Jak uchwycić to, co bieżące?
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud105.2021.11Słowa kluczowe
antropologia, to co bieżące, ruch, czas, przestrzeń, to co faktyczneAbstrakt
Przedmiotem tekstu jest zamiar Tobiasa Reesa praktykowania antropologii tego, co faktyczne, której celem jest uchwycenie tego, co jeszcze nie jest znane i pomyślane w odniesieniu do człowieka i tego, co ludzkie. Chodzi o ruch (myśli) jako taki. Rees zamierza zdystansować się od zarówno przestrzennie ujętej antropologii klasycznej, jak i czegoś, co nazywa antropologią tego, co emergentne. Ta ostatnia również postuluje to, co faktyczne, a skoro kluczowe znaczenie ma ciągły charakter doświadczenia, wiążę to, co faktyczne Reesa z tym, co bieżące. Uznaję, że w ramach jego pomysłu ruch (czas) wyrażony jest przez wykonanie serii (trzech) szczególnych kroków (mających swój charakter klasyczny).
Bibliografia
Ajdukiewicz, K.
Zmiana i sprzeczność, w: K. Ajdukiewicz, Język i poznanie, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 90-106.
Rabinow, P.
Anthropos Today. Reflections on Modern Equipment, Princeton, Oxford: Princeton University Press. doi: 10.1515/9781400825905
Marking Time. On the Anthropology of the Contemporary, Princeton, Oxford: Princeton University Press. doi: 10.1515/9781400827992
Rabinow, P., Marcus, G., Faubion, J., Rees, T.
Designs for an Anthropology of the Contemporary, Durham, London: Duke University Press.
Rabinow, P., Stavrianakis, A.
Demands of the Day. On the Logic of Anthropological Inquiry, Chicago, London: The University of Chicago Press. doi: 10.7208/chicago/9780226037073.001.0001
Rees, T.
After Ethnos, Durham, London: Duke University Press. doi: 10.1215/9781478002284
Wittgenstein, L.
Tractatus logico-philosophicus, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zaporowski, A.
Inspiracje Wittgensteinowskie: bodźce i reakcie werbalne nie kłamią, w: J. Kmita (red.), Tropem Nietzscheańskiego kłamstwa słów, Poznań: Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii UAM, s. 55-66.
Antropologia kognitywna: Powiedz cokolwiek, a powiem Ci, kim jesteś, w: B. Olszewska-Dyoniziak (red.), Antropologiczne wizje kultury, Ustroń: Wydawnictwo STUDEU, s.197-208.
Kultura – ruchomy cel, w: „Lud” nr XCIV, s. 367-375.
Kultura w świetle amerykańskiej antropologii współczesności, w: „Lud” nr XCVII, s. 175-194.
Różne oblicza współczesności, w: „Lud”, nr XCVIII, s. 299-307.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego i Komitetu Nauk Etnologicznych PAN
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 404
Liczba cytowań: 0