Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Folkloric orality in contemporary culture
  • Strona domowa
  • /
  • Folkloric orality in contemporary culture
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 62 (2023): Folklor słowny /
  4. Rozprawy

Folkloric orality in contemporary culture

Autor

  • Janina Hajduk-Nijakowska

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2023.62.01

Słowa kluczowe

oralność, myślenie typu ludowego, e-folklor

Abstrakt

Przyjęcie antropologicznej perspektywy analizowania folkloru słownego, rozumianego jako część kultury (każdej kultury), wymaga zredefiniowania pojęcia oralności w kulturze współczesnej. Oralność nie oznacza tylko ustnego, bezpośredniego przekazywania tekstu, ale ujawnia również sposób funkcjonowania człowieka w świecie oraz sposób jego poznawania ukształtowany przez myślenie typu ludowego. Przekaz może być realizowany również w formie komunikacji wizualnej lub elektronicznej. Analizowanie współczesne przekazów folklorystycznych z perspektywy antropologicznej wymaga zmiany metody pozyskiwania materiału badawczego, uwzględniającego przede wszystkim sytuację w jakiej realizowany jest dany przekaz. Kulturowy kontekst szczególnie ważny jest przy analizowaniu internetowej formy komunikacji folklorystycznej, w której konieczne jest uwzględnienie roli wspólnoty wirtualnej. Treści funkcjonujące dotąd poza siecią przenikając do internetu, poddawane są zmianom wynikającym z internetowej inspiracji i współtworzą e-folklor, którego analiza wymaga uwzględnienia wyjątkowej aktywności użytkowników sieci. Proces współczesnej socjalizacji kulturowej niemal w naturalny sposób został wzbogacony folklorystyczną oralnością.

Bibliografia

Appadurai, A. (2005). Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bartmiński, J. (1990). Folklor, język, poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Burszta, W.J. (2004). Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Burszta, W.J., Pomieciński, A. (2012). E-folklor – wstęp. Kultura Popularna, 3, 4–5.

Górska-Olesińska, M. (2005). Trwałe konwersacje. Wirtualna realis Sieci jako rzeczywistość w konwersacji. In: M. Ostrowicki (ed.), Estetyka wirtualności (pp. 455–473). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Grochowski, P. (2013). Folklorysta w sieci. Prolegomena do badań folkloru internetowego. In: P. Grochowski (ed.) Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców (pp. 41–64). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Gusiew, W.J. (1974). Estetyka folkloru (trans. T. Zielichowski). Zakład Naukowy im. Ossolińskich: Wrocław.

Hajduk-Nijakowska, J. (2010). E-folklor. Rola internetu w powstawaniu nowych zjawisk folklorystycznych. In: P. Francuz, St. Jędrzejowski (eds.), Nowe media i komunikowanie wizualne (pp. 201–213). Lublin: Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.

Hajduk-Nijakowska, J. (2012a). E-folklor jako subkultura sieci. In: M. Górska-Olesińska (ed.), Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje (pp. 83–98). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Hajduk-Nijakowska, J. (2012b). Folklorystyczny nerw internetu. Wspólnotowa przestrzeń emocji i wyobraźni. Kultura Popularna, 3, 6–18.

Hernas, Cz. (1973). Barok. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Hernas, Cz. (1976). Miejsce badań nad folklorem literackim. In: H. Markiewicz, J. Sławiński (eds.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa (pp. 467–481). Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Hernas, Cz. (1984). Folklor. In: A. Hutnikiewicz, Cz. Hernas, J. Krzyżanowski (eds.), Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny. Vol. 1 (pp. 264–266). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Herzfeld, M. (2004). Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie (trans. M. M. Piechaczek). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Howard, R.G. (2008). Electronic Hybridity: The Persistent Processes of the Vernacular Web. Journal of American Folklore, 121 (480), 192–218.

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York and London: New York University Press.

Kajfosz, J. (2011). Folklor jako tekst w obiegu i jego potencjał konstruowania rzeczywistości. In: J. Hajduk-Nijakowska. T. Smolińska (eds.), Nowe konteksty badań folklorystycznych (pp. 53–77). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Kowalski, P. (2011). Folklorystyka na nowych obszarach: antropologia mediów. In: J. Hajduk-Nijakowska. T. Smolińska (eds.), Nowe konteksty badań folklorystycznych (pp. 39–52). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Krawczyk-Wasilewska, V. (2009). E-folklor jako zjawisko kultury digitalnej. In: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (eds.), Folklor w dobie internetu (pp. 15–22). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

O zbieraniu i wydawaniu tekstów folkloru (1979). Literatura Ludowa, 1–3, 3–18.

Ong, W.J. (2002). Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. London and New York: Routledge.

Pawluczuk, W. (1978). Naprawianie świata. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Putiłow, B.N. (1973). Folklorystyka współczesna i problemy tekstologii (trans. T. Zielichowski). Literatura Ludowa, 2, 37–47.

Sulima, R. (1980). Dokument i literatura. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Sulima, R. (1992). Słowo i etos. Szkice o kulturze. Warszawa: Fundacja Artystyczna Związku Młodzieży Wiejskiej „Galicja”.

Sulima, R. (1995). Rekonstrukcje i interpretacje. Od folklorystyki do antropologii codzienności. In: D. Simonides (ed.), Folklorystyka. Dylematy i perspektywy (pp. 55–72). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Sulima, R. (2005). Folklorystyka jako antropologia słowa mówionego. Literatura Ludowa, 4–5, 81–92.

Tokarska-Bakir, J. (2000). Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Wielkie opowieści. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Łódzkie Studia Etnograficzne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-10-20

Jak cytować

1.
HAJDUK-NIJAKOWSKA, Janina. Folkloric orality in contemporary culture. Łódzkie Studia Etnograficzne [online]. 20 październik 2023, T. 62, s. 11–20. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/LSE.2023.62.01.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 62 (2023): Folklor słowny

Dział

Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Łódzkie Studia Etnograficzne

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 323
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

oralność, myślenie typu ludowego, e-folklor
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa