva, M. (2019). Nakivale Refugee Settlement and its settlers. Pozyskano z https://marijosilvaphotography.com/Nakivale-Refugee-Settlement-and-its-settlers.
Sweetman, P. (2003). Twenty-First Century Dis-Ease? Habitual Reflexivity Or the Reflexive Habitus. The Sociological Review, 51 (4), 528–549. doi: 10.1111/j.1467-954X.2003.00434.x
Turner, J.H. (1986). The Theory of Structuration The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Anthony Giddens. American Journal of Sociology, 91 (4), 969–977. doi: 10.1086/228358
UNESCO. (2021). Global Monitoring of School Closures Caused by COVID-19 Pandemic report. Pozyskano z http://covid19.uis.unesco.org/global-monitoring-school-closures-covid19/.
UNHCR. (2004). “Protracted Refugee Situations”. Standing Committee, 30th meeting report (No. EC/54/SC/CRP.14).
UNHCR. (2021). Education. Pozyskano z https://www.unhcr.org/education.html.
WFP. (2021). Uganda: Joint sharing of information with refugees on the prioritisation of WFP’s food assistance.
Zimmerman, M.A. (1995). Psychological empowerment: Issues and illustrations. American Journal of Community Psychology, 23 (5). doi: 10.1007/BF02506983
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Mateusz Krawczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 526
Liczba cytowań: 0