Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

„Kosmopolityczne więzi koleżeńskie” i doświadczenie transnarodowości w świecie muzyki klasycznej. Przypadek artystów japońskich
  • Strona domowa
  • /
  • „Kosmopolityczne więzi koleżeńskie” i doświadczenie transnarodowości w świecie muzyki klasycznej. Przypadek artystów japońskich
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 105 (2021) /
  4. ARTYKUŁY

„Kosmopolityczne więzi koleżeńskie” i doświadczenie transnarodowości w świecie muzyki klasycznej. Przypadek artystów japońskich

Autor

  • Beata Maria Kowalczyk Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Socjologii https://orcid.org/0000-0002-7865-3672

DOI:

https://doi.org/10.12775/lud105.2021.06

Słowa kluczowe

kosmopolityczne więzi koleżeńskie, transnarodowa mobilność, przemysły kreatywne, muzyka klasyczna, japońskie muzyczki

Abstrakt

W globalnym podziale pracy twórczej muzycy japońscy doświadczają nierówności implikowanych przez przynależność etniczno-rasową, wynikającą z przekonania, że zdolność uprawiania autentycznej muzyki klasycznej jest poniekąd genetycznie uwarunkowana. Zgodnie z urasowionym dyskursem zakorzenione w „kulturze zachodniej” klasyczne kompozycje mogą być poprawnie zinterpretowane jedynie przez wykonawców urodzonych i wychowanych w Europie. W literaturze dotyczącej transnarodowości i migracji brakuje studiów analizujących uwarunkowania międzynarodowej mobilności w zawodach artystycznych. Temat mobilności artystycznej napędzanej strukturami nierówności etniczno-rasowych strukturyzujących sektor muzyki klasycznej nie został także podjęty przez badaczy przemysłów kreatywnych/kulturalnych. Celem tego artykułu jest wypełnienie tej luki. 

Opierając się na bogatym materiale empirycznym zebranym w trzech lokalizacjach: w Paryżu, Warszawie i Tokio, artykuł ten analizuje doświadczenia zawodowej mobilności wśród japońskich muzyków klasycznych funkcjonujących pomiędzy rodzimymi i europejskimi środowiskami muzycznymi. Analiza koncentruje się z jednej strony na elementach, które napędzają transnarodową mobilność i jednocześnie ją ograniczają. Z drugiej strony pokażę, w jaki sposób japońscy muzycy klasyczni, budując kosmopolityczne więzi koleżeńskie, pokonują bariery związane z rynkiem pracy i restrykcyjnymi politykami migracyjnymi, aby móc kontynuować swoje transnarodowe przedsięwzięcia artystyczne.

Bibliografia

Anthias, F. (2007). Ethnic Ties: Social Capital and the Question of Mobilisability. The Sociological Review, 55(4).

Banks, M. (2007). The Politics of Cultural Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Banks, M., Hesmondhalgh, D. (2009). Looking for work in creative industries policy. International Journal of Cultural Policy, 15(4): 415-430.

Bauder, H. (2008). Citizenship as Capital: The Distinction of Migrant Labor. Alternatives, 33(3): 315–333.

Beaverstock, J. V. (2002). Transnational Elites in Global Cities: British Expatriates in Singapore's Financial District. Geoforum, 33(4):525-538.

Beech, S. E. (2014). Why place matters. Area, 46(2): 170–177.

Buchowski, M. (2004). Hierarchies of Knowledge in Central-Eastern European Anthropology. The Anthropology of East Europe Review, 22(2): 5–14.

Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: Sage.

Cook, N. (2013). Western Music as World Music. W: P. Bohlman (red.), The Cambridge History of World Music (s. 75-100). Cambridge: Cambridge University Press.

Coulangeon, P. (2004). Les Musiciens Interprètes en France. Portrait d’une Profession. Paris: Ministère de la Culture-DEPS.

Coulson, S. (2012). Collaborating in a competitive world: musicians’ working lives and understandings of entrepreneurship. Work, Employment and Society, 26(2): 246–261.

Gans, H. J. (2016). Racialization and racialization research. Ethnic and Racial Studies, 40(3):341-352.

Garnham, N. (2005). From Cultural to Creative Industries. International Journal of Cultural Policy, 11(1): 15–29.

Glick Schiller, N., Basch, L., Szanton Blanc, C. (1995). From Immigrant to Transmigrant: Theorizing Transnational Migration. Anthropological Quarterly, 68(1): 48–63.

Glick Schiller, N., Salazar. N. B. (2012). Regimes of Mobility Across the Globe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 39(2): 183-200.

Glick Schiller, N., Tsypylma, D., Gruner-Domic, S. (2011). Defining cosmopolitan sociability in a transnational age. An introduction. Ethnic and Racial Studies, 34(3): 399-418.

Grazian, D. (2003). Blue Chicago: The Search for Authenticity in Urban Blues Clubs. Chicago: University Chicago Press.

Haynes, J. (2013). Music, Difference, and the Residue of Race. London and New York: Routledge.

Herzfeld, M. (2004). The Body Impolitic: Artisans and Artifice in the Global Hierarchy of Value. Chicago, University of Chicago Press.

Hesmondhalgh, D., Saha, A. (2013). Race, Ethnicity, and Cultural Production. Popular Communication 11(3): 179–195.

Iredale, R. (2005). Gender, immigration policies and accreditation: valuing the skills of professional women migrants. Geoforum, 36(2):155–166.

Kowalczyk, B. M. (2021). Transnational musicians. Precariousness, Ethnicity and Gender in the Creative Industry. Abington: Routledge.

Leppänen, T. (2015). The west and the rest of classical music: Asian musicians in the Finnish media coverage of the 1995 Jean Sibelius Violin Competition. European Journal of Cultural Studies, 18(1): 1–16.

Marcus, G. E. (1998). Ethnography through Thick and Thin. Princeton: Princeton University Press.

McCormick, L. (2015). Performing Civility. International Competitions in Classical Music. Cambridge: Cambridge University Press.

Menger, P. (1999). Artistic Labor Markets and Careers. Annual Review of Sociology, 25: 541–574.

Radano, R. M., Bohlman, P. V. (2000). Introduction: Music and race, their past, their presence. W: R. M. Radano, Bohlman, P. V. (red.) Music and the Racial Imagination, (1-53). Chicago, IL: The University of Chicago Press.

Scharff, C. (2018). Gender, Subjectivity, and Cultural Work: The Classical Music Profession. Abington: Routledge.

Taguieff, P. (1988). La France du préjugé: essai sur le racisme et ses doubles. Paris, La Découverte.

Wagner, I. (2015). Producing Excellence: The Making of Virtuosos. New Brunswick, Rutgers University Press.

Waters, M. C., Jiménez, T. R. (2005). Assessing Immigrant Assimilation: New Empirical and Theoretical Challenges. Annual Review of Sociology, 31(1): 105–125.

Yang, M. (2007). East Meets West in the Concert Hall: Asians and Classical Music in the Century of Imperialism, Post-Colonialism, and Multiculturalism. Asian Music, 38(1): 1–30.

Yoshihara, M. (2007). Musicians from a Different Shore: Asians and Asian Americans in Classical Music. Philadelphia: Temple University Press.

Yuval-Davis, N., Wemyss, G., Cassidy, K. (2018). Everyday Bordering, Belonging and the Reorientation of British Immigration Legislation. Sociology, 52(2), 228–244.

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

1.
KOWALCZYK, Beata Maria. „Kosmopolityczne więzi koleżeńskie” i doświadczenie transnarodowości w świecie muzyki klasycznej. Przypadek artystów japońskich. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego [online]. 21 grudzień 2021, T. 105, s. 143–174. [udostępniono 17.5.2025]. DOI 10.12775/lud105.2021.06.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 105 (2021)

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego i Komitetu Nauk Etnologicznych PAN

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

  • utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
  • reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
  • wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
  • wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
  • rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 638
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kosmopolityczne więzi koleżeńskie, transnarodowa mobilność, przemysły kreatywne, muzyka klasyczna, japońskie muzyczki
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa