Relacje kobiet z roślinami – od tradycyjnego folkloru po współczesną codzienność. O potrzebie związków człowieka z naturą
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2025.64.17Ключові слова
kobieta, rośliny, folklor polski, kultura chłopska, etnobotanika, ekologia kulturowa, folklorystyka zaangażowanaАнотація
Przyroda traktowana jako aktywny uczestnik rzeczywistości społeczno-materialnej, relacyjnej sieci współzależności, w której współistnieją ludzie, nie-ludzie, przedmioty, krajobrazy i technologie stanowi istotny przedmiot zainteresowań antropologii posthumanistycznej (por. Ingold 2003; 2011; Majbroda 2021). Szczegółowo rozpatrywane udziały różnych gatunków roślin w kształtowaniu sposobu życia tradycyjnych społeczności eksponowane są w pracach z obszaru etnografii środowiskowej, etnobotaniki, a także studiów nad folklorem (por. Kujawska i in. 2016; Bartmiński 2022). Wątek tego rodzaju powiązań człowieka ze środowiskiem naturalnym, także światem roślinnym, pojawia się również w szerszym dyskursie społecznym, co potwierdzają podejmujące ten temat rozmaite debaty publiczne, inicjatywy społeczne oraz wystawy muzealne 1. Akcentowanie znanych z tradycji ludzko-roślinnych zależności wydaje się szczególnie ważne w czasie kryzysu klimatycznego i ekologicznego, wzrostu znaczenia w życiu społecznym nowoczesnych technologii informatycznych, a zwłaszcza sztucznej inteligencji, która odsuwa nas od myślenia o wadze naturalnych procesów środowiskowych. W diagnozowaniu i opisywaniu aktualnej sytuacji kulturowej coraz częściej wskazuje się na potrzebę powrotu do silnych związków człowieka z naturą. Szczególną wartość zyskują w tym kontekście odwołania do specyfiki współbycia ludzi i środowiska w kulturze tradycyjnej wsi, kojarzonej z przywiązaniem do ziemi, uprawą roli jako podstawą egzystencji i życiem w otoczeniu doskonale rozpoznanej, ale też intensywnie doświadczanej przyrody.
Tematyka wieloaspektowych związków roślin z życiem ludzkim podjęta została również w wydanej ostatnio monografii Sary Orzechowskiej Kobiety i rośliny w folklorze polskim (2024). W tej pracy autorka koncentruje się na relacjach między społecznością chłopską, w szczególności kobietami, a szeroko rozumianym środowiskiem, w którym one żyły, zarówno kulturowym, jak i przyrodniczym. Opisuje miejsce roślin w życiu kobiet uwzględniając silne uwikłanie wybranych gatunków w konteksty obrzędowe i wierzeniowe oraz ich potencjał sprawczego wpływania na otaczającą rzeczywistość w sposób nie tylko symboliczny, ale i dosłowny. W ujęciu autorki rośliny towarzyszą życiu chłopskiej kobiety na kolejnych etapach jej fizycznego i społecznego dojrzewania, służą potwierdzaniu zmian dokonujących się w kobiecej biografii. Ze względu na przedmiot zainteresowań S. Orzechowskiej praca ta lokuje się w obszarze antropologicznych badań nad folklorem, ale jednocześnie w szerszej perspektywie łączącej etnobotanikę, ekologię kulturową, gender studies oraz antropologiczne nurty badań nad relacjami ludzi i nie-ludzi. Potwierdza doskonale ustalenia antropologów, dotyczące ważności powiązań człowieka jako twórcy kultury z otaczającym go środowiskiem naturalnym (por. m.in. Herzfeld 2001: 241–268; Ingold 2003: 73–86; Macnaghten, Urry 2005: 228–279); ukazuje jak przyroda, a dokładnie wybrane rośliny, mają wpływ na ludzkie/kobiece zachowania – obrzędowe i powszednie, oddziałując także na szerszy charakter stosunków społecznych.
Посилання
Antosik, A. (2025). Drzewnik. Leśna terapia w praktyce. Białystok: Wydawnictwo Kobiece.
Bartmiński, J. (red.) (2022), Słownik stereotypów i symboli ludowych. Cz.2. Rośliny. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Campbell, B. (1995). Ekologia człowieka. Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych (przeł. M.A. Bitner). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Herzfeld, M. (2001). Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie (przeł. M.M. Piechaczek). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ingold, T. (2003). Kultura i postrzeganie środowiska (przeł. G. Pożarlik). W: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (s. 73–86). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ingold, T. (2011). Being Alive: Essays on Movement, Knowledge and Description. London: Routledge.
Kowalska, M.Z. (2022). Antropologia więcej niż ludzka jako praktyka badawcza i propozycja etyczna. Etnografia Polska, 66(1–2), 93–110. DOI: https://doi.org/10.23858/EP66.2022.3063.
Kuciel-Frydryszak, J. (2023). Chłopki. Opowieść o naszych babkach. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.
Kujawska, M., Łuczaj, Ł., Sosnowska, J., Klepacki, P. (2016). Rośliny w wierzeniach i zwyczajach ludowych. Słownik Adama Fischera. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Macnaghten, P., Urry, J. (2005). Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie (przeł. B. Baran). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Majbroda, K. (red.) (2021). Etnografia transrelacyjna. Poznanie i praxis w świecie ludzi i bytów poza-ludzkich. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
Meszczyńska, M., Zdrowicka-Wawrzyniak M. (2024). Kierunek: RODOS w pandemii. O poszukiwaniu swojego miejsca na Ziemi, życiu bliżej natury. Zeszyty Wiejskie, 30, 189–206. DOI: https://doi.org/10.18778/
1506–6541.30.13.
Orzechowska, S. (2024). Kobiety i rośliny w folklorze polskim, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Tosiek, A. (2025). Przepraszam za brzydkie pismo. Pamiętniki wiejskich kobiet. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Vincent, A. (2025). Dlaczego kobiety uprawiają ogrody. Opowieści o ziemi, siostrzeństwie i kobiecej sile (przeł. I. Stankiewicz). Kraków: Insignis.
Wilczyńska, E. (2023). Rolniczki w XIX i na początku XX wieku. W: P. Wielgosz (red.), Ludowa historia kobiet (s. 31–46). Warszawa: Wydawnictwo RM.
Wróblewska, V. (2022). Folklor jako forma odpowiedzi na kryzys środowiskowy. W: E. Nowina-Sroczyńska, M. Kwaśkiewicz (red.), Oblicza natury. Dyskursy antropologiczne (s. 49–63). Bytów: Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Łódzkie Studia Etnograficzne

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 133
Number of citations: 0